دانستنی‌های سلامتی

روزانه چند لیوان آب بنوشیم؟ واکنش مغز در برابر تشنگی چیست؟

روزانه چند لیوان آب بنوشیم

نورون های مغز یکی از عجیب ترین و فعال ترین مکانیسم های بدن می باشد. زمانی که میزان آب در خون کاهش پیدا می کند، نورون های مغز به ما می گویند که ما تشنه هستیم. اما چگونه می توان فهمید که چه میزان آب مورد نیاز بدن است و روزانه چقدر آب باید بنوشیم ؟

۰

زمانی که شما کم آب می نوشید، میزان آب در خون کاهش پیدا می کند و نورون های مغز به ما اطلاع می دهند که ما تشنه هستیم. اما چگونه می توانیم متوجه شویم که میزان آبی که می نوشیم کافیست؟ یا اینکه روزانه چند لیوان آب بنوشیم ؟

بدن همواره به نحوی عملکرد دارد که آب مورد نیازش را تنظیم و کنترل می کند. از دست دادن آب بدن می تواند علائمی همچون سرگیجه و عدم تمرکز ایجاد کند. نوشیدن مایعات به خصوص آب تعادل یا هوموتازیست ایجاد می کنند.

نوشیدن آب زیاد

زمانی که آب کافی نمی نوشیم، همان مقدار آب کمی هم که در بدن هست از طریق عرق کردن از بین می رود.

در صورتی که مدت زمان زیادی بین نوشیدن آب و تعریق فاصله افتد در معرض خطر یک نوع مسمومیت قرار می گیریم که این حالت به طور بالقوه مرگبار است.

دانشمندان تحقیقاتی در این باره انجام داده اند که نشان می دهد هنگام نوشیدن بیش از حد آب یک سری تجزیه و تحلیل مکانیسم های پیشرفته و همچنین عکس العمل هایی از طرف مغز انسان رخ می دهد.

کنترل تشنگی

روزانه چند لیوان آب بنوشیم

یک مدار کنترلی در ناحیه کوچک پیشانی به نام لمینا LT وجود دارد که وظیفه کنترل تشنگی انسان بر عهده  آن  می باشد. هنگامی که شبکه LT فعال می شود، انسان دچار تشنگی می گردد.

طی مطالعاتی که صورت گرفته تشنگی در موش های آزمایشگاهی احساس ناراحتی ایجاد می کند که از طریق نوشیدن آب از بین می رود.

از دیگر عواملی که سبب تشنگی می شود خوردن است. به محض این که ما شروع به خوردن می کنیم تشنگی تحریک می شود.

نوشیدن آب برای هر انسانی ضروری است، به خصوص هنگام خوردن غذا نیاز به نوشیدن آب بیشتر می شود. چرا که نوشیدن آب کمک به هضم غذا می کند. همچنین سطوح مایع، الکترولیت ها را از طریق هوموستیزهای اضافه متوقف می کند.

چرا آب می نوشیم ؟

تیم فیزیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده است که سلول های عصبی یا همان نورون ها در اندام های subfornical (SFO) که بخشی از LT می باشند ممکن است در مرکز این فرآیند تاثیر گذار باشند.

نوشیدن آب یک امر کاملا طبیعی و ذاتی برای انسان است به این معنی که مغز تغییرات قریب الوقوعی را جهت تعادل مایعات بدن پیش بینی می کند و با رفتار پیشگیرانه، تنظیم می سازد.

محققان تیم فیزیولوژی یک سری موش را مورد آزمایش قرار دادند. به مدت یک شب دسترسی آب را برای موش ها محدود کردند. بعد از آن زمانی که آب در دسترس آن ها قرار گرفت موش ها به شدت آب نوشیدند. به طرز شگفت انگیزی، نورون ها SFO در عرض یک دقیقه مهار شدند.

این افت در سیگنال های عصبی که بسیار سریع رخ می دهد،  از طریق آب وارد جریان خون می شود.

مصرف نوشیدنی های دیگر مانند نوشابه ها، نورون های SFO را تشویق می کند تا از عدم هوموستازی پیشگیری کند. به این معنا که مغز به صورت خود آگاه پیش بینی می کند که چه میزان آب برای بهم نخوردن تعادل هوموستازی مورد نیاز بدن است.

ارسال سیگنال از دهان به مغز

روزانه چند لیوان آب بنوشیم

هر چند که تحقیقات و آزمایشات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز کاملا روشن و واضح نیست که چگونه مغز می داند ما در حال نوشیدن مایعات هستیم.

طی یک سری تحقیقات نشان داده شد که نوشیدن آب می تواند تغییراتی در تعادل اسید موجود در بزاق به وجود آورد. این تغییرات بر روی بزاقی که گیرنده طعم اسید ها می باشد، تاثیر می گذارد.

بنابراین بهترین راه حل جهت رفع تشنگی استفاده از نوشیدنی های خنک است که طعم های گاز دار و ترش دارند. شاید بتوان گفت بهترین و موثر ترین آن ها استفاده از عطر و طعم لیمو است.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا