دانستنی‌های سلامتی

خواص زردچوبه: اکسیر سلامتی به نام کورکومین زردچوبه را دست کم نگیرید

خواص زردچوبه

از خواص زردچوبه هرچه که می گوییم باز هم کم است. زردچوبه پودری است که از ریشه گیاه زردچوبه به دست می آید. گیاه زردچوبه از خانواده زنجبیل است. زردچوبه ادویه ای طلایی رنگ است با طعم و عطری عالی. طعم آن تند و تلخ و گرم و عطر آن چیزی شبیه پرتقال و زنجبیل است.

۶+

از خواص زردچوبه هرچه که بگوییم باز هم کم است. زردچوبه پودری است که از ریشه گیاه زردچوبه به دست می‌آید. گیاه زردچوبه از خانواده زنجبیل است. زردچوبه ادویه‌ای طلایی رنگ است با طعم و عطری عالی. طعم آن تند و تلخ و گرم و عطر آن چیزی شبیه پرتقال و زنجبیل است. به همین خاطر در اکثر غذاها به عنوان ادویه از آن استفاده می‌شود. علاوه بر طعم و عطر، این ادویه برای سلامتی بدن انسان بسیار مفید است اما خیلی از مردم این فواید را نمی‌دانند. در ادامه از خواص زردچوبه در نت‌نوشت خواهیم گفت.

خواص زردچوبه

ضد التهاب

بسیاری از خواص زردچوبه به لطف وجود ترکیبی به نام کورکومین (curcumin) که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شوداست. این آنتی اکسیدان قابلیت مبارزه با انواع التهاب در بدن انسان را دارد. التهاب علت بسیاری از بیماری‌ها نظیر ورم مفصل، بیماری‌های التهابی روده، پانکراتیت یا همان التهاب پانکراس و یوئیت قدامی مزمن است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی ضد التهاب بسیار قوی را بشناسید

حفاظت از مغز انسان

از خواص زردچوبه افزایش شناخت در انسان است. منظور از شناخت، عملکردهای (functions) روان‌شناختی فرد می‌باشد. شناخت به توصیف، اکتساب، ذخیره سازی، تبدیل، و مورد مصرف قرار دادن دانش می‌پردازد. عوامل مختلفی همچون ادراک، حافظه، زبان، استدلال و تصمیم گیری از جمله فرایندهای ذهنی هستند که در مراحل گوناگون شناخت دخالت دارند.

اختلال در شناخت منجر به بروز بیماری هایی از قبیل آلزایمر و زوال عقل می‌گردد. این بیماری‌ها ناشی از پایین بودن سطح نوتروفین‌های مشتق شده از مغز (BDNF) است. کورکومین موجود در زردچوبه باعث افزایش سطح این نوتروفین‌ها شده و سبب به تاخیر افتادن و حتی معکوس شدن روند این بیماری‌ها می‌شود.

کورکومین از جمله عناصر بسیار فعال در زردچوبه Turmeric است که نقش بسیار مهمی در بهبودی بیماری آلزایمر و پارکینسون دارد. آسیب‌های مغزی که از سکته‌های مغزی ناشی می‌شود نیز نیاز شدید به کورکومین جهت بازگشت به حالت اولیه دارند. کورکومین در زردچوبه بیشتر از هر ماده غذایی دیگر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: مضرات زردچوبه

کاهش ریسک ابتلا به سرطان از خواص زردچوبه است!

فعالیت کورکومین علیه سرطان خون و لنفوم، سرطان دستگاه گوارش، سرطان دستگاه تناسلی، سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان سر و گردن سلول‌های سنگفرشی، سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان مغز و اعصاب، و سارکوم نشان دهنده توانایی این آنتی اکسیدان در هدف قراردادن بسیاری از سرطانها می‌باشد. محیط قلیایی بدن برای رشد سلول‌های سرطانی بسیار نامناسب است. در واقع می‌توان گفت که سلول‌های سرطانی در محیط‌های اسیدی بهتر رشد می‌کنند. شما با کنترل تغذیه می‌توانید متوجه شوید که بدنتان قلیایی یا اسیدی است. از آنجا که زردچوبه از عناصری است که به شدت قلیایی است، تاثیر مثبتی بر بدن دارد. به خصوص وقتی که جهت درمان سلول‌های سرطانی به کار رود. زردچوبه تا حد زیادی می‌تواند محیط بدن را قلیایی کرده و محیط را برای رشد سلول‌های سرطانی نامناسب کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به هضم غذا

تنها مصرف مقدار کمی از زردچوبه می‌تواند به بهبود بیماری‌های گوارشی مانند دیر هضم شدن غذا، گاز معده، نفخ و التهاب دستگاه گوارش کمک کند. البته افرادی که دچار بیماری‌های کیسه صفرا هستند از مصرف زردچوبه به علت تحریک زیاد باید خودداری کنند. ورود زردچوبه به سیستم گوارش سبب بالا رفتن توانایی این سیستم می‌شود. درمان مشکلات گوارشی از جمله التهابات اعضا گوارشی، نفخ معده و مشکلات صفراوی از طریق زردچوبه قابل حل شدن است.

کمک به آرتریت (ورم مفاصل)

کورکومین دارای خواص ضد درد مفاصل نیز هست. در یک مطالعه بر روی ۴۵ نفر بیمار نشان داده شده که مصرف زردچوبه در این نوع بیماران باعث بهبود علائم آرتروز تا حد زیادی شده است.

محافظت از کبد

یکی از خواص زردچوبه حفاظت از کبد است.این گیاه در کاهش آسیب دیدگی‌های کبدی که از مصرف بیش از حد الکل ناشی شده است بسیار تاثیر دارد. زردچوبه می‌تواند بیماری‌های کبدی، سطوح بالای سمی بودن و سیروز کبدی را درمان کند. همچنین جهت کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد شده از طریق کبد این ادویه بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی دوستدار کبد

زردچوبه علیه پیری

پیری و کهولت سن امری اجتناب ناپذیر است اما با مصرف بسیاری از مواد غذایی تا حدی می‌توان آن را به تعویق انداخت. یکی از خواص زردچوبه این است. کورکومین در این مورد نیز دخالت می‌کند. کورکومین مانع از التهاب در بدن می‌شود و از بروز التهابات جلوگیری کرده و مانع از بروز پیری می‌شوند.

خواص زردچوبه برای دیابت :

تحقیقات جدید از خواص زردچوبه برای دیابت خبر می‌دهند. خبر خوبی برای بیماران دیابتی که اگر خودتان یا یکی از نزدیکان تان دیابت داشته باشید از محدودیت هایی که این بیماری در خیلی از زمینه‌ها برایتان ایجاد می‌کند اطلاع دارید. حتی در صورتی که پزشک برای شما مصرف مداوم دارو یا تزریق انسولین را تجویز کرده باشد باز هم از شما می‌خواهد رژیم غذایی مناسب و متعادل و مخصوص داشته باشید. چرا که حتی قوی‌ترین داروها با رعایت نکردن رژیم مخصوص بیماری دیابت محکوم به شکست و شدیدتر شدن بیماری می‌شود.

  • جلوگیری از افزایش اندکس گلیسمیک

یکی از مشکلاتی که بیماران دیابتی از آن رنج می‌برند افزایش گلوکز یا قند خون یا اندکس گلیسمیک در خون شان بعد از خوردن بعضی از غذاها است. زردچوبه باعث پایین آمدن قند خون و کاهش مقاومت بدن به ترشح انسولین می‌شود.

روغن زردچوبه یکی از مهارکننده‌های آنزیم‌های گلوکزی است. وجود این آنزیم‌ها در روده‌های فرد دیابتی باعث می‌شود با خوردن کربوهیدرات‌ها سطح قند خون آن‌ها به سرعت افزایش پیدا کند. زردچوبه با کاهش دادن این پدیده و افزایش ترشح انسولین از بالا رفتن قند خون یا Postprandial glycemia جلوگیری می‌کند.

حتی اگر به دیابت مبتلا نیستید و علائم قبل از ابتلا به دیابت دارید زردچوبه روش گیاهی موثری برای پیشگیری از دیابت است.

  • کاهش مقاومت به انسولین

کورکومین موجود در زردچوبه باعث تحریک ترشح انسولین شده و مقاومت به ترشح انسولین را در بدن بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. در بیماران مبتلا به دیابت بخصوص دیابت نوع ۲ یکی از عوامل مهم بالا رفتن قند خون مقاومت بدن به ترشح انسولین است که زردچوبه به خوبی ترشح این هورمون را متعادل می‌کند.

  • از بین بردن رادیکال‌های آزاد

وقتی قند خون افزایش پیدا می‌کند نوعی واکنش اکسیداتیو در بدن به وقوع می‌پیوندند که باعث کاهش سطح اکسیژن در بدن و در نتیجه بروز التهابات می‌شود. ادامه این روند باعث بروز بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. به همین دلیل افراد دیابتی بیشتر در معرض سکته قرار می‌گیرند.

آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه از زیاد شدن رادیکال‌های آزاد و بروز پدیده اکسیده شدن در بدن جلوگیری می‌کند. کورکومین، ویتامین C و بتاکاروتن موجود در زردچوبه یکی از روش‌های خوب سم زدایی بدن و از بین بردن رادیکال‌های آزاد است. به همین دلیل زردچوبه یک داروی ضد سرطان قوی محسوب می‌شود.

  • کاهش التهابات

بروز التهابات در بدن باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود که یکی از آن‌ها دیابت است. تمام ادویه‌های ضد التهابی از جمله زردچوبه علاوه بر رفع دیابت و کاهش عوارض آن بدن را در برابر سایر بیماری‌های التهابی مقاوم می‌کند. در نتیجه شخص به بیماری‌های مزمن و دوره‌ای دچار نمی‌شود و دیابت او در حد طبیعی کنترل می‌شود.

  • بهبود سریع تر زخم ها

از دیگر مشکلاتی که بیماران دیابتی در معرض آن هستند ابتلا به زخم بخصوص در پاها و دیر خوب شدن زخم‌ها است. یکی دیگر از فواید زردچوبه برای دیابت بهبود سریع تر زخم است.

نحوه استفاده از زردچوبه برای دیابت :

روش‌های مختلفی برای استفاده بیشتر و بهتر از خواص زردچوبه وجود دارد که با توجه به شناختی که از وضعیت جسمی تان دارید یکی را انتخاب کنید یا هر روز یک روش را به کار ببرید.

شیر طلایی : در صورتی که مشکلی در مصرف شیر ندارید یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر حل کنید، بهم بزنید، در یخچال بگذارید و در طول روز سعی کنید این ترکیب را به طور کامل میل کنید. می‌توانید از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید.

چای زردچوبه : مقداری آب را بجوشانید. از ریشه یا زردچوبه آسیاب شده می‌توانید استفاده کنید. نصف قاشق چای خوری یا کمی از ریشه زردچوبه را به آب جوشان اضافه کنید و از روی شعله بردارید. بعد از ده دقیقه آن را میل کنید. می‌توانید از لیوان‌های مخصوص دم کشیدن چای‌های گیاهی استفاده کنید.

زردچوبه تازه : در صورتی که به ریشه زردچوبه تازه دسترسی دارید آن را همراه با زنجبیل تازه در دستگاه مخلوط کنید بریزید و با میوه و سبزیجاتی که دوست دارید، اسموتی مورد علاقه تان را آماده و میل کنید.

میزان مصرف :

مثل هر ماده غذایی دیگری مصرف زردچوبه باید در حد متعادل باشد. باید حواستان باشد که یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی کورکومین که همان عصاره زردچوبه است به عنوان یک مکمل غذایی روزانه کافی است. در صورتی که تحت درمان با این قرص هستید در مورد مصرف سایر روش‌های طبیعی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که از داروهای رفع انعقاد خون استفاده می‌کنید حتما پزشک شما در مورد نوع تغذیه و ادویه‌ای که می‌توانید مصرف کنید به شما توضیحات لازم را می‌دهد. در صورتی که بیماری خاصی دارید و تحت درمان هستید؛ حتما پس از مشورت با پزشک یکی از روش‌ها – قرص یا مصرف‌های گیاهی این مقاله – را برای خود انتخاب کنید.

خواص زردچوبه برای قلب:

یک مطالعه بر روی ۳۲ خانم درباره خواص زردچوبه برای قلب نشان داد که مصرف یک قاشق چایخوری زردچوبه به صورت روزانه به اندازه‌ی یک ساعت ورزش در سلامت و قدرت قلب موثر است. زردچوبه به لطف وجود ترکیبی به نام کورکومین به مقابله با التهاب و آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو یاری می‌رساند. علاوه بر این زردچوبه به خاطر اثر آرامبخش آن بر عروق خونی می‌تواند مانع لخته شدن خون، که احتمال سکته‌ی مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، شود. مطابق تحقیقات مصرف مقدار اندکی زردچوبه در روز می‌تواند برابر با یک ساعت ورزش کاردیو باشد و قلب شما را سالم‌تر سازد.

یک تحقیق ۸ هفته‌ای بر روی ۳۲ خانم انجام شد. در این تحقیق زنان شرکت کننده به سه دسته‌ی مصرف کنندگان زردچوبه، دسته‌ای که ورزش می‌کردند و گروه کنترل تقسیم شدند. افراد حاضر در گروه کنترل نه زردچوبه مصرف می‌کردند و نه به تمرین ورزشی می‌پرداختند.

زنان حاضر در دسته‌ی مصرف کنندگان زردچوبه در طول روز ۱ قاشق چایخوری زردچوبه دریافت می‌کردند در حالی که آن‌هایی که در گروه انجام دهنده‌ی تمرینات ورزشی قرار داشتند، ۲ تا ۳ بار تمرین ایروبیک در طول هفته انجام می‌دادند و علاوه بر این به کارهای دیگری مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی نیز می‌پرداختند. گروه انجام دهنده‌ی تمرینات ورزشی در حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در هر نوبت تمرین، ورزش می‌کردند و در طی آن ۶۰ تا ۷۵ درصد ضربان قلب خود را افزایش می‌دادند.

محققان بهبودی قابل توجه را در عملکرد اندوتلیال در هر دو گروه مصرف کننده‌ی زردچوبه و گروه انجام دهنده‌ی تمرینات ورزشی مشاهده کردند. علاوه بر این بهبود ثبت شده در گروه مصرف کننده‌ی زردچوبه نزدیک به بهبود ثبت شده در مورد گروه انجام دهنده‌ی تمرینات ورزشی بود.

نتیجه‌ی این تحقیق درباره خواص زردچوبه برای قلب نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی زردچوبه به اندازه‌ی انجام تمرینات ورزشی در پیشگیری، کاهش و شاید حتی در معکوس کردن عملکرد نامناسب اندوتلیال و آترواسکلروز، پلاک تشکیل یافته در داخل شریان‌ها، و در نتیجه در سالم‌تر و قوی‌تر نگاه داشتن قلب مؤثر است.

زردچوبه در هیچ کجای جهان ناشناخته نیست. بسیاری از ما نام این ادویه را شنیده‌ایم. اما چیزی که بسیاری از افراد نمی‌دانند خواص زردچوبه برای قلب و دیابت و سایر بیماری‌ها است که در پشت طعم فوق‌العاده‌ای که به غذاها می‌بخشد پنهان می‌شود.

طب سنتی چین زردچوبه را به سبب توانایی آن در درمان بیماری‌های قلبی تجویز می‌کند. محققان سرانجام دریافته‌اند که پاسخ به پرسش «زردچوبه چه دارد که دیگر ادویه‌ها ندارند؟» چیست.

زردچوبه دارای کورکومین است، ترکیبی که باعث می‌شود ریشه‌ی آن به رنگ زرد درآید. این ترکیب است که زردچوبه را ضد التهاب، آنتی‌اکسیدان، ضدعفونی کننده و ضد سرطان می‌سازد. بنابراین این ترکیب می‌تواند به بدن شما کمک کند تا با التهاب و استرس اکسیداتیو، یعنی دو عامل اصلی مرتبط با افزایش بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی، مقابله نماید.

به سبب اثر آرام‌بخش این ماده بر روی رگ‌های خونی، کورکومین وقوع عارضه‌ی لخته شدن پلاکت‌های خون را کاهش می‌دهد؛ عاملی که علت اصلی وقوع سکته‌ی مغزی است. این خاصیت کورکومین همراه با توانایی آن در مجبور ساختن کبد برای خارج ساختن کلسترول بد از بدن نقش موثری در کاهش کلسترول، دیگر عامل مهم دخیل در ناسالم بودن قلب، دارد.

معجون سلامتی با استفاده از خواص زردچوبه:

با ترکیب این چند ماده غذایی می‌توانید یک معجون برای سلامتی خود تهیه کنید.

  • آب
  • لیمو ترش
  • زردچوبه
  • زنجبیل
  • دارچین

نیمی از یک لیمو ترش را آبگیری کنید همراه با ۱ قاشق چای خوری زنجبیل و ۱ قاشق غذا خوری زردچوبه مخلوط کرده و یک لیوان بریزید. نصف لیوان را آب جوش و نیمی دیگر را آب سرد ریخته در صورت تمایل کمی دارچین هم به آن اضافه کنید.

این معجون که برای سلامتی شما بسیار بسیار سودمند است را هر روز میل کنید.

توجه :

 به خاطر داشته باشید که هیچ مقداری از این ادویه یا مکمل آن هر چقدر هم که برای سلامت مفید باشد، نمی‌تواند به طور کامل جایگزین ورزش شود. بنابراین هر چند خواص زردچوبه برای قلب به اثبات رسیده است و زردچوبه و قلب دوست یکدیگرند، باز هم توجه نمایید که این ماده جایگزین ورزش نیست و نباید برای داشتن سلامتی کامل تنها بر مصرف آن اتکا نمود. همچنین زردچوبه به صورت داروی مکمل نیز وجود دارد. هرچند بهتر است با پزشک خود در مورد دوز مصرف این مکمل و عوارض جانبی که احتمالاً نیاز است تا شما از آن آگاهی داشته باشید، صحبت کنید.

منبع: curejoy

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا