روانشناسی و موفقیت

با این روش‌های ساده مغز یاد می‌گیرد تمرکز بیشتر و بهتری داشته باشد!

تمرکز بیشتر
۲+

روش های تمرکز بیشتر و بهتر

مشکل این روزهای خیلی ها: نمی دانم چرا این اواخر همه چیز یادم می رود یا اصلا تمرکز ندارم. طبیعی است در دنیای امروز که زیر بمباران اطلاعات از طریق اینترنت، تماس های تلفنی، انواع نرم افزارهای اجتماعی هستیم خیلی چیزها یادمان برود. ولی دنیای امروز است و فن آوری های جدید و این ما هستیم که باید یاد بگیریم چه گونه با تمرکز بیشتر مغز خود را با پیشرفت های روزافزون هماهنگ کنیم.

نت نوشت امروز مثل یک مربی آموزشی به شما می گوید چه کنید تا تمرکز بیشتر و بهتری داشته باشید.

  • با چرا شروع کنید

قبل از آن که مطلبی را بخوانید یا گوش دهید یا بخواهید یاد بگیرید؛ اصولا قبل از شروع هر کاری حتما از خودتان بپرسید چرا؟ با پرسیدن، اهمیت آن را برای خودتان مشخص کرده اید و در نتیجه به ارزش آن در زندگی روزانه تان پی می برد. با این کار انگیزه بهتری برای تمرکز پیدا می کنید.

اگر به اهمیت آن چه باید روی آن تمرکز کنید پی نبرید مدام از این شاخه به آن شاخه می پرید، زمان را از دست می دهید. چون هر بار که به آن رجوع می کنید می بینید چیزی به خاطرتان نمی آید و باید از نو شروع کنید. به عنوان مثال یک مطلب را مجبور می شوید ۴ تا ۵ بار بخوانید.

  • اولویت بندی کنید

صبح ها قبل از چک کردن تلفن همراه یا اینترنت، کارهایی را که باید انجام دهید بررسی کنید. می توانید یادداشت برداری کنید یا از دفترچه یادداشت (memo) تلفن همراه تان استفاده کنید. آن هایی را که مهمتر هستند و باید همان روز انجام دهید به ترتیب اولویت بنویسید.

  • با ۵ دقیقه تمرکز شروع کنید

وقتی شروع به کار می کنید با توجه به اولویت بندی تان هر چه را که مربوط به آن نمی شود از خود دور کنید. می تواند یک صفحه از جستوگرتان روی کامپیوتر باشد. آن را ببندید. سعی کنید حداقل ۵ دقیقه روی کاری که با اولویت ۱ مشخص کرده اید متمرکز شوید. به مرور می توانید آن را افزایش داده به ۱۵دقیقه و حتی بیشتر برسانید.

  • در یک زمان فقط حق یک انتخاب دارید

هیچ وقت دو کار را با هم انجام ندهید. با توجه به فهرست اولویت بندی تان ۵ دقیقه را فقط  روی یک کار تمرکز کنید. مثلا فقط ایمیل ها را چک کنید.

  • نتیجه را بنویسید

خوب است نتیجه کار را برای خودتان جایی یادداشت کنید تا وقتی دوباره به آن مراجعه کردید بدانید چه کار کرده اید.

خوب این مراحل را برای دو هفته اول انجام دهید و میزان پیشرفت خود را بسنجید. اگر موفق بوده اید با افزایش دادن تعداد دقیقه های تمرکز، تا شش هفته دیگر این روش ها را به کار ببندید . بعد از مدتی دقیقه های تمرکزتان بیشتر شده واین روش ملکه ذهن تان می شود. پس از مدتی خودتان هم متوجه می شوید  به صورت خودکار در هر کاری تمرکز لازم را دارید.

برای تمرکز بیشتر و بهتر به چند نکته توجه کنید:

  • اینترنت و تلفن را قطع کنید. اگر مجبورید اینترنت داشته باشید مثل وقتی که ایمیل ها را چک می کنید، حداقل صفحات غیرلازم را ببندید. نگران نباشید آن ها را در تاریخچه (History) اینترنت تان دارید. اگر از اوت لوک (Outlook) استفاده می کنید که دیگر نگران چیزی نباشید.
  • همیشه سعی کنید خودکار و کاغذ دم دستتان باشد. از memo موبایل هم می توانید استفاده کنید. ولی اگر از کاغذ استفاده کنید بهتر است. چون تلفن همراه باعث می شود تا وسوسه شوید به سراغ شبکه های اجتماعی بروید یا جواب دوستی را بدهید.
  • انجام مراحلی را که در قسمت اول برای تمرکز شرح دادیم به وقت دیگری موکول نکنید. چون عادت باعث می شود ناخودآگاه سراغ روش قبلی بروید. پس همین الان شروع کنید.
  • هیچ کس کامل نیست و برای یادگیری روش های جدید نیاز به زمان یک تا یک ماه و نیمه دارید. پس اگر انجام مرحله ۱ تا ۵ در روز اول برای تان مشکل است می توانید روز اول مثلا شنبه مرحله اول، روز دوم مرحله ۲ را اضافه کنید و همین طور ادامه بدهید تا روز پنجم یعنی چهارشنبه مرحله ۵ را هم یاد گرفته اید. ۵شنبه و جمعه همه مراحل را با هم تمرین کنید. از روز شنبه بعد می توانید دقیقه های تمرکز را افزایش دهید و از ۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه برسانید. اگر هر هفته پس دقیقه به زمان تمرکز اضافه کنید بعد از یک ماه و نیم این زمان از ۵ به ۳۰ دقیقه رسیده است. دقیقا همان چیزی که می خواهید.

با اطمینان می گوییم این مراحل آن قدر کار شما را ساده می کند و تمرکزتان را افزایش می دهد که آن را برای تمام فعالیت های کاری و فردی تان استفاده می کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا