آموزش عکاسی

رنگ در عکاسی ؛ آموزش عکاسی ۹

عکاسی که عکس رنگی می‌گیرد می‌تواند با انتخاب رنگ‌های معین معنا یا حالتی خاص به عکس‌هایش بدهد. این کار به چند طریق امکانپذیر است. عکاس می‌تواند سوژه را به دلیل رنگش انتخاب کند. یا اینکه رنگ کلی عکس را با استفاده از فیلترهای رنگی تقویت و یا تضعیف کند.

۱+

در مباحث قبلی مقدمه ای راجع به مباحث عکاسی را بررسی کردیم. از طرز کار دوربین گفتیم و در ادامه مفاهیم فاصله کانونی ، فوکوس ، دیافراگم و سرعت شاتر شرح دادیم، همچنین در مطلبی خواندنی به شرح هنر عکاسی رسیدیم و حتی انواع دوربین عکاسی را معرفی کردیم. در عناوین بعدی هم به معرفی انواع دوربین عکاسی  و قسمت های مختلف یک دوربین  و انواع لنز دوربین و کاربرد آنها  و ویزور یا منظره یاب و دیافراگم پرداختیم، در این مطلب با هم هر آنچه را که راجع به رنگ در عکاسی بدانید را بررسی خواهیم کرد.

رنگ در عکاسی

رنگ گویاترین نمادی است که عکاس به عنوان یک وسیله بیانی در اختیار دارد. این نماد از خط و فرم و کنتراست و طرح نیز نیرومندتر و گویاتر است.

رنگ در عکاسی

رنگ در عکاسی

عکاسی که عکس رنگی می‌گیرد می‌تواند با انتخاب رنگ‌های معین معنا یا حالتی خاص به عکس‌هایش بدهد. این کار به چند طریق امکانپذیر است. عکاس می‌تواند سوژه را به دلیل رنگش انتخاب کند. یا اینکه رنگ کلی عکس را با استفاده از فیلترهای رنگی تقویت و یا تضعیف کند.

رنگ در عکاسی

رنگ در عکاسی

رنگ‌های روشن، شادی‌بخش و پرطراوت و رنگ‌های تیره غم‌انگیز و افسرده هستند. ترکیب و تلفیق رنگ‌های خویشاوند (قرمز، نارنجی، زرد، قهوه‌ای) معمولاً خوشایندتر از رنگ‌های غیرخویشاوند است. ترکیب رنگ‌های مکمل تأثیرات گرافیکی بسیار نیرومندی به وجود می‌آورد. برخی از رنگ‌ها مثل قرمز، نارنجی، زرد، مغزپسته‌ای، گرم و برخی دیگر مثل آبی، آبی مایل به سبز و آبی مایل به بنفش سرد هستند. دوستی و شفقت و عشق را با رنگ‌های گرم، خصومت و تنفر و تکبر را با رنگ‌های سرد بهتر می‌توان نشان داد عکاس می‌تواند با انتخاب رنگ و توجه به شدت آن، حالت یا گیرایی سوژه را تقویت یا خنثی کند.

نکات مهم راجع به رنگ در عکاسی

در زمینه رنگ‌های خاص به نکات زیر توجه داشته باشید:

رنگ در عکاسی

رنگ در عکاسی

قرمز مهاجم‌ترین و استیلاجوترین رنگ طیف نور و درعین حال فعال و مهیج است. بنابراین استفاده از آن در آگهی‌های تبلیغاتی، جلد کتاب و پوسترها به طرز مؤثری جلب‌توجه خواهد کرد. رنگ قرمز مشابه خون و آتش است و خطر را می‌رساند (علایم راهنمایی و رانندگی معمولاً به رنگ قرمز هستند)‌ و نیز نماد قهر و انقلاب وتندخویی است. رنگ آبی در نقطه مقابل رنگ قرمز قرار دارد و غیرفعال‌ترین رنگ‌ها و در عین حال آرامبخش است.

۰۰۰۷

شاید انسان را به یاد آب و آسمان می‌اندازد.  رنگ زرد نشان‌دهنده کیفیات گوناگون است: از یک طرف با احساسات مطبوعی چون دیدن خورشید، گرمی بهار و طراوت قرین است و از سوی دیگر نشانه ترس و بیماری است. مثلاً می‌گوییم فلان کودک زردنبو است.

رنگ در عکاسی

رنگ در عکاسی

رنگ نارنجی که درحد فاصل زرد  و قرمز قرار دارد، گرمی آن از قرمز که رنگی است داغ، کمتر و از زرد که رنگی گرم است، قدری بیشتر است. رنگ نارنجی خزان را تداعی می‌کند. قهوه‌ای نمایشگر زمینی بودن، خزان و   برگریزان، آرامش و صفا و میانسال بودن است. سبز که رنگ مسلط طبیعت است، کمتر از سایر رنگ‌ها تصنعی به نظر می‌رسد.

رنگ در عکاسی

رنگ در عکاسی

این رنگ نه فعال است نه غیرفعال، نه داغ نه سرد، نه غالب و نه مغلوب، بلکه رنگی است طبیعی و سبک. بنفش برحسب زیاد بودن عنصر قرمز یا آبی آن می‌تواند فعال یا غیرفعال باشد. سفید نشانه پاکی و معصومیت و سیاه نشانه مرگ است. به خاطر داشته باشید با کمک گرفتن از خواص ذکر شده می‌توانید تأثیرپذیری عکس‌هایتان را افزایش دهید.

 

در این مطلب تئوری های مورد نیاز برای آشنایی با رنگ در عکاسی را برای شما شرح دادیم، در ادامه و مطالب بعدی با نت نوشت همراه باشید. برای مشاهده تمامی مطالب آموزش عکاسی نت نوشت روی تگ آموزش عکاسی نت نوشت کلیک کنید.

آموزش عکاسی در نت نوشت

طرز کار دوربین عکاسی ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۱

آموزش مفاهیم فاصله کانونی ، فوکوس ، دیافراگم و سرعت شاتر ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۲

شرح هنر عکاسی ؛ مقدمه‌ای بر آموزش عکاسی ۳

انواع دوربین عکاسی – آموزش عکاسی ۴

قسمت های مختلف دوربین عکاسی ؛ آموزش عکاسی ۵

انواع لنز دوربین و کاربرد آنها ؛ آموزش عکاسی ۶

آشنایی با ویزور یا منظره یاب ؛ آموزش عکاسی ۷

همه چیز راجع به دیافراگم ؛ آموزش عکاسی ۸

رنگ در عکاسی ؛ آموزش عکاسی ۹

عکاسی از کودکان ؛ آموزش عکاسی ۱۰

عکاسی پرتره ؛ آموزش عکاسی ۱۱

عکاسی HDR ؛ آموزش عکاسی ۱۲

عکاسی ماکرو از حشرات ؛ آموزش عکاسی ۱۳

عکاسی HDR با موبایل چگونه است؟

ایده عکاسی عاشقانه با پوزیشن های حرفه ای

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا