سینمای جهان

فیلم CAROL کاری از تاد هینز؛ روایتی از عشقی ممنوع

معرفی فیلم CAROL کاری از تاد هینز ۲۰۱۵

فیلم CAROL یا کارول نام آخرین اثر تاد هینز کارگردان ۵۵ ساله ی آمریکایی است. کارنامه ی فیلم های بلند او شامل آثاری چون: سم، امن، مخملی، دور از بهشت، من آن جا نیستم و در نهایت فیلم CAROL در سال ۲۰۱۵ است.

۴+

فیلم CAROL یا کارول نام آخرین اثر تاد هینز Todd Haynes کارگردان ۵۵ ساله‌ی آمریکایی است. کارنامه‌ی فیلم‌های بلند او شامل آثاری چون: سم، امن، مخملی، دور از بهشت، من آن جا نیستم و در نهایت فیلم CAROL در سال ۲۰۱۵ است. فیلمنامه این اثر را فیلیس نیگی بر اساس رمان بهای نمک The Price of Salt اثر پاتریشیا‌ های اسمیت Patricia Highsmith نوشته است. در ادامه با معرفی فیلم CAROL با نت نوشت همراه باشید.

رمان در زمان انتشارش به دلیل محتوایش یعنی پرداخت به موضوع نامعمول همجنسگرایان جنجال به راه انداخت به حدی که تا مدتی اجازه‌ی انتشار نیافت. سال‌ها بعد هینزِ کارگردان به عنوان کسی که دغدغه و مشکلات زنان برایش جذاب است و این را در کارنامه‌ی هنری‌اش نشان داده، دست به کار شد و اثری اقتباسی را کارگردانی کرد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم The Light Between Oceans نوری میان اقیانوس ها

معرفی فیلم CAROL کاری از تاد هینز ۲۰۱۵

فیلم CAROL در جشنواره‌ی کن ۲۰۱۵ به نمایش درآمد و مورد تحسین منتقدین بسیار قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶ کارول خوش درخشید و توانست ۵ نامزدی در گلدن گلوب، ۹ نامزدی در بفتا و ۶ نامزدی در اسکار را برای کارگردان‌اش به ارمغان بیاورد و در نهایت توانست بهترین فیلم سال و شاهکار هنری سینمای آمریکا لقب گیرد چرا که “ادوارد لچمن” در مقام فیلمبردار قاب‌های زیبایی را کادر بندی کرده است، قاب‌هایی که بی شباهت به سینمای اروپا نیست.

هنرنمایی Cate Blanchett و Rooney Mara در فیلم CAROL کاری از تاد هینز

هنرنمایی Cate Blanchett و Rooney Mara در فیلم CAROL کاری از تاد هینز

داستان فیلم CAROL از این قرار است؛ ترز با بازی رونی مارا Rooney Mara دختر جوان فروشنده‌ای است که در یک فروشگاه زنجیره‌ای اسباب بازی فروشی مشغول به کار است. او یک روز در فروشگاه با زنی به نام کارول با بازی کیت بلانشت Cate Blanchett مواجه می‌شود، کارول برای خرید اسباب بازی برای دختر خردسالش به مناسبت کریسمس به آن جا آمده است اما …

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Paterson کاری از جیم جارموش؛ جشنی بیکران برای بزرگداشت لذتی یکنواخت

باید گفت که سینما در روزگار معاصر مدیوم بسیار مهمی است و رسالتی عظیم بر دوش دارد به حدی که می‌تواند جریان ساز باشد و فرهنگ حاکم بر جامعه را به شدت تحت تأثیر خود قرار دهد. این رسانه، ابزار قدرتمندی است که می‌تواند حرفش را با چاشنی گذر وقت و سرگرمی به خورد ملت‌ها بدهد.

یکی از موضوعات مهم در دنیای معاصر همجنسگرایی است که هنوز هم با آزاد شدن قانون ازدواج همجنسگرایان در بعضی جوامع، جنجال برانگیز است. Todd Haynes به سراغ این جنجال رفته و محور اصلی فیلم‌اش را بر اساس آن چیده است. موضوعی که در آن سال‌ها یعنی دهه‌ی ۵۰ میلادی به شکل تابو و امری نهی شده در ادیان بوده و سابقه‌ی تاریخی دارد به حدی که در روم، مصر باستان و حتی خیلی قبل تر از آن در اسطوره‌ی گیلگمش به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Silence آخرین اثر مارتین اسکورسیزی , شک و تاملی در ایمان و تردیدهای در باب وجود

فیلم CAROL دارای بازی‌های متفاوتی است. شخصیت پردازی ترز در مقام دختری از طبقه‌ی متوسط جامعه که علاقه‌های هنری و آرزوی کار کردن در دفتر روزنامه‌ی نیویورک تایمز دارد، بیشتر و بهتر در فیلم پرداخته می‌شود. او با گریم‌اش شباهت بسیار زیادی به “آدری هپبورن” ستاره سینمای کلاسیک پیدا کرده است. “کیت بلانشت” بازی روانی را ارائه می‌دهد اما مشکل در فیلمنامه و شخصیت پردازی و کلی گویی اوست، در حالی که فیلم هم نام اوست و مخاطب انتظار دارد که تصویر پرداخته شده تری از کارول به چشمانش برسد اما او در کمال تعجب جا می‌ماند و ترز گوی سبقت را از کارول می‌رباید. 

از نقاط ضعف فیلم CAROL این است که ممنوع بودن این نوع عشق را آن چنان که باید و شاید نشان نداده و به عنوان موضوعی نسبتاَ حل شده در بستر جامعه نشان می‌دهد. موضوعی که نه تنها بسیار چالش برانگیز بوده بلکه اقلیت جامعه را به شدت مهجور و منزوی می‌کرده است. شاید رویکرد کارگردان به دنبال ترحم نبوده و صرفاَ خواستار فرآیند درک شدن، درک کردن و عادی جلوه دادن این امر ممنوع بوده است.شاید هینز به دنبال آن بوده که زمینه ساز برداشتن انگشت اتهام به افرادی این چنینی شود.

بیشتر بخوانید: فیلم A History of Violence تاریخچه‌ی خشونت ساخته‌ی دیوید کراننبرگ

و در نهایت کارول در مقابل همسر سابق، حضانت فرزند و پذیرفته شدن در جامعه به عنوان مادر فداکار و ترس در مقابل معشوقه‌ی سابقی که رویای پاریس در سر دارد دست به انتخاب تابوشکنانه می‌زنند.

“درست وقتی فکر می‌کنی دیگه هیچی از این بدتر نمیشه، سیگارت هم تموم میشه! دیالوگ کارول به ترز”

پوستر فیلم CAROL کاری از تاد هینز ۲۰۱۵

پوستر فیلم CAROL کاری از تاد هینز ۲۰۱۵

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا