دانستنی‌های سلامتی

رژیم غذایی کم کاری تیروئید: بهترین و بدترین مواد غذایی برای تیروئید کم کار

رژیم غذایی کم کاری تیروئید
۲+

از هر ۱۰۰ نفر، ۱ الی ۵ نفر به پرکاری و یا کم‌کاری تیروئید دچارند. اگر هورمون تیروئید کمتر از حد لازم برای بدن ترشح شود کم کاری تیروئید را به همراه دارد. کم کاری غده تیروئید بر اثر عوامل مختلفی بروز می‌کند و اگر درمان نشود بیماری‌های دیگری برای شخص به وجود می‌آورد. اگر شما نیز به اختلال در ترشح هورمون‌های تیروئید مبتلا هستید، در عین آن که بایستی داروهای خود را به طور منظم مصرف کنید، می‌بایست از مصرف برخی غذاها نیز اجتناب کنید. با ما در نت‌نوشت همراه باشید تا مروری بر رژیم غذایی کم کاری تیروئید داشته باشیم.

فهرست عناوین این مطلب

رژیم غذایی کم کاری تیروئید

غدد درون ریز در سیستم بدن انسان بسیار حائز اهمیت می‌باشند. تیروئید یکی از این غدد است که نقش مهمی در سلامتی اعضای بدن دارد. شاید به نظرتان غده تیروئید غده‌ای کوچک و کم اهمیت باشد. در صورتی که می‌توان گفت سلامتی بدن به کارکرد صحیح این غده وابستگی فراوانی دارد.

از جمله وظایف غده تیروئید فعالیت عضلات قلب، تنظیم متابولیسم و تبدیل مواد غذایی به انرژی، کسب ویتامین A، بازسازی استخوان‌ها، تنظیم رشد در دوران کودکی، تنظیم چرخه عادت ماهیانه در خانم‌ها و تاثیرات زیادی بر روی روند ذهنی می‌باشد. افرادی که تیروئیدی بیمار دارند با کمک بسیاری از گیاهان و مواد غذایی طبیعی می‌توانند عملکرد نرمال را به تیروئید خود بازگردانند.

رایج ترین مشکل در غده تیروئید کم یا زیاد ترشح شدن هورمون‌های تیروئید است که موجب بی قراری، خستگی و کاهش و افزایش وزن می‌شود. اگر هورمون‌های تیروئید بیش از اندازه ترشح شوند فرد مبتلا به پرکاری تیروئید و اگر کمتر از حد لازم برای بدن ترشح شوند کم کاری تیروئید را به همراه دارد. علائم این بیماری بسیار ناراحت کننده است ولی در صورت تشخیص و درمان به موقع می‌توان این بیماری را به خوبی تحت کنترل در آورد.

همان طور که افزودن گیاهان طبیعی می‌تواند سلامت تیروئید را تضمین کند همان مقدار تغییرات در سبک زندگی نیز دخیل است. مدیریت استرس، محدود کردن ارتباط با سموم، خواب کافی، ورزش منظم، مصرف غذاهای سالم و دوری از شکر و غذاهای آماده از جمله راه کارهایی مفید برای کنترل غده تیروئید هستند.

بهتر است قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

علائم کم کاری تیروئید در زنان

کم کاری تیروئید یکی از دلایل قاعدگی‌های طولانی و سنگین در زنان است

کم کاری تیروئید یکی از دلایل قاعدگی‌های طولانی و سنگین در زنان است

تغییرات در دوران قاعدگی

یکی از اولین تغییرات در کسانی که کم کاری تیروئید را تجربه می‌کنند طولانی شدن دوران قاعدگی و خونریزی سنگین است. در مقابل افرادی که پرکاری تیروئید دارند به طور ناگهانی حجم و طول دوران قاعدگی‌شان کم می‌شود. به مدت چند ماه دوران قاعدگی تان را کنترل کنید و اگر احساس می‌کنید که تغییرات زیادی داشته اید حتما با پزشک‌تان در این مورد مشورت کنید.

عدم تمرکز

چه تیروئید کم کار باشد، چه پرکار؛ تغییرات محسوسی بر روی ذهن شما خواهد گذاشت. افرادی کم کم کاری تیروئید دارند از بیحالی و ضعف عمومی و کم شدن ناگهانی حافظه و افسردگی نسبتا شدید و همچنین عدم تمرکز کافی شکایت دارند.

در مقابل پرکاری تیروئید باعث می‌شود تا فرد مبتلا احساس بی قراری داشته باشد و نتواند برای زمان طولانی به چیزی توجه کند. اگر این حالات را جدیدا تجربه کرده اید بهتر است یک آزمایش بدهید تا از سلامت کارکرد غده تیروئید مطمئن شوید.

گرفتگی و درد عضلات می‌تواند یکی از نشانه‌های زودرس اختلال در عملکرد تیروئید باشد

گرفتگی و درد عضلات می‌تواند یکی از نشانه‌های زودرس اختلال در عملکرد تیروئید باشد

درد عضلات

گرفتگی و درد عضلات می‌تواند یکی از نشانه‌های زودرس اختلال در عملکرد تیروئید باشد. اگر این روزها درد بدن دائمی دارید شاید بهتر باشد به مشکلات تیروئیدی نیز شک کنید!

یکی از دلایل افزایش یا کاهش غیر عادی وزن اختلال در عملکرد غده تیروئید است

یکی از دلایل افزایش یا کاهش غیر عادی وزن اختلال در عملکرد غده تیروئید است

افزایش وزن بی دلیل

شما فردی هستید که سبک زندگی سالمی دارید و همواره مراقب سلامتی تان هستید؟ سالم می‌خورید و ورزش می‌کنید اما بی دلیل وزن تان اضافه می‌شود؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چه اشتباهی در سبک زندگی تان وجود دارد که شما با این همه توجه باز هم وزن‌تان افزوده می‌شود.

پاسخ این است: کم کاری تیروئید

نگرانی و عصبانیت

پرکاری تیروئید باعث ایجاد تپش قلب، عرق کردن و احساس نگرانی و اضطراب دائمی می‌شود. اگر این احساس را بدون هیچ دلیلی دارید با پزشک‌تان مشورت کنید.

افزایش کلسترول و بزرگ شدن شکم

کم کاری تیروئید باعث می‌شود که سطح کلسترول خون ناگهان بالا برود. همچنین شکم زنان به علت احتباس مایعات بزرگ می‌شود. بسیاری از زنان حتی با رعایت رژیم غذایی شان باز هم از بزرگ شدن شکم شکایت می‌کنند.

اگر این علائم را دارید بهتر است حتما یک آزمایش برای کنترل سلامتی غده تیروئیدتان بدهید و تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

مواد غذایی مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید یکی از مفیدترین مواد غذایی روغن نارگیل است

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید یکی از مفیدترین مواد غذایی روغن نارگیل است

روغن نارگیل

یکی از مشکلاتی که بیماری کم کاری تیروئید Hypothyroidism به دنبال دارد چاقی است. به همین دلیل روغن نارگیل یکی از روغن‌های سرشار از اسیدهای چرب مفید است که به خوبی سوخت و ساز سلولی را کنترل می‌کند. این روغن با افزایش انرژی مانع از خستگی می‌شود. روغن نارگیل ضد باکتری، ضد میکروب و آنتی اکسیدانی است که التهابات بدن را از بین می‌برد.

پروبیوتیک ها از مواد غذایی مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

یک رژیم مناسب کم کاری غده تیروئید باید حاوی لبنیات پروبیوتیکی باشد. کفیر و سایر فرآورده‌های پروبیوتیکی کمک می‌کند تا باکتری‌های مفید دستگاه گوارش تقویت شود و باکتری‌های مضر از بین برود.

جلبک یا خزه دریایی

یکی از بهترین مواد غذایی در رژیم غذایی کم کاری تیروئید جلبک است. این ماده غذایی سرشار از ید است و درست مثل قرص‌های تنظیم هورمون تیروئید عمل می‌کند.

 

مصرف گردو را به افرادی که پر کاری تیروئید دارند توصیه می‌کنیم

مصرف گردو را به افرادی که پر کاری تیروئید دارند توصیه می‌کنیم

گردو در رژیم غذایی کم کاری تیروئید فراموش نشود

مصرف گردو را به افرادی که پر کاری تیروئید دارند توصیه می‌کنیم. گردو به دلیل سطح پایین ید که در خود دارد می‌تواند افسردگی، مشکلات روحی روانی خستگی مزمن را رفع کند.

گردو را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا به راحتی از پیشرفت بیماری‌های مرتبط با تیروئید در امان باشید.

زنجبیل یک ماده غذایی مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

زنجبیل یک ریشه بسیار قدرتمند و پر خاصیت است که خواص بسیاری دارد. یکی از خواص آن درمان مشکلات تیرویید است و البته در درمان زخم‌ها، جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ نیز موثر است.

زنجبیل می‌تواند به طور کلی تمامی التهابات درون بدن را کاهش دهد. این التهابات می‌تواند ناشی از غده تیروئید نیز باشد. مصرف زنجبیل همراه با زیتون در غذای روزانه کمک بسیاری به بهبود التهابات می‌کند. می‌توانید زنجبیل را به صورت یک دمنوش روزانه مصرف کنید.

انواع جوانه در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

جوانه‌هایی مثل ماش، شبدر، گندم حاوی امگا ۳ است که نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های بدن و عملکرد غده تیروئید دارد. چربی‌های مفید موجود در انواع جوانه‌ها نیز باعث می‌شود تا قند خون تنظیم شود و اضافه وزن پیدا نکنید. از دانه‌هایی مثل شاهدانه و کتان هم می‌توانید استفاده کنید.

غذاهای حاوی فیبر

رژیم غذایی کم کاری تیروئید باید حاوی میزان زیادی فیبر باشد. چون افرادی که تیروئید کم کار دارند با مشکلات گوارشی مثل یبوست روبرو می‌شوند که وجود فیبرمانع از بروز آن می‌شود.

از سبزیجات تازه، لوبیا، عدس و دانه‌های روغنی تا می‌توانید در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

جینسینگ انرژی زیادی تولید می‌کند و سبب می‌شود خستگی ناشی از کم کاری تیروئید کمتر احساس شود

جینسینگ انرژی زیادی تولید می‌کند و سبب می‌شود خستگی ناشی از کم کاری تیروئید کمتر احساس شود

جینسینگ

این گیاه به افرادی که بیماری تیروئید غیر حاد دارند بسیار کمک می‌کند. خستگی که یکی از علائم تیروئید‌های کم کار است توسط این گیاه کاملا برطرف می‌شود.

جینسینگ انرژی زیادی تولید می‌کند و سبب می‌شود خستگی ناشی از کم کاری تیروئید کمتر احساس شود. مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم از این گیاه در طی روز و یا به صورت ۱۰۰ میلی گرم قبل از صبحانه و ۱۰۰ میلی گرم قبل از نهار بهترین حالت مصرف این گیاه است.

روغن زیتون ماده غذایی مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

این روغن که از خواص شگفت انگیز زیتون پیروی می‌کند سرشار از اسید‌های آمینه است که برای سلامتی تیروئید حیاتی می‌باشند. روغن زیتون به بهبود عملکرد تیروئید بسیار کمک کرده و در درمان کم کاری تیروئید بسیار موثر است.

این روغن ریزش مو، پوست‌های خشک، قاعدگی‌های دردناک را درمان می‌کند. روغن زیتون را هم می‌توان در آشپزی مصرف کرد و هم روزانه همراه با سالاد مصرف کرد.

دانه‌های کتان

امروزه دانه‌های کتان به صورت روغن کتان در آمده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. دانه کتان میزان بالایی اسید چرب امگا ۳ دارد که برای سلامتی قلب و عروق کرونر و همچنین مغز بسیار مفید است.

افرادی که از روغن کتان مصرف می‌کنند تیروییدشان در تولید هورمون‌ها دقیق تر عمل می‌کند. حتی اگر مشکل تیروئید ندارید می‌توانید روزانه یک قاشق غذاخوری از این روغن را با معده خالی میل کنید تا سلامت بمانید.

درمان تیروئید

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید شیرین بیان مصرف کنید

شیرین بیان یک گیاه با قدمت زیاد است که در طب سنتی ایران نیز بسیار پر کاربرد بوده است. این ماده غذایی در صنعت شیرینی پزی نیز پرکاربرد است.  سطح ترشحات غده تیروئید به کمک شیرین بیان متعادل می‌شود. شیرین بیان می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند، ازجمله سرطان تیروئید!

غذاهای مضر در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

سویا و فرآورده‌هایش

عموماً نظر بر این است که پروتئین سویا برای افرادی که به مشکلات تیروئید دچارند بد است، بالاخص اگر در حال مصرف دارو نیز هستند. در واقع سویا با جذب هورمون تیروئید تداخل دارد و به این ترتیب موجب بی اثر شدن داروها می‌شود. البته مطالعات صورت گرفته در این باب به نتایج متناقضی رسیده‌اند، اما بهتر است مصرف سویا را تعدیل کنید.

یعنی اگر مصرف سویا و فرآورده‌هایش را قطع نمی‌کنید، لااقل مصرف آن‌ها را کاهش‌ دهید. با این حال اگر کمبود ید دارید و یا احتمال می‌رود که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید بهتر است کاملاً از مصرف سویا و فرآورده‌هایش دوری کنید چرا که خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید را افزایش می‌دهد.

شیر و فرآورده‌هایش در رژیم غذایی کم کاری تیروئید ممنوع!

شیر و فرآورده‌های آن سرشار از کلسیم هستند و می‌توانند مانع از جذب هورمون تیروئید شوند. افزون بر این، محصولات لبنی مانند پنیر و کره از چربی ترانس برخوردارند و مانع بهبودی تیروئید می‌شوند. علاوه بر محصولات لبنی، بهتر است از مصرف مکمل کلسیم نیز اجتناب کنید.

سبزیجات چیلیپایی

سبزیجات چیلیپایی، همچون بروکلی، گل‌کلم، کلم، شلغم، اسفناج، سویا و لوبیا، می‌توانند موجب کاهش فعالیت غده‌ی تیروئید شوند. لذا اگر به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید، از مصرف این سبزیجات دوری کنید چرا که ممکن است اوضاع را بدتر کرده و حتی موجب گواتر شوند. وضعیتی که غده‌ی تیروئید بزرگ شده و دچار اختلال می‌شود.

با این حال اگر به هر دلیلی قادر به قطع مصرف آن‌ها نیستید، به هنگام مصرف‌شان مطمئن شوید که کاملاً پخته‌اند. همچنین به هیچ وجه بیش از یک بار در روز آن‌ها را مصرف‌ نکنید.

خانواده کلم مانع از فعالیت درست غده تیروئید می‌شوند

خانواده کلم مانع از فعالیت درست غده تیروئید می‌شوند

انواع کلم در رژیم غذایی کم کاری تیروئید ممنوع

گویتروژن Goitrogens یا ماده ضد تیروئید موجود در انواع کلم مانع از کارکرد درست غده تیروئید می‌شود. یا انواع کلم را بسیار کم مصرف کنید یا به طور کلی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

آب لوله کشی

آب آشامیدنی لوله کشی حاوی فلوراید و کلراید است که مانع از جذب ید در بدن می‌شود. اگر از آب معدنی استفاده می‌کنید ترکیبات آن را با دقت که روی بطری نوشته شده است بخوانید.

گلوتن در رژیم غذایی کم کاری تیروئید ممنوع

گندم و آرد گندم و فرآروده‌های آن حاوی ماده آلرژی زا به نام گلوتن است. این ماده باعث به هم خوردن تعادل هورمونی انواع التهابات و حساسیت می‌شود. از انواع غلات حاوی گلوتن مثل گندم، جو و چاودار پرهیز کنید. همیشه برچسب‌های روی مواد غذایی که از آرد تهیه شده است با دقت بخوانید تا در صورتی که مجبور به استفاده از فرآورده‌های گندم هستید از نوع بدون گلوتن آن استفاده کنید.

لبنیات

اگر مبتلا به کم کاری غده تیروئید هستید به جز لبنیات پروبیوتیک دار از هیچ نوع ماده لبنی دیگری استفاده نکنید.

شکر در رژیم غذایی کم کاری تیروئید ممنوع

شکرسفید تصفیه شده به دلیل به هم زدن تعادل هورمون‌ها عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است. به همین دلیل تا می‌توانید برای داشتن تناسب اندام، دستگاه گوارش سالم و تعادل هورمون‌ها از شکر و فرآورده‌های آن استفاده نکنید.

آرد سفید

این آرد که سبوس آن گاهی تا میزان ۲۷ درصد گرفته می‌شود تا رنگ آن سفید شود، کربوهیدرات زیادی دارد و غذاهای تهیه شده با آن غذای سالمی نخواهند بود. نان، پاستا یا ماکارونی و نان‌های حجیم و صنعتی که با آرد سفید تهیه شده اند را به هیچ وجه استفاده نکنید.

یادتان باشد هر شش ماه یک بار باید با انجام آزمایش خون عملکرد هورمون تیروئید را زیر نظر پزشک بررسی کنید

یادتان باشد هر شش ماه یک بار باید با انجام آزمایش خون عملکرد هورمون تیروئید را زیر نظر پزشک بررسی کنید

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید کتانجک (اشنه دریایی) ممنوع

سبزیجات دریایی از جمله کتانجک از ید بسیاری برخوردارند. اما در عین آن که ید برای عملکرد غده‌ی تیرویید ضروری است مصرف بیش از اندازه‌ی آن خطرناک است، به جای آن که مفید باشد. بنابراین بایستی مصرف ید محدود شود، خصوصاً اگر به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید.

غذاهای سرخ کرده و پرچربی

چربی‌ها نه تنها مانع از ترشح هورمون‌های تیروئیدی می‌شوند بلکه مانع از جذب این هورمون‌ها از داروهای جایگزین نیز می‌شوند. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند باید غذاهای سرخ کردنی و چرب مانند کره و سس مایونز را به کلی از برنامه غذایی خود حذف کنند.

قهوه در رژیم غذایی کم کاری تیروئید ممنوع

افرادی که کم کاری تیروئید دارند باید مصرف کافئین را به حداقل برسانند. کافئین موجود در قهوه بر روی غدد فوق کلیوی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد خستگی و دیگر علائم ناشی از کم کاری تیروئید می‌شود.

همچنین مصرف همزمان داروهای جایگزین هورمون تیروئید با قهوه موجب بی اثر شدن این داروها می‌شود. حداقل یک ساعت پس از مصرف قرص تیروئید قهوه مصرف نکنید و رفته رفته میزان قهوه مصرفی‌تان در طول روز را به حداقل و حتی صفر برسانید.

با یک برنامه غذایی درست و استفاده به موقع از قرصی که پزشک تجویز کرده می‌توانید این اختلال را مدیریت کنید و سلامتی را به بدن‌تان بازگردانید. هر چند بعد از درمان توصیه می‌کنیم باز هم از غذاهای گروه اول بیشتر استفاده کنید. یادتان باشد هر شش ماه یک بار باید با انجام آزمایش خون عملکرد هورمون تیروئید را زیر نظر پزشک بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی ۷ روزه برای سلامتی و کاهش وزن

منبع +++++

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا