دانستنی‌های سلامتی

روغن گیاهی وتیور پوست را جوان، اضطراب را درمان و سیستم ایمنی را تقویت میکند!

خواص روغن گیاهی وتیور

حتما برای شما هم جالب است که از خواص روغن گیاهی وتیور بدانید. بسیاری از اختلالات روحی روانی همچون استرس به کمک اسانس روغن گیاهی وتیور قابل درمان می باشد.

۱+

روغن گیاهی وتیور از اسانس های طبیعی بی نظیر است. حتما برای شما هم جالب است که از خواص روغن گیاهی وتیور بدانید. بسیاری از اختلالات روحی روانی همچون استرس به کمک اسانس روغن گیاهی وتیور قابل درمان می باشد. روغن گیاهی وتیور دارویی است که همواره در طب سنتی جنوب آسیا و غرب آفریقا مورد استفاده بوده و هست. در ادامه با مروری بر خواص روغن گیاهی وتیور با نت نوشت همراه باشید. روغن این گیاه با دارا بودن خواص و مزایای بسیار زیاد، یکی از داروهای محبوب مناطق نامبرده می باشد. این گیاه که به صورت خودرو در طبیعت رشد می کند دارای آنتی اکسیدان بسیار زیادی بوده و همچنین سبب درخشان شدن پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و حمایت از سیستم عصبی می گردد. طی تحقیقات اخیر مشخص شده است که روغن گیاهی وتیور توانایی درمان اضطراب و استرس مزمن را داشته و خاصیتی آرامش بخش برای انسان به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: گل بی مرگ یا هلیکروسوم ، یک مسکن طبیعی و فوق‌العاده

بیشتر بخوانید: خواص روغن تی تری برای پوست و مو : روغن درخت چای همه فن حریف برای زیبایی

خواص روغن گیاهی وتیور

روغن گیاهی وتیور

علف وتیور یا همان گیاه وتیور با نام کامل Vetiveria Zizonioides یک گیاه گرمسیری است که در بسیاری از نقاط جهان می روید. این گیاه بیشتر در مناطقی که فرسایش خاک وجود دارد و یا آب روان جریان دارد رشد می کند. رشد این گیاه بسیار سریع بوده و به حالت یک دیوار سبز در دامنه های شیب دار دیده می شود. این گیاه سبز علاوه بر خواص زیاد پزشکی می تواند منظره ای زیبا بر روی دیوارهای خاکی به وجود آورد.

وتیور یک گیاه خودرو می باشد ولی امکان کاشت آن نیز با شرایطی خاص وجود دارد. در کشورهایی همانند هندوستان، افریقا، استرالیا، مالزی و امریکای جنوبی، وتیور به وفور یافت می شود. روغن یا اسانس به دست آمده از وتیور عطر بسیار دل انگیزی دارد که در صنعت عطر سازی نیز از آن استفاده می کنند. در ادامه با برخی از خواص روغن گیاهی وتیور که شناخته شده اند با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: خواص روغن کندر ، با این روغن گیاهی تمامی درد هایتان را درمان کنید!

بهبود زخم ها

روغن گیاهی وتیور سبب بازسازی پوست و بافت پوستی می شود. از این رو، جهت بهبود و حذف لکه های تیره، آکنه و برخی از زخم ها بسیار مفید است. همچنین روغن گیاهی وتیور خواص ضد پیری داشته که به راحتی چین و چروک را درمان می کند و از پیری زودرس پوست سریعا جلوگیری به عمل می آورد. شستشوی صورت و بدن با استفاده از این روغن شادابی بسیاری به پوست می بخشد.

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی کک و مک پوست و لکه های پوستی

بیشتر بخوانید: ویتامین های مخصوص پوست صورت را بشناسید!

خواص آنتی اکسیدانی

محققان با توجه به تحقیقاتی که در علوم غذا و تغذیه انسانی داشته اند سطح آنتی اکسیدان موجود در خواص روغن گیاهی ویتور را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که این گیاه توانایی های قدرتمندی جهت محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد شده دارد. به نحوی که روغن ویتور با قدرت سم زدایی بالایی که دارد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان بسیار مفید محسوب می شود. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه پوست را سالم تر نگه داشته و سم زدایی قوی در بدن انجام می دهد.

بیشتر بخوانید: خواص روغن پالم یا روغن نخل متعجب تان می کند!

بهبود عملکرد بدن

روغن وتیور به طور طبیعی سبب افزایش سیستم ایمنی بدن و همچنین سیستم عصبی می شود. این گیاه اثر محافظتی بر روی بدن داشته و سموم بدن را کاهش می دهد. با توجه به خواص فوق العاده ای که در وتیور وجود دارد، این گیاه قادر به مهار کردن آسیب های وارد شده بر روی DNA است. روغن گیاهی وتیورر از سیستم عصبی به خوبی مراقبت می کند.

بیشتر بخوانید: خواص روغن کرچک برای مو و پوست

آرامش با روغن ویتور

اسانس ها و روغن های متعددی وجود دارند که در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرند. اما روغن گیاهی وتیور از پر خاصیت ترین روغن هایی است که  جهت آرامش و از بین بردن استرس تاثیرات مثبت دارد. در یک مطالعه مشخص شد که روغن وتیور اثراتی مشابه با دیازپام داشته و دارویی کاملا آرام بخش جهت درمان اضطراب و اسپاسم های عضلانی و تشنج ها می باشد.

بیشتر بخوانید: درمان سردرد با روغن گیاهی ، لطفا مسکن های شیمیایی را دور بریزید!

دفع موریانه

علاوه بر خواص روغن گیاهی وتیور که برای بدن انسان شناخته شده خواصی غیر پزشکی هم در آن مشاهده می شود که یکی از آنها دفع موریانه می باشد. روغن وتیور دارای خواص دراز مدت بوده که به خوبی می تواند پشه ها از جمله موریانه را دفع  کند.

بیشتر بخوانید: خواص عصاره های گیاهی ، این روغن های طبیعی را به خاطر بسپارید…

بیشتر بخوانید: درمان جوش های سفید زیر پوستی یا میلیا (Milia) با انواع ماسک های طبیعی

بیشتر بخوانید: درمان اگزما با آلوئه ورا و سایر راهکارهای خانگی

بیشتر بخوانید: جلوگیری از پیر شدن دست ،گردن و آرنج‌ با چند روش عالی و ساده!

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    مهدی

    ۹ مهر ۱۳۹۶ at ۱۵:۴۴

    با تشکر، این روغن از کجا تهیه کنیم؟

    ۰
    • شکوفه آزادگان

      شکوفه آزادگان

      ۹ مهر ۱۳۹۶ at ۲۲:۳۱

      دوست عزیز در صورتی که بتوانید گیاه را شناسایی کنید که مناطق رویش آن قید شده در غیر این صورت به عطاری ها یا گیاه شناسان مراجعه کنید .

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا