سینمای جهان

مارتین اسکورسیزی: مروری بر آثار و زندگی کارگردان

مارتین اسکورسیزی - کارگردان
۳+

۷۵ سال پیش در روز ۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۲ مارتین اسکورسیزی Martin Scorsese در محله‌ی ایتالیایی‌های نیویورک آمریکا چشم به جهان گشود. پدر و مادرش چارلز و کاترین اسکورسیزی هر دو فعال در صنعت پوشاک بودند. او تنها فرزند خانواده بود. کودکی‌اش را در میان گانگسترها گذارند و همین مسئله باعث شد همیشه ردّی از آن‌ها در فیلم‌هایش وجود داشته باشد. با مروری بر زندگی مارتین اسکورسیزی همراه نت نوشت باشید.

در کودکی مذهب بخش عمده‎ای از زندگی اسکورسیزی بود و در آن زمان مارتین اسکورسیزی آرزو داشت وقتی بزرگ شد کشیش شود. در دوران نوجوانی همراه با پدرش زیاد به سینما می‌رفت و از همان‌جا بود که آرزوی کشیش شدن را رها کرد و به سینما روی آورد. پدر و مادرش در ابتدا از این انتخاب عجیب او تعجب کردند. اما بعدها به عنوان بازیگر نقش کوتاهی را در فیلم “رفقای خوب” عهده‌دار شدند.

بیشتر بخوانید: فیلم Shutter Island اثر مارتین اسکورسیزی، بلندتر از فانوس دریائی، تنهاتر از رشته‌های نرم برف

مارتین اسکورسیزی - کارگردان

مارتین اسکورسیزی – کارگردان

مروری بر زندگی مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی پس از ۴۰ سال فعالیت حرفه‌ای و کارگردانی بیش از ۲۰ فیلم بلند، به مقام استاد بزرگ سینمای آمریکا دست یافته است. او از آن دست سینماگرانی است که در جای‌جای فیلم‌هایش حضور دارد. این سینماگر سینما دوست، از کارهای کلاسیک سینمای آمریکا و همین‌طور موج نوی اروپا بهره می‌برد و در سال‌های ۷۰ به طور حرفه‌ای وارد عرصه‌ی سینما می‌شود؛

او با “راننده تاکسی” به سرعت به موفقیت می‌رسد، فیلمی که غنای جهانش را آشکار می‌کند و همکاری‌اش را با “رابرت دنیرو” رقم می‌زند. از این پس، اسکورسیزی فیلم‌هایش را بدون سازش هنری و بدون گوشه‌نشینی می‌سازد، همان‌طور که خودش دوست دارد بگوید «یک فیلم برای خودم، یک فیلم برای آن‌ها». چیزی که در دل صنعت سینمای آمریکا متداول نیست.

بیشتر بخوانید: فیلم Hugo هوگو کاری از مارتین اسکورسیزی ۲۰۱۱ ؛ “نگاهی به گذشته از دریچه آینده”

تفاوتی که میان فیلم‌های مارتین اسکورسیزی وجود دارد، در این است که با فیلم “آلیس اینجا زندگی نمی‌کند” او مانند یک استاد مسلم، وسایل و ابزار کارش را هدایت و رهبری می‌کند؛ سپس با “خیابان‌های پایین شهر” مستقیما با تماشاچی خود وارد ارتباط می‌شود و این کار را از آغاز تا پایان انجام می‌دهد.

این نادرترین هدیه خدادادی‌ای است که یک سینماگر می‌تواند از آن بهره‌مند باشد. اکثر کارگردان‌ها، هر چند حالتی زرنگ و زیرک و مجرب و کاردان و مخترع و شجاع و جسور داشته باشند، از این نعمت الهی برخوردار نیستند و هرگز هم از آن بهره‌مند نخواهند شد. حال آن که مارتین اسکورسیزی، آن را از همان آغاز کار، در تسلط خود داشته است.

اسکورسیزی کسی است که به خاطر گستردگی و قدرت دانش سینمایی‌اش، به “دایره‌المعارف متحرک سینمایی” شهرت دارد. از جمله آثار تحسین شده این کارگردان آمریکایی می‌توان به فیلم‌های ماندگاری چون “گاو خشمگین”، “تنگه وحشت”، “عصر معصومیت”، “کازینو”، “دار و دسته نیویورکی”، “هوانورد”، “مُردگان”، “جزیره شاتر”، ‌”هوگو” و “گرگ وال‌استریت”، “سکوت” و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: فیلم Alice Doesn’t Live Here Anymore کاری از مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی قرار است به زودی کلاس آنلاین آموزش بازیگری برگزار کند. این دوره، شامل ویدیوهای آموزشی و راهنمایی و تدریس مستقیم توسط شخص اسکورسیزی خواهد بود.

او در توضیح این کلاس‌ می‌گوید:

“اگر به فیلم‌سازی به عنوان یک شغل نگاه می‌کنید، این کلاس به درد شما نمی‌خورد اما اگر می‌خواهید داستانی را روایت کنید و دنبال راهی می‌گردید تا به بهترین شیوه آن را روایت کنید، این‌جا جای شماست.”

مارتین اسکورسیزی در جایی دیگر این چنین اضافه می‌کند:

“این پروژه هیجان زیادی برایم دارد زیرا فرصتی است تا الهامات، تجارب، روش‌ها و ارزیابی‌هایم را به اشتراک بگذارم. این کلاس صرفا دوره‌ای برای آموزش اصول فیلم‌سازی نیست. از این پروژه هیجان‌زده‌ شدم چون این فرصت را به من می‌دهد تا افکارم را به دیگران انتقال دهم. این کلاس‌ها راهنمای قدم به قدم فیلمسازی نیست بلکه یک راهنما و فرصت خوبی است که به فیلمسازان و هنرجویان جوان کمک می‌کند راه خود را پیدا کنند.”

از روی کلیپ تبلیغاتی این کلاس مشخص است که در این دوره قرار نیست فقط کارگردانی آموزش داده شود و به اصول رشته‌های دیگری مانند طراحی صحنه، نویسندگی و تدوین نیز اشاره خواهد شد.

بیشتر بخوانید: فیلم Taxi Driver / فیلم Raging Bull / فیلم The Irishman مرد ایرلندی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا