دانستنی‌های سلامتی

رژیم غذایی فوق العاده برای بیماری فشار خون ؛ از امروز به فشار خون نه بگویید !

بیماری فشار خون

بالا بودن فشار خون یکی از بیماری های رایج و بسیار جدی است. هر چند این بیماری بسیار خطرناک است ولی با رعایت رژیم غذایی مناسب تا حدی می توان به بهبود آن کمک کرد. یکی از بهترین راه کارها پیروی از رژیم غذایی DASH است. این رژیم می تواند فشار خون بالا را متوقف کرده و تا حدی در درمان لطمات ناشی از فشار خون بالا کمک کند.

۲+

بیماری فشار خون یکی از بیماری های رایج و بسیار جدی است. هر چند بیماری فشار خون بسیار خطرناک است ولی با رعایت رژیم غذایی مناسب تا حدی می توان به بهبود آن کمک کرد. یکی از بهترین راه کارها پیروی از رژیم غذایی DASH است. این رژیم می تواند فشار خون بالا را متوقف کرده و تا حدی در درمان لطمات ناشی از فشار خون بالا کمک کند.

رژیم غذایی DASH کمتر از دو هفته فشار خون را به خوبی کاهش می دهد. این رژیم در کاهش فشار خون سیستولیک موثر است به طوری که می تواند فشار را بین ۸ تا ۱۴ نگه دارد. البته این اعداد در اشخاص مختلف، تفاوت های بسیاری دارد.

غذاهایی که این بار در نت نوشت برایتان معرفی می کنیم تا حد زیادی فشار خون را کاهش می دهند و زندگی را برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا آسان تر می سازد.

حبه های با ارزش سیر

بیماری فشار خون

حتما شما هم می دانید که سیر به سرعت فشار خون را کاهش می دهد.

در یک آزمایش که بین افراد مبتلا به بیماری فشار خون انجام شد، افراد یک محلول که ۲۴۰۰ میلی گرم سیر حاوی ۳/۱ میلی گرم آلیسین بود را مصرف کردند. این ترکیب یک ارگانوسیفورم موجود در سیر است که خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی بسیار قوی دارد. در نتیجه آزمایش مشخص شد که در حدود پنج ساعت فشار خون بیماران به کمتر از ۷/۱۶ میلی متر جیوه رسید.

به این صورت فشار دیاستولیک این افراد در عرض کمتر از پنج ساعت به شدت کاهش پیدا کرد.

یک رژیم سبز

در هر رژیم غذایی سالم میزان قابل توجهی سبزیجات تازه وجود دارد.

میزان مصرف سبزیجات ارتباط مستقیمی با کاهش فشار خون دارد. یک گزارش منتشر شده در مجله انجمن پزشکی امریکا نشان می دهد افرادی که بخش عمده رژیم غذایی شان سبزیجات تازه است، قند خون پایین تری نسبت به گوشت خواران دارند.

میوه فصل میل کنید

بیماری فشار خون

میوه های تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. میوه ها به خصوص مرکبات فشار خون را به راحتی کاهش می دهند. بهتر است میوه ها را به جای اینکه به صورت کنسرو یا کمپوت مصرف کنیم به صورت تازه و در حالت طبیعی خودشان بخوریم.

لوبیا از بهترین حبوبات کاهنده فشار خون

بیشترین حبوبات مانند عدس، نخود منابع بسیار عالی فیبر هستند. فیبرها به خوبی فشار خون را کاهش می دهند. افرادی که گیاه خوار هستند، لوبیا بهترین گزینه مصرفی آن ها محسوب می شود.

لوبیا میزان بسیار کمی کالری و سدیم دارد. اگر از حبوبات کنسروی استفاده می کنید حتما سدیم اضافه آن را با شستشو از بین ببرید تا مضرات کمتری داشته باشند.

چربی های سالم را از چربی های مضر تشخیص دهید

مواد غذایی مانند آجیل و آووکادو از گزینه های بسیار مفید در ترکیب رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا هستند.

چرا که این مواد چربی های سالم دارند.

کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را افزایش می دهد. تجمع توده های چربی در عروق خونی و شریان ها منجر به فشار خون بالا می شود. مطالعات نشان می دهد که استفاده از چربی های سالم تا حدی در کاهش فشار خون و همچنین کاهش کلسترول LDL و HDL موثر می باشند.

علاوه بر رژیم های غذایی، سبک زندگی نیز تاثیرات بسیار مهمی در کاهش فشار خون دارد. با رعایت این نکات تا حد بسیاری می توانید با وجود بیماری فشار خون، زندگی آرام و بی دغدغه ای داشته باشید. از جمله این راه کارها دوری کردن از چربی های ترانس، دوری از استرس و . . . می باشد. با این چند راه کار بیشتر آشنا شوید.

در خانه غذا بخورید

اگر می خواهید فشار خون بالا را بدون دارو درمان کنید بهتر است از غذای منزل مصرف کنید این مسئله به شما کمک می کند که رژیم غذایی اتان عاری از چربی های اشباع شده باشد. وعده های غذایی که در منزل تهیه می شوند در مصرف سدیم و شکر تا حد بیشتری نسبت به غذای بیرون رعایت شده هستند.

فیبر بیشتری مصرف کنید

بیماری فشار خون

همان طور که گفته شد فیبر می تواند در جلوگیری از فشار خون بالا به شما کمک کند. تقریبا تمامی غذاهای گیاهی بدون فرآورده، میزان بالایی فیبر دارند. بنابراین در رژیم خود هر روز فیبر را قرار دهید.

سدیم دشمن فشار خون است

در صورتی که بیماری فشار خون دارید حتما مصرف سدیم را قطع کنید. میزان فشار خون شما یک رابطه کاملا مستقیم با مصرف سدیم دارد. این عنصر خطرناک علاوه بر مضراتی که برای این دسته از بیماران دارد عضلات شکم را نیز دچار انقباض خواهد کرد.

در حقیقت سدیم به تنهایی ضرری ندارد ولی مضرات آن هنگامی که با مواد دیگر ترکیب می شود بسیار خطرناک است. این است که در رژیم DASH مصرف سدیم، پتاسیم و منیزیم را منع کرده اند.

بدن خود را هیدراته کنید

مطالعات نشان می دهد که مصرف کافی آب در کنترل فشار خون بسیار موثر عمل می کند. به جای مصرف نوشابه، قهوه یا حتی چای، یک لیوان آب بنوشید. مصرف آب روزانه خود را حتما کنترل کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا