دانستنی‌های سلامتی

ترشحات گوش نشانه چه بیماری و مشکلاتی می‌تواند باشد؟

ترشحات گوش
۱۴+

ترشحات گوش به شما نشان می‌دهند که بدن‌تان در معرض چه خطری قرار گرفته است. ترشحاتی که از گوش خارج می‌شوند نشانه بسیاری از بیماری‌ها می‌باشند.

با شناخت رنگ‌ها و حالات مختلف ترشحات گوش خود را بروز بیماری‌های مختلف در امان نگه دارید.

این بار در نت نوشت ما به شما کمک می‌کنیم رنگ ترشحات گوش را بشناسید که هر کدام می‌تواند نشان از یک اختلال و یا بیماری در بدن باشد.

ترشحات گوش

ترشحات گوش زرد، مرطوب و چسبنده

بیشتر گوش‌ها این حالت را دارند. ترشحات زرد و مرطوب که کمی هم چسبنده هستند.

این به آن معنا است که گوش شما کاملا طبیعی و سالم است. این نوع ترشحات در صورتی که در میزان طبیعی باشد، یک حالت نرمال و بدون مشکل را نشان می‌دهد.

این ترشحات گوش محافظت می‌کنند و از ورود هر گونه جسم خارجی و ویروس اضافی پیشگیری به عمل می‌آورند. غده پروسترول که سبب تعریق در ناحیه سر می‌شود در تولید این ترشح تاثیر گذار است. احساساتی مانند ترس نیز در تولید این ترشحات تاثیر خواهد داشت.

ترشحات گوش خیس و سبز یا زرد

ترشحات زرد و مرطوب که کمی هم چسبنده هستند به آن معنا است ترشحات گوش شما کاملا طبیعی و سالم است

ترشحات زرد و مرطوب که کمی هم چسبنده هستند به آن معنا است که ترشحات گوش شما کاملا طبیعی و سالم است

اگر رنگ ترشحات گوش شما متمایل به آبی یا سبز است احتمال بروز دو حالت پیش آمده است.

نخست این که این ترشحات ناشی از تعریق زیاد باشد. دوم این که خیس شدن مکرر گوش سبب عفونت شده باشد. در صورتی که موهای گوش شما متمایل به سبز یا زرد هستند با تعریق زیاد ترشحات رنگی متمایل به موهایتان پیدا خواهد کرد.

در غیر این صورت شما دچار عفونت گوش شده اید.

ترشحات گوش به رنگ خاکستری

این ترشحات نیز یک رنگ تقریبا عادی و طبیعی برای ترشحات گوش است. برخی از ترشحات خاکستری و سفید می‌باشند، به نحوی که با پوسته پوسته شدن و خشکی گوش نیز همراه است. این شرایط غیر طبیعی نیست و لازم نیست برای یافتن علت آن نگران شوید.

ترشحات گوش قهوه‌ای متمایل به سیاه

زمانی که ترشحات گوش مدت زیادی در مسیر داخلی گوش می‌ماند رنگی متمایل به قهوه‌ای تیره پیدا می‌کند.

این رنگ کمی خطرناک است. ترشحی که زرد تیره باشد و بعد از مدتی به رنگ قهوه‌ای تبدیل شود قاعدتا بیشتر شده و می‌بایست تحت درمان قرار گیرد.

خشک و سفید و گاهی لکه دار

همان طور که سن افزایش پیدا می‌کند، غدد چربی بدن نیز خاصیت خود را از دست می‌دهند و کمتر چربی ترشح دارند. ممکن است با بالا رفتن سن، گوش بیشتر از سابق خشک شود و کمتر ترشح داشته باشد.

در این حالت لکه‌های خشکی سفیدی در مجاری ظاهری گوش مشاهده می‌شود و ممکن است گاهی ترشحات سفیدی داشته باشد. این حالت نگران کننده نیست و تنها به تغییرات غدد چربی این ناحیه مربوط می‌شود.

گوش بدون ترشح

گوشی که هیچ گونه ترشحی ندارد دچار وضعیتی به نام “keratitis obturans” است.

در این حالت که یک بیماری نادر می‌باشد، گوش هیچ گونه ترشحی نخواهد داشت. به این ترتیب ورود هر گونه آلودگی و به خصوص ویروس به داخل گوش راحت صورت می‌گیرد. معمولا این حالت با درد و التهاب گوش همراه است.

بیماری‌های گوش

چروک لاله گوش

انواع مشکلات گوش

انواع مشکلات گوش

یکی از بیماری‌های گوش، چروک لاله گوش است که ممکن است نشانه بیماری قلبی باشد. پزشکان نمی‌دانند علت این رابطه چیست و تمام کسانی هم که بیماری قلبی دارند به این عارضه دچار نمی‌شوند.

ولی اگر چنین علامتی را در لاله گوش تان دیدید کاری به سن و سال تان نداشته باشید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

چین و تا از بیماری‌های گوش

بعضی از نوزادان وقتی به دنیا می‌آیند هنوز کامل نشده اند. سندروم بکویث – وایدمان (Beckwith-Wiedermann) باعث افزایش یا کمبود سوراخ‌های مربوط به گوش می‌شود.

قند خون پایین یا دراز بودن زبان از دیگر مواردی است که با این سندرم گاهی خود را نشان دهد.

این سندرم مشکل خاصی برای سلامت کودک ایجاد نمی‌کند ولی با رشد کودک احتمال دارد یک قسمت بدن کودک بزرگ تر از قسمت دیگر باشد که گاهی با وجود تومور همراه است.

بسته شدن کانال گوش در اثر ترشحات گوش غلیط

اگر گوش شما شنوایی کمی دارد و مجرای آن بسیار تنگ و تاریک است کمی محتاط تر با گوش خود رفتار کنید. ضخامت مجرای گوش می‌تواند ناشی از رشد یک کیست باشد. یک کیست مانند cholesteatoma می‌تواند موجب آسیب به شنوایی شود.

ممکن است کانال گوش در اثر ترشحات غلیظ و زیاد مسدود شده باشد و یا یک کیست در این مسیر راه گوش را مسدود کرده باشد. بهتر است در این حالت حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

گوش‌های رو به پایین

یکی از انواع بیماری‌های گوش وجود گوش‌های رو به پایین است که سندرم‌های داون و ترنر باعث بروز این حالت می‌شود. افراد مبتلا به سندروم داون علایم دیگری هم دارند. سندروم ترنر مشکلاتی را در سر، گردن، شکل گردن، رشد و بلوغ ایجاد می‌کند.

دو سندروم دیگر به نام‌های Shprintzen–Goldberg و جاکوبسن (Jacobson) نیز همین علامت یعنی گوش‌های رو به پایین را از خود بروز می‌دهد.

نبود گوش میانی

انواع مشکلات گوش که به آن آنوشا (Anotia) گفته می‌شود همراه با تولد کودک است. علت دقیق آن مشخص نیست.

ولی عوامل زیست محیطی و خوردن دارو طی دوران بارداری احتمال بروز این مشکل است. در چنین مواردی پزشکان با کاشت یک گوش خارج از گوش اصلی عارضه ناشنوایی را برطرف می‌کنند.

شکل غیر عادی گوش

گاهی چیزی شبیه یک کلیه کوچک روی گوش است. در این صورت حتما پزشک با سونوگرافی وضعیت کلیه‌ها و مجاری ادرار را بررسی می‌کند. از آن جا که تشکیل کلیه‌ها و گوش در جنین همزمان است ممکن است این عارضه بروز پیدا کند.

زنگ زدن گوش

زنگ گوش که انگار یک زنبور عسل دم گوش‌تان است یا تق تق موقع جویدن دقیقا با مشکلات گوش ارتباط دارد.

در صورتی که صدای وزوز، غرغر یا هیس هیس می‌شنوید حتما به پزشک مراجعه کنید تا ببینید چه خبر است.

ترشحات گوش همراه خارش

وجود نوعی قارچ یا بیماری پسوریازیس (نقص سیستم ایمنی بدن که گاهی پوست را درگیر می‌کند) یکی از علت‌های خارش گوش است.

خارش ممکن است در بیرون یا داخل گوش باشد و گاهی ترشحات ناشی از آن مانع از شنوایی خوب می‌شود. پسوریازیس قابل درمان نیست ولی پزشک در کنترل این نوع خارش به شما کمک می‌کند.

درد گوش

گوش درد در نتیجه وجود عفونت، گلودرد، تجمع ترشحات گوش، آبسه دندان به وجود می‌آید و معمولا با تب همراه است و یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های گوش است.

گوش دردی که دو سه روز ادامه دارد و با تب، تهوع، گلودرد، ترشحات یا مشکل در قورت دادن همراه است حتما نیاز به درمان دارد و باید به پزشک مراجعه شود. اگر بیمار کمتر از شش ماه سن دارد حتما باید متخصص کودک او را معاینه کند.

بیشتر بخوانید: عفونت گوش: علائم و درمان‌های خانگی گوش عفونی شده

منبع + +

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    مهرداد

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ at ۱۴:۳۶

    سلام ببخشید من ۱ هفته پیش تو خواب بیدار شدم دیدم از گوشم آب میاد صبحش رفتم حمام گفتم شاید بهتر بشه ولی هیچی نشد دست کردم گوشم یه مایع زرد رنگی اومد بیرون رفتم گوش حلقه بینی گفت عفونت کرد ساکشن کزد قطره قرص داد بم شنوایی گوشم بهتر شد چون قبلا کیپ بود ولی روز بعدش باز سرم گذاشنم روی بالشت خوابیدم مجددا از گوشم آب میاد که این باعث کیپ شدن موقتی گوش میشه. رفتم دکتر گفت باکتری زد رفتم شنوایی سنج گفت پرده گوش سالمه عفونت گوش میانی هم نداری فقط قارچه ( اینم آزمایش به صورت لینک آپلود کردم
    https://imgurl.ir/uploads/y305740_IMG_20230215_131918.jpg )
    ساکشن کرد مجدداً و وقت دیگه بزار امروز داد بهم
    ولی همچنان سرم میدارم بالشت آب میاد
    خیلی نگرانم و از شدن نگرانی افسردگی گرفتم
    ممنون میشم بگید مشکل کجاست کلافه شدم

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا