روانشناسی و موفقیت

رویاپردازی کنید تا مغز شگفت‌انگیزتان به شما پاداشی فرای انتظارتان بدهد!

تاثیر رویاپردازی در موفقیت و یادگیری

معمولا خیال پردازی با رویاپردازی اشتباه گرفته می شود. در صورتی که خیال بافی شما را از واقعیت دور می کند ولی رویاپردازی شما را به هدف های تان می رساند.
مقاله امروز به شما می گوید چه گونه با رویاپردازی حافظه قوی تری داشته باشید، مهارت های مورد علاقه تان را یادبگیرید و انسان موفق تری باشید.

۴+

رویاپردازی چیز بدی نیست. این خیال پردازی است که خوب نیست و شخص را از کار و زندگی می اندازد و انگیزه های حرکت را از او می گیرد. ولی رویاپردازی نه تنها بد نیست که از نظر روان شناسی خیلی هم خوب است و شما را در رسیدن به آرزوها و یادگرفتن مهارت‌ها و تجربه‌های جدید زندگی کمک می کند.

تاثیر رویاپردازی را در موفقیت و بهتر زندگی کردن  در نت‌نوشت امروز بخوانید.

رویاپردازی و مغز شگفت انگیز

پروفسور روان شناس اریک شوماخر Eric Schumacher معتقد است افرادی که ظرفیت مغزی بالایی دارند یک لحظه هم نمی توانند دست از تفکر و اندیشه دست بردارند. این جمله خیلی معنا دارد. چون مغز همیشه حتی موقع خواب فعال است. از نظر علمی هم ثابت شده است باید مدام مغز را با افکار تغذیه کنیم تا فعال باقی بماند و خسته نشود. چون وقتی کار خاصی انجام ندهیم یا مطالعه نکنیم، مغز خودش شروع به گشت و گذار می کند و سعی می کند خوراک پیدا کند. و اگر خوراک خوبی به آن نرسد مجبور است با هر چه دم دستش می رسد خودش را مشغول نگاه دارد.

طی صدها تحقیق که توسط پروفسور شوماخر و بسیاری دیگر هنگام انجام ام آر آی از مغز افراد گرفته شده ثابت شده است  برای انجام هر کاری چند قسمت از مغز با یک دیگر تعامل دارند و بدون همکاری این قسمت ها فرد نمی تواند حتی یک قدم بردارد.
[rml_read_more] در آزمایش دیگری برای اندازه گیری توانایی‌هایی مثل خلاقیت و تفکر از افراد درخواست شد قبل از انجام تکالیف یا مهارتی ابتدا در مورد آن رویاپردازی کنند. تعجب برانگیز نبود که بعد از رویاپردازی وقتی آن کار را انجام می دادند آن را بهتر و سریع تر یاد می گرفتند و کمتر احتمال داشت آن را فراموش کنند.

همه این آزمایش ها نشان داد برای انجام هر کاری حتی یک کار ساده، قسمت های مختلفی از مغز با هم همکاری تنگاتنگی دارند. از آن جا که برخلاف باور عموم ۱۰۰ درصد مغز همیشه در همه حال مورد استفاده است، وقتی که کار خاصی انجام نمی دهید یا فکر نمی کنید طبیعی است که مغز به سراغ لالالند یا سرزمین رویاهایش می رود. پس چه بهتر به جای افکار بیهوده آن را با رویاپردازی های مفید فعال نگه داریم و تغذیه اش کنیم.

ورزش فکری

رویاپردازی

اگر در باره مهارتی که دوست دارید یاد بگیرید رویاپردازی کنید نه تنها بعد آن مهارت را بهتر و سریع تر یاد می گیرید بلکه مغز را ورزش داده اید تا بزرگتر و قوی شود و سریع تر عکس‌العمل نشان دهد.

با تحقیقاتی که Jonathan Smallwood از موسسه شناخت و علم مغز ماکس پلانک Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Science  انجام داد مشخص شد که رویاپردازی ارتباط مستقیم با کارکرد حافظه دارد. حتی از آن بیشتر رویاپردازی حافظه را قوی تر هم می کند. در این تحقیق از شرکت کنندگان درخواست شد بدون نیاز به دقت کار ساده ای را انجام دهند. مثلا هر وقت نفس می کشند یا حرف خاصی را روی صفحه کامپیوتر می بینند، دکمه کامپیوتر را فشار دهند. بعد از آن‌ها خواسته شد وقتی در حال حل مسائل ریاضی بودند حرف خاصی را بخاطر بسپارند. مشخص شد افرادی که اعلام کردند بیشتر رویاپردازی می کنند در انجام حل تکالیف بهتر و سریع تر عمل می کردند.

پس از حالا به بعد برای تقویت مغزتان وقتی در حال انجام کار ساده ای هستید که نیاز به تفکر و دقت ندارد مثل واکس زدن کفش‌تان یا حتی وقتی بی حوصله هستید و کنار پنجره نشسته اید؛ در مورد چیزهایی که دوست دارید  رویاپردازی کنید، در ذهن خودتان از مهارتی که دوست دارید یاد بگیرید و جایی که دل‌تان می خواهد بروید تصویر بسازید. بدون شک دیر یا زود آن را تجربه خواهید کرد. یادتان باشد رویا پردازی و نه خیال بافی.

منبع :

curiosity.com

 

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا