دانستنی‌های سلامتی

زالو درمانی چیست و برای کدام بیماری ها مفید است؟

زالو درمانی

در طب قدیم ایران از زالو درمانی برای تسویه خون، رفع مشکلات سیستم عصبی، عفونت ها، دمل و ورم های چرکی و زخم های پوستی استفاده می شد. جرجانی، رازی و ابن سینا از جمله پزشکانی بودند که با بهره گیری از این روش مطالب بسیار سودمندی برای ما به ارمغان گذاشته اند.

۴+

در طب قدیم ایران از زالو درمانی برای تسویه خون، رفع مشکلات سیستم عصبی، عفونت ها، دمل و ورم های چرکی و زخم های پوستی استفاده می شد. جرجانی، رازی و ابن سینا از جمله پزشکانی بودند که با بهره گیری از این روش مطالب بسیار سودمندی برای ما به ارمغان گذاشته اند. خوشبختانه امروزه دوباره شاهد استفاده از زالو درمانی در پزشکی هستیم. امیدواریم این مقاله در نت نوشت مورد توجه شما قرار گیرد و بتوانید از فواید زالو درمانی استفاده کنید.

مثل همیشه تجارب طب سنتی ایران سال ها کنار گذاشته شد. جامعه به سوی استفاده از درمان های مدرن رفت در حالی که کشورهای توسعه یافته شروع به تحقیق در باره طب سنتی جوامع کهن مثل ایران، چین و مصر کردند. به طوری که در حال حاضر بعضی از کشورها مثل روسیه زالوهای درمانی پرورش می دهد و صادر می کند. در بعضی از کشورهای غربی هم کارخانه های داروسازی بی کار ننشسته اند و در تلاش اند تا داروهایی از بزاق زالو تولید کنند.

بیشتر بخوانید: بادکش درمانی ، مزایا و عوارض

زالو درمانی چگونه انجام می شود؟

زالوی زنده را روی عضو می گذارند، زالو دندان های سه آرواره ای خود را در پوست فرو و شروع به مکیدن می کند. با این کار، بزاق دهان زالو که حاوی هیرودین (Hirudin) است باعث آزاد شدن پروتئین ها و پپتیدها شده مانع از لخته شدن خون می شود.

زالو با به جا گذاشتن یک زخم Y شکل از بدن جدا می شود که پس از ترمیم هیچ اثری از آن به جا نمی ماند. پس هر جایی که در بافت مشکل گردش خون وجود دارد زالو به کار می آید.

مواد شیمیایی بزاق زالو مثل داروهای شیمیایی بیماری های زیر را درمان کند:

۱- فشارخون
۲- واریس
۳- هموروئید
۴- مشکلات پوستی
۵- آرتریت
۶- بیماری های قلبی
۷- سرطان
۸- علائم ناشی از دیابت مثل مشکلات پوستی و زخم در پاها و دست ها
۹- جراحی های زیبایی

بیشتر بخوانید: حجامت ، فواید و عوارض

زالو چیست؟

زالو درمانی

زالو درمانی

 

زالوها انواع مختلفی دارند حدود ۶۰۰ نوع که فقط ۵۰ نوع آن ها از خون پستانداران تغذیه می کند و از این ۵۰ نوع فقط ۱۵ نوع در پزشکی کاربرد دارد که امروزه پزشکان، با شناخت از نوع آن ها و بیماری هایی که درمان می کنند از فوائد زالوها بهره می گیرند.

زالوها سه آرواره و دندان های کوچکی دارند. کشفی که اولین بار توسط ابن سینا اظهار شد. تک جنسیتی، لزج، چسبنده و کوچک – حدود ۵ تا ۷ سانتی متر – هستند که بعد از تغذیه ۱۵ میلی لیتر خون طی ۲۰ تا ۲۵دقیقه مکش و حداکثر ۴۵ دقیقه بزرگ می شوند و طول شان به ۲۵ سانتیمتر می رسد.

مهم ترین بیماری هایی که اکنون در سراسردنیا توسط زالو درمان می شود به شرح زیر است :

۱ – بیماری های قلبی

افراد مبتلا به بیماری های قلبی پس از زالو درمانی گردش خون بهتری دارند در نتیجه از گرفتگی عروق و عوارض ناشی از آن جلوگیری می شود. در واقع زالو یک آنژیوی طبیعی است.

۲ – سرطان

بررسی بازدارنده های پلاکت های خونی و بزاق دهان زالو نشان داد که هر چند این روش برای بیماران مبتلا به سرطان خون توصیه نمی شود، ولی برای سرطان ریه بسیار مناسب است. حتی آزمایشی بر روی موش ها نشان داد تزریق بزاق زالو مانع از تشکیل تومور می شود.

۳ – دیابت

افراد مبتلا به دیابت بخصوص با پیشرفت بیماری دچار مشکلات متعدد مثل بیماری رگ های خونی می شوند که مانع از گردش جریان خون در عضوها و بافت های بدن شده گاهی منجر به قطع عضو می شود. اینجاست که زالو به کمک بیماران دیابتی می آید و با ایجاد گردش خون بهتر مانع از بین رفتن بافت می شود.

۴ – جراحی های زیبایی

تحقیقات نشان داده است معمولا بعد از جراحی های زیبایی صورت استفاده از زالو درمانی نتیجه جراحی را بهتر می کند. هم اکنون در بعضی از کشورها بعد از جراحی بینی، پیشانی، سینه، گونه و انگشتان دست و پا از زالو درمانی استفاده می شود تا مانع از تشکیل لخته های خون شده و گردش خون بهتر و طبیعی تر در بافت لطیف تازه جراحی شده جریان یابد.

حتی بعضی از پزشکان از زالو درمانی برای رفع ریزش مو استفاده می کنند چون زالو باعث می شود جریان خون بیشتری در کاسه سر ایجاد شود و موها تغذیه شده و پرپشت شوند.

عوارض جانبی زالو درمانی

آن چه مسلم است افراد زیر ۱۸ سال، افراد مبتلا به کم خونی، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکل خود ایمنی نباید از زالو درمانی استفاده کنند.

این روش ساده و بی خطر است. تنها مشکل آلودگی باکتریایی است که آن هم اگر در یک مطب و در شرایط بهداشتی صورت گیرد جای نگرانی ندارد. چون در صورتی که بعد از زالو درمانی جای آن خون ریزی داشته باشد، یا حساسیت به بزاق زالو مشاهده شود، پزشک آن را برطرف و به شما می گوید که کاندیدای خوبی برای زالو درمانی نیستید.

شاید خیلی از ما از دیدن عکس هایی از زالو درمانی در یک کلینیک یا مطب پزشکی مدرن تعجب کنیم. ولی این زالوها خاص بوده و تحت شرایط خاصی تولید و نگهداری می شوند تا برای درمان استفاده شوند.

اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید توصیه ما به شما مثل همیشه این است: اول با پزشک متخصص آگاه به این روش مشورت کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا