خودرو

دلیل رقابت اپل، گوگل و سامسونگ برای ارتباط با خودروها و دنیای اتومبیل ها !!!

ارتباط با خودرو

اپل، گوگل و سامسونگ به طرز فزاینده‌ای در حال جذب شدن به این بخش و تکثیر پروژه برقراری ارتباط با خودرو هستند. چرا این استراتژی اتخاذ شده است؟ آیا آینده صنعت خودرو با وجود این ارتباطات بازهم رو به افول است؟

۰

چند سالی است که صنعت خودرو و دنیای تکنولوژی‌های پیشرفته آن، به طور کلی کمتر دیده می‌شود. چنان که به نظر می‌رسد عصر این صنعت رو به پایان است. اپل، گوگل و سامسونگ به طرز فزاینده‌ای در حال جذب شدن به این بخش و تکثیر پروژه برقراری ارتباط با خودرو هستند. چرا این استراتژی اتخاذ شده است؟ آیا آینده صنعت خودرو با وجود این ارتباطات بازهم رو به افول است؟

اپل و گوگل دو قطب در مقابل یکدیگر

این جریان کاملا سری است. شرکت‌های دره سیلیکون (منطقه‌ای در سانفرانسیسکو که بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در این محدوده قرار دارند) بیش از پیش در حال جذب شدن به صنعت خودرو هستند. بسیاری از شرکت‌های راه اندازی شده در آمریکای شمالی در حال معامله با خودروسازان هستند. Uber در بازار تاکسی و حمل مسافر انقلاب به پا ساخته و بازار اجاره خودرو را زمین‌گیر کرده و Tesla نیز هر روز بیش از پیش محبوب می‌شود. در یک کلام، سطح جذب فعلی در این زمینه بسیار بالاست.

بحث تکنولوژی ارتباطی خودرو که غول‌های اینترنتی دنیا در حال پیوستن به آن هستند، به شدت در حال رقابتی شدن است. گوگل چندین سال است که روی یک خودرو تمام اتوماتیک کار می‌کند و Android Auto بستر ارتباطی چندرسانه‌ای که مخصوص خودرو طراحی شده نیز در حال حاضر با آخرین به روز رسانی (نسخه ۲٫۰) برای همگان در دسترس است.

رقیب اصلی گوگل، اپل نیز بیکار ننشسته است. این شرکت در همین هفته، آمادگی خود را برای فعالیت در این زمینه به سازمان ایمنی جاده فدرال اعلام کرد و حالا در حال توسعه یک خودرو اتوماتیک است که خودش تولید کرده. شایعاتی مبنی بر اینکه اپل قصد توقف این پروژه و فروش امتیاز آن به شرکت بریتانیایی مک لارن را دارد، شنیده شده بود. اما اپل اعلام کرده که می‌خواهد یک iCar ارائه کند. با این وجود تمرکز این شرکت روی سیستم‌های اتوماتیک در بخش خودرو قرار گرفته است. CarPlay نیز که معادل Android Auto برای iPhone است نیز در حال حاضر برای اکثر خودروهای جدید موجود می‌باشد.

سامسونگ سعی می‌کند خودش را برساند

در مقایسه با پیشرفت رقیبان آمریکایی، سامسونگ عقب افتاده است. سامسونگ بالاخره از مشکلات خود در این بخش آگاه شده و شروع به واکنش نشان دادن کرده و در آینده دیگر به گوگل یا اپل وابسته نخواهد بود. شرکت کره‌ای می‌خواهد ارتباطات با خودروها را در اولویت توسعه استراتژی‌هایش قرار دهد.

سامسونگ برای رسیدن به این نقطه، سال گذشته یک تیم اختصاصی تشکیل داد و بیش از ۸ میلیارد دلار خرج کرد تا شرکت آمریکایی هارمان را بخرد. این بزرگترین خرید سامسونگ در تاریخ این شرکت است.

اما دلیل این خرید چه بود؟ هارمان شراکت‌های گسترده‌ای با خودروسازانی مثل جنرال موتورز و فیات داشت. بنا به گفته نایب رئیس سامسونگ کیون اوه هیون، این خرید سامسونگ را به مبنایی استوار و بی واسطه برای توسعه صنعت خودرو تبدیل کرد.

یک کسب و کار نون و آب دار

اگر همه شرکت‌های فعال درزمینه تکنولوژی‌های پیشرفته، سرمایه‌گذاری روی صنعت خودرو را افزایش دهند، واضح است که این سرمایه‌گذاری به دلایل بشردوستانه نبوده. پشت پرده بازار سیستم ارتباطی خودروها، کسب و کار نون و آب داری است. طبق اعلام سامسونگ، بازار خودروهای هوشمند و دارای سیستم ارتباطی، شامل خودروهای بدون راننده، با افزایش متوسط ۱۳ درصدی در هر سال، سبب کسب درآمد ۱۷۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ می‌شود. بنابراین این کسب کار ، پتانسیلی قدرتمند برای سامسونگ است تا بتواند در جستجوی ایده‌های جدید برای پیشرفت باشد.

مورد رقابتی آخر که از موارد دیگر کمتر نیست، بازار اطلاعات است. اطلاعات به معنای دانش ارائه خدمات به خریدار، هدف‌گزاری برای محصول، خدمات سفارشی و غیره… . برای مثال، اپل با جدیت از اشتراک اطلاعات بین تولیدکنندگان اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه و به طور خاص اطلاعات امنیت جاده‌ها در ارتباط با تصادفات، حمایت می‌کند. در پشت پرده این اطلاعات، خدمات و نرم‌افزارهای بی‌شماری وجود دارد که آن‌ها امیدوارند بتوانند به متخصصین و موارد مشابه بفروشند. هدف نهایی تولید یک خودرو تمام اتوماتیک است که بتواند سبب فروش خدمات بیشتر شود. در نهایت چیزی که سامسونگ، اپل و گوگل در جستجوی آن هستند برقراری ارتباط بین همه دستگاه هایشان برای داد و ستد بیشتر و وابستگی به خدمات است.

برای سامسونگ نیز این وابستگی وجود دارد. شرکت کره‌ای در حال حاضر در بحران شکست مفتضحانه Galaxy Note 7 قرار داد اما این رسوایی در کره جنوبی مشکلی برای گوگل و Android Auto به وجود نیاورد. بر خلاف شرکت‌هایی مثل اپل، سامسونگ طیف گسترده‌ای از محصولات خود را در بخش لوازم خانگی ارائه نموده است و این هدف مهم‌ترین مساله است که سامسونگ تمایل دارد محصولاش قابلیت اتصال به هم را داشته باشند.

 

به نظر شما به زودی انقلاب صنعت خودرو در راه خواهد بود؟ نظر شما درباره خودروهای بدون راننده چیست؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا