دانستنی‌های سلامتی

رژیم گیاهخواری بگیریم یا نه؟ مزایا و عوارض این رژیم ها چیست؟

رژیم گیاهخواری

فواید رژیم گیاهخواری غیر قابل انکار است اما آن چه که اهمیت دارد این است که اگر یک رژیم غذایی متعادل که حاوی انواع مواد غذایی نباشد را دنبال نکنیم به زودی بدن ما کمبود برخی از مواد غذایی را تجربه خواهد کرد که می تواند مشکلات جدی را برای سلامت بدن در پیش داشته باشد

۰

این روزها تبلیغات زیادی درباره رژیم گیاهخواری می شنویم. این گونه رژیم ها غنی از فیبر و مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان ها هستند و کلسترول پایینی دارند که بدن انسان را در برابر بیماری های گوارشی و قلبی و فشار خون و انواعی از سرطان ها حفظ می کند. فواید رژیم گیاهخواری غیر قابل انکار است اما آن چه که اهمیت دارد این است که اگر یک رژیم غذایی متعادل که حاوی انواع مواد غذایی نباشد را دنبال نکنیم به زودی بدن ما کمبود برخی از مواد غذایی را تجربه خواهد کرد که می تواند مشکلات جدی را برای سلامت بدن در پیش داشته باشد. بسیاری از پروتئین های گیاهی کامل نیستند و مانند پروتئین های حیوانی نمی توانند آمینو اسیدهای لازم برای ساخت پروتئین های لازم برای ساخت عضله و بافت ها را فراهم کنند. بنابراین در رژیم گیاهخواری باید ترکیباتی گنجانده شود که بتواند این آمینو اسیدها را برای بدن تامین کند. در غیر این صورت پروتئین سازی در بدن انسان به درستی صورت نمی گیرد و خطرات جدی برای سلامتی بدن در پی خواهد داشت. به عنوان مثال حبوبات همراه با برنج قهوه ای و نان کامل می تواند در یک روز نیاز بدن را تامین کند.

مزایا و عوارض رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری

رژیم گیاهخواری

رژیم های غذایی بدون تخم مرغ و لبنیات می تواند موجب کمبود کلسیم و آهن، ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا ۳ که برای سلامتی قلب ضروری هستند، شود. بنابراین باید در رژیم گیاهخواری غذاهایی را گنجاند که کمبود این مواد را جبران کند. به عنوان مثال می توان برای جبران کمبود آهن از یک سالاد اسفناج همراه با توت فرنگی و یا پرتقال استفاده کرد. استفاده از بادام به عنوان یک منبع غنی کلسیم و بذر کتان به عنوان منبع امگا ۳ می تواند انتخاب مناسبی باشد.

با یک برنامه ریزی دقیق و علمی میتوانید یک رژیم گیاهخواری متعادل داشته باشید اما پیشنهاد ما به شما این است که هیچگاه یک رژیم را برای مدت طولانی دنبال نکنید چرا که با تمام پیش بینی ها ممکن است بدن شما دچار کمبود مواد مغذی شود. بنابراین اگر در فکر دنبال کردن یک رژیم گیاه خواری هستید مطمئن شوید که تمام مواد مورد نیاز بدن تان در این رژیم گنجانده شده است.

آیا رژیم گیاهخواری سلامتی روان را به خطر می‌‌اندازد؟

آیا حقیقتا کاهش مصرف گوشت و پیروی از یک رژیم گیاهخواری می‌تواند سلامت جسم و روان را به خطر بیندازد و آیا ارتباطی میان رژیم گیاهخواری و بیماری های روانی وجود دارد؟

رژیم های غذایی گیاهی و رژیم گیاهخواری سبب کاهش ابتلا به سرطان های مختلف خواهد شد. حذف گوشت به طور کامل از رژیم غذایی منجر به فراوانی منافع بهداشتی در محیط زیست و زندگی بشر می‌شود. هر چند که حذف کردن گوشت از برنامه غذایی می تواند با خطرات روحی از جمله هراس، افسردگی و اختلالات اضطرابی همراه باشد ولی می توان با اطلاعات کاملا دقیق و کافی این رژیم را پایه گذاری کرد و سلامت جسم و روح را به دست آورد.

ممکن است که تصمیم بگیرید تا رژیم غذایی‌تان را به سمت حذف کردن گوشت هدایت کنید. این مسئله می تواند به دلیل اعتقادات مذهبی، نگرانی از رفاه حیوانات یا حتی فقط تمایل به پیروی از یک رژیم ساده باشد. بسیاری از افراد نیز هستند به دلیل این که نمی‌توانند مدام گوشت مصرف کنند این تصمیم را می‌گیرند. این تصمیم با واقعیاتی سخت و آسان همراه است که می‌بایست به خوبی از آن مطلع باشید. مثلا این که همیشه باید از محصولات تازه و در دسترس مصرف کنید. در طول تمامی سال از گیاهان موجود در همان فصل می توانید میل کنید. این تغییر در فرهنگ آشپزی تاثیر خواهد گذاشت و . . .

در روزنه روشن‌تر رژیم گیاهخواری می توانیم به این مسئله اشاره کنیم که مواد مغذی موجود در گیاهان، اثرات بسیار مثبتی برای سلامتی شما به ارمغان خواهند آورد. از جمله این که خطر ابتلا به بیماری‌های قلب، دیابت نوع ۲، انواع سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر کاهش پیدا می‌کند. تنها مسئله نگران کننده در این مسیر خطر بهداشت روانی به دلیل رفتن به سمت یک رژیم غذایی بدون گوشت است!

تحقیقات در مورد خطرات احتمالی روان شناختی یک رژیم گیاهخواری بسیار کم و محدود است. اما طبق یک مطالعه استرالیایی از شرکت کنندگان گیاه خوار که دید تقریبا مثبتی به این رژیم نداشتند نتایجی به دست آمده است که به این ترتیب است :

گیاهخواران ۱۸% بیشتر از افراد دیگر به افسردگی مبتلا می‌شوند.

گیاهخواران ۲۸% بیشتر از دیگران به حملات ناگوار روانی از جمله اضطراب ابتلا پیدا می‌کنند.

گیاهخواران ۱۵% بیشتر از دیگران احتمال بروز اختلالات روانی اضطرابی را تجربه خواهند کرد.

برخی از متخصصان سلامتی معتقد هستند افراد گیاه خواری که به بیماری روانی مبتلا می‌شوند به آنچه که می‌خورند بیش از حد علاقه‌مند و نزدیک می‌شوند. این مسئله به نوبه خود می‌تواند سبب افزایش علائم اختلالات روانی باشد و ارتباط میان رژیم گیاهخواری و بیماری های روانی باشد.

اضطراب و رژیم گیاهخواری

حملات اضطرابی در افراد گیاه خوار بیشتر از گوشتخواران مشاهده شده است.

طی یک تحقیق و مطالعه علمی در زمینه بهداشت روان،  دو گروه از افراد که گیاه خوار و گوشتخوار بودند بررسی و مقایسه شدند. این مطالعه نشان داد که مشکلات روان شناختی بیشتری در بین گیاه خواران وجود دارد. طبق آمار به دست آمده ۳۱ % از گیاه خواران علائم اختلال اضطرابی داشتند. در حالی که این رقم بین گوشتخواران تنها ۱۳ % بود.

کمبود مواد مغذی یکی از دلایل احتمالی اضطراب در بین افراد گیاه خوار است. از سوی دیگر استرس و نگرانی که بین این افراد وجود دارد مربوط به عادات غذا خوردن است که به دلیل ضعف های اجتماعی که در انتخاب نوع غذا خوردن این افراد رخ می دهد منجر به علل ذهنی و مشکلات روانی خواهد شد.

رژیم گیاهخواری و افسردگی

در یک مطالعه که بین افراد گیاه خوار و گوشتخوار انجام شد. ۲۴ % از شرکت کنندگان گیاه خوار علائم افسردگی را در خود داشتند و این علائم را احساس کرده بودند. اما تنها ۱۰% گوشتخواران این حالت ها را تجربه کرده بودند. به احتمال بسیار قوی کمبود سطح ویتامین B12 می تواند سبب بروز این حالت شود.

افرادی که رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنند مواد مغذی مانند ویتامین های گیاهی و حیوانی را دریافت می کنند. اما بعضی از مواد مغذی مانند ویتامین های D3 و یا B12 که نیاز مبرم مغز انسان است را به خوبی دریافت نخواهند کرد. این ویتامین های ضروری از پروتئین های حیوانی به دست می آیند. زمانی که بدن با کمبود آن مواجه شود سطح گلوتامات پایین می آید و سبب بروز احساس افسردگی و اختلال وسواسی می گردد.

کمبود ویتامین B12 با افسردگی رابطه مستقیم دارد. این ماده مغذی نوسانات خلق و خوی شما را به خوبی کنترل و تنظیم می کند. کمبود آهن یا روی نیز می تواند برای مغز مشکل ساز باشد. این دو عنصر در گوشت یافت می شوند. همچنین خطرات بهداشتی روانی را نیز از بین برده و کمبودشان سبب اختلالات در اشتها و کم خونی می شود. بنابراین می توان گفت که رژیم های گیاهی که کمبود مواد مغذی را شامل می شوند، می توانند بسیار مضر و خطرناک محسوب شوند.

در حقیقت نمی توان گفت که رژیم گیاهخواری را باید به طور کلی رد و انکار کرد. اما  آنچه که مسلم و مشخص است این است که سلامت  را تا میزان بسیار زیادی تحت تاثیر قرار داده و دچار اختلال و مشکل می کند. بیشتر گیاهخواران کمبود ویتامین B12 و D3، آهن و روی دارند. در صورتی که این رژیم را در برنامه غذایی خود قرار داده‌اید نیز مطمئن شوید که بیشتر مواد مغذی به خصوص این چند ویتامین در آن به میزان کافی وجود داشته باشد.

میزان ویتامین‌های مورد نیاز انسان‌ها به این ترتیب می باشد:

ویتامین D3  برای بزرگسالان مرد و زن ۶۰۰ میکروگرم در روز

ویتامین B12 برای بزرگسالان مرد و زن ۲٫۴ میکروگرم در روز

آهن  برای افراد میانسال ۸ میلی گرم در روز

روی برای مردان بزرگسال۱۱ میلی گرم و برای زنان بزرگسال ۸ میلی گرم در روز

این مقادیر می تواند بر اساس سن و وزن و یا بیماری متغیر باشد. همچنین به یاد داشته باشید زنان باردار و شیرده نیز می بایست طبق نظر پزشک از این ویتامین‌ها استفاده کنند. شما می توانید بدون این که تغییری در روش تغذیه خود ایجاد کنید با پیروی از یک رژیم گیاهخواری مغذی از هر گونه اختلالات احساسی و مشکلات روانی پیشگیری کرده و سلامتی را در بدن خود به خوبی حفظ کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا