تلفن همراه

آیا گوشی های اندرویدی واقعا به ۸ گیگ رم نیاز دارند؟

آیا گوشی های اندرویدی واقعا به ۸ گیگ رم نیاز دارند؟

کاربرانی که به امید مغلوب کردن اسمارت‌فونهایی ضعیفتر، یک گوشی با رم فراوان خریداری میکنند سخت در اشتباه هستند. حقیقت چیز دیگری است. ۸ گیگ رم و چه بسا ۴ گیگ فراتر از نیاز امروز کاربران اسمارت‌فونهاست. چرایی این موضوع در این پست به صورت موشکافانه بررسی شده است.

۰

آیا داشتن ۸ گیگ رم برای اسمارت‌فونهای امروزی لازم است؟ با توجه به بررسی انجام شده بر روی چندین گوشی مختلف این نتیجه حاصل شد که ۸ گیگا رم بالاتر از نیاز امروز اسمارت‌فونهاست و در واقع نمیتوان به صورت مفیدی از این میزان حافظه بهره‌برداری کرد. تولیدکنندگان نیز صرفا جهت رقابت در بازار داغ اسمارت‌فونها به موثر بودن استفاده از این میزان حافظه اهمیت چندانی نمی دهند. در این مطلب به صورت موشکافانه سعی میکنیم شما را قانع کنیم که واقعا به ۸ گیگ رم نیازی نخواهید داشت.

اندروید نیازی به نصب برنامه‌های پاکسازی و بهینه‌ساز ندارد!

بیشتر بخوانید: سنسور های موبایل خود را بشناسید؛ چه هستند و چگونه کار میکنند؟

آیا گوشی های اندرویدی واقعا به ۸ گیگ رم نیاز دارند؟

اصولا معماری و ساختار سیستم عامل اندروید به گونه‌ای است که به بهترین شکل قادر به مدیریت حافظه است و شما برای پاکسازی و بهبود حافظه نیازی به نصب اپلیکیشنهای غیر ضروری پاکسازی و افزایش سرعت و سایر برنامه‌هایی که با عناوین این چنینی در مارکت ها عرضه میشوند نخواهید داشت. اندروید بدون نیاز به نرم‌افزارهای جانبی بر اساس مکانیزم یکپارچه خود حافظه موقت گوشی را مدیریت میکند ولی واقعا اندروید چگونه این کار را انجام میدهد؟

بیشتر بخوانید: رفع ریپورت اینستاگرام و بازگرداندن اکانت غیرفعال و یا هک شده

به عنوان مثال اندروید هیچگاه اجازه نمیدهد اپلیکیشنی بیشتر از حد مجاز از منابع سیستم (رم و پردازنده) به صورت یکجانبه استفاده کند. چنین برنامه‌ای قبل از اینکه بخواهد کل سیستم را از کار بیندازد توسط واحد مدیریت حافظه اندروید متوقف میشود. البته برخی از استثناها همچون سرویسهای پس‌زمینه که به آرامی از رم استفاده میکنند و باعث افت باتری میشوند وجود دارند، هرچند این سرویسها نیز در شرایط بحرانی و بر اساس اولویتها، توسط واحد مدیریت حافظه، کنترل و در صورت نیاز متوقف میشوند.

بدون در نظر گرفتن خطاهای گاه‌وبی‌گاه سیستم در هنگام خرید یک گوشی جدید همیشه این سوال مطرح است که آیا واقعا نیازی به صرف هزینه برای تهیه گوشی‌ای با رم نسبتا زیاد دارم مثل ۸ گیگ رم است؟ طبق آماری از چند گوشی مختلف با تعداد برنامه‌های نصب شده مشابه این نتیجه گیری حاصل شد که اندروید علاوه بر اینکه همیشه از کل رم استفاده نمیکند و همیشه مقداری از فضای حافظه آن خالی است، از یک برند تا برند دیگر نحوه تعامل سخت‌افزار و سیستم‌عامل متفاوت است.

بیشتر بخوانید: چگونه آیفون را فرمت کنیم ؟

نتایج تست رم نوکیا 3

مثلا در گوشی Nokia 3 با دو گیگابایت رم که کافی به نظر میرسد در قیاس با سایر اسمارت‌فونها در رده متوسط قرار میگیرد. به دلیل حافظه نسبتا کم این گوشی، مالتی‌تسک یا چند‌وظیفه‌ای محدودتر است. وقتی از واتس‌اپ به فیسبوک، کروم و سه چهار برنامه دیگر سوئیچ میکنید به سرعت خواهید فهمید که برنامه‌ها به جای بارگذاری سریع از کش به صورت کامل و از نو اجرا میشوند. با این وجود باز هم نوکیا همیشه ۵۰۰ مگابایت رم را خالی نگه میدارد.

بعضی از گوشیها با وجود داشتن حافظه زیاد به خوبی از آن استفاده نمیکنند

بیشتر بخوانید: عکس پروفایل خاص از نظر علمی این ۸ ویژگی را داراست!

از سوی دیگر Honor 9 صرفنظر از داشتن دو برابر رم نسب به نوکیا ۳ به سرعت برنامه‌های پس زمینه را میبندد. این گوشی به سختی از حافظه‌ای که در اختیار دارد استفاده میکند. کاری که هونور ۹ انجام میدهد شبیه گوشیهایی است که حافظه کم دارند و ناچار هستند برنامه‌های زمینه را در اسرع وقت ببندند. عیب این روش اجرای کندتر برنامه‌هاست چرا که در کش وجود ندارند و بایستی از نو در حافظه بارگذاری و اجرا شوند. البته نقطه قوت این گوشی در بین رقبا حافظه سریعتر آن است. این موضوع باعث میشود تا به سختی متوجه لگهای آن شوید.

نتیجه تست وان پلاس

گوشی دیگر تحت آزمایش OnePlus 5 بود که در دو نسخه ۶ و ۸ گیگ عرضه شده است. وان‌پلاس برخلاف هونور از مزیت رم فراوان به صورت کامل استفاده میکند. در مدل ۶ گیگابایتی طی مصارف روزانه ۶۶% از رم استفاده میشد که البته ۲ گیگ رم همیشه به صورت خالی وجود داشت. در مدل ۸ گیگی، ۴گیگابایت استفاده روزانه داشت  در حالی که ۴ گیگ دیگر همچنان بدون استفاده باقی میماند. این نکته باعث شد تا ۶ گیگ رم این گوشی را فراتر از نیاز بدانیم.

بیشتر بخوانید: آموزش دستیار صوتی گوگل , چگونه با گوگل حرف بزنیم ؟

با ۴ گیگ باقی مانده از ۸ گیگ رم چه کار دیگری میشود انجام داد؟

وان‌پلاس در حالت عادی واقعا به ۸ گیگ رم نیاز ندارد ولی با این همه اگر شرایطی فراهم کنیم که بتوانیم از تمام ظرفیت این حافظه استفاده کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بگذارید این مورد را هم تست کنیم.

در پلی‌استور برنامه‌های مختلفی برای تست رم وجود دارند، این برنامه‌ها با استفاده از روشهای مصنوعی سعی میکنند تا از تمامی حجم حافظه استفاده کنند. ما در این تست از اپلیکیشن Fill RAM استفاده کردیم.

بیشتر بخوانید: حذف اطلاعات شخصی از گوگل

نتیجه تست وان پلاس

به محض اینکه میزان حافظه باقی مانده به نزدیک ۵۰۰ مگ میرسد، واحد بهینه سازی حافظه اندروید وارد عمل میشود که این موضوع باعث خواهد شد میزان حافظه استفاده نشده مجددا به عدد چهار رقمی تبدیل شود (تصویر بالا سمت راست بخش Free). با این حال میزان حافظه مصرفی برنامه Fill RAM در آمار بخش App Info خود گوشی حاکی از مصرف ۳٫۲ گیگابایتی این برنامه است که گرایش به افزایش این رقم نیز وجود دارد (تصویر پایین سمت چپ). به نظر میرسد با افزایش میزان مصرف، میزان باقی‌مانده حافظه بیشتر و بیشتر میشود. برای اطمینان از این موضوع زمان بیشتری را به Fill RAM دادیم تا به صورت بی‌وقفه به کار خود ادامه دهد اما نتیجه جالب بود، عدد نمایش داده شده در بخش Free به حدود ۴ گیگابایت رسید(تصویر پایین سمت راست)، این نشان میدهد که گوشی هیچ وقت به صورت کامل از این میزان رم استفاده نمیکند.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل مشاهده و حذف آنچه گوگل درباره شما می داند!

نتیجه تست وان پلاس

توانایی این برنامه در استفاده از رم فراوان و توانمندی اندروید در پردازش داده‌ها در این شرایط نمایانگر یک نکته مهم است:

سیستم‌عامل اندروید همیشه قادر است با چالشهای مصرف حافظه به خوبی دست‌و‌پنجه نرم کند.

توسعه‌دهندگان اندروید نیز به صورت مستمر مستندات اندروید را بررسی میکنند تا برنامه آنها از حداقل منابع سیستم استفاده کند. توسعه‌دهندگاه همواره با با پایین نگه داشتن میزان مصرف منابع سیستم در تلاش هستند تا کاربران بیشتری، برنامه آنها را نصب کرده و از آن استفاده کنند. با این حساب اگر هنوز قانون مور قابل اجرا باشد به احتمال زیاد تا دو سال آینده اندروید هنوز به ۸ گیگ رم و چه بسا ۴ گیگابایت رم نیازی نخواهد داشت.

در استفاده معمول از گوشی، ۸ گیگ رم به صورت کامل استفاده نمیشود

بدون تقلب و بدون استفاده از برنامه‌هایی مثل Fill RAM در مصارف روزانه قادر نخواهید بود ۸ گیگ رم وان‌پلاس ۵ را کامل پر کنید. اپلیکیشنهای معمولی که در مارکتها عرضه شده‌اند نیاز به این میزان رم ندارند. وان‌پلاس نیز برای به حداکثر رساندن استفاده از توانایی‌های خود بایستی بیشتر تلاش کند. یکی از جاهایی که تولید کنندگان اسمارت‌فونها میتوانند از میزان رم بالا به سود مشتریان خود استفاده کنند دوربین گوشی است، در این قسمت میتوان با ارائه قابلیتهایی همچون ضبط تصاویر اسلوموشن ۴k و یا سایر قابلیتهایی که به پردازش و حافظه بالا نیاز دارند این نقطه ضعف را تحت پوشش قرار داد.

بدون فراهم آوردن این قابلیتها، این میزان رم صرفا جنبه نمایشی و تبلیغی دارد و کاربردی برای کاربر نهایی نخواهد داشت و صادقانه بگوییم، کاربرانی که به امید مغلوب کردن سایر اسمارت‌فونهایی ضعیفتر، یک گوشی با رم فراوان خریداری میکنند سخت در اشتباه هستند. حقیقت همانطور که مشاهده کردید چیز دیگری است!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا