ارز دیجیتال

ساتوشی ناکاموتو ، خالق زیرک ارز دیجیتال واقعا کیست؟

خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو

حتما برای شما جالب است که بدانید نام ساتوشی ناکاموتو از کجا آمده، درحالی که هیچ کس نمی داند او کیست؟ این گونه استنباط می شود که از نام ساتوشی ناکاموتو استفاده می شود تا خالق یا خالقان واقعی ارز دیجیتال پیدا شوند.

۰

حتما برای شما جالب است که بدانید نام ساتوشی ناکاموتو از کجا آمده، درحالی که هیچ کس نمی داند او کیست؟ این گونه استنباط می شود که از نام ساتوشی ناکاموتو استفاده می شود تا خالق یا خالقان واقعی ارز دیجیتال پیدا شوند. قطعا استفاده از این نام به طور اتفاقی و از روی تصادف نبوده است.

یک پروفایل آنلاین تحت نام Satoshi Nakamoto برای اولین بار در وب سایت P2P Foundation  یک شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) در سال ۲۰۰۸ به اشتراک گذاشته شد که در آن اولین مقاله در رابطه با بیت کوین منتشر شد. یکی دیگر از حساب های مشابه نسخه ۰٫۱ نرم افزار بیت کوین در سورس ‌فورج (سایت متمرکزی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای کنترل، مدیریت و توسعهٔ نرم‌افزارهای متن باز) در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. مشخص نیست که آیا ساتاشی ناکاموتو نام واقعی خالق ارزهای دیجیتال است یا نه؟ این نامی است که ما می خواهیم درباره آن هم بدانیم.

ناکاموتو همچنین چند سال پس از انتشار این نرم افزار با کاربران از طریق ایمیل ارتباط برقرار کرده، اما از سال ۲۰۱۱ درگیر بیت کوین نشده است. گمنامی ناکاموتو مردم را از تلاش برای پی بردن به هویت واقعی سازندگان این ارز متوقف نمی کند.  در خبری که  در سال ۲۰۱۴ در هقته نامه نیوزویک منتشر شد، فردی ادعا می کرد که هویت واقعی ناکاموتو را کشف کرده است و آن نام یک مرد بازنشسته ژاپنی آمریکایی که در کالیفرنیا زندگی می کند، می باشد. با نام کامل Dorian Prentice Satoshi Nakamoto .

دوریان ناکاموتو هیچ نقشی در ایجاد بیت کوین نداشته و می گوید که او ساتوشی ناکاموتو نیست، اما برخی از مردم متقاعد نشدند. روز بعد این کامنت از طرف ساتوشی ناکاموتودر صفحه نیوزویک گذاشته شد: “من دوریان ناکاموتو نیستم.”

یک فرد دیگر، این بار در نیویورک تایمز ادعا می کرد که خالق بیت کوین یک مرد آمریکایی با اصلیت مجارستانی به نام Nick Szabo می باشد. در حالی که حرفه و علاقه Szabo به بیت کوین ممکن است به دخالت او در ایجاد اولین ارز دیجیتال مرتبط باشد، او این را انکار می کند و می گوید که او ساتوشی ناکاموتو نیست (دوباره برگشتیم سرجای اول).

اما جستجو برای ساتوشی ناکاموتو سوالات بیشتری را پیش رو قرار می دهد، مانند؛ پرده برداشتن از خالق واقعی بیت کوین، برای این ارز و دیگر ارزهای دیجیتال، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

به نظر می آید بسیاری از مردم اهمیت نمی دهند که ناکاموتو چه کسی می تواند باشد. مگر اینکه خود او یک روز تصمیم بگیرد نقاب از چهره خود بردارد. واقعا کار بیشتری از دست ما بر نمی آید تا هویت آنها را پیدا کنیم – و احتمالا هم چیزی از دانستن آن نصیبمان نمی شود.

بیت کوین چیزی نیست که به طور ناگهانی و از روی تصادف به وجود بیاید، این می تواند ایده چند نفر باشد که در طول چند سال ساخته شده است. درست است که ساتوشی ناکاموتو به پیشبرد این صنعت تا اندازه ای کمک کرده، اما او به تنهایی قادر به انجام این کار نبوده است.

مطمئنا ساتوشی ناکاموتو در بازار ارزهای دیجیتال نقشی برجسته ایفا کرده، اما از سال ۲۰۱۰ خود را درگیر این مسئله نکرده است. بسیاری از کد های متن باز توسط گروهی از برنامه نویسان که هویت آنها شناخته شده، بازنویسی شده اند. بنابراین  ممکن است که شناسایی این فرد جالب باشد، اما تاثیر زیادی بر این صنعت نمی گذارد.

با وجود گمنامی این شخص و به گفته مجله فورد؛ ارزش دارایی ساتوشی ناکاموتو ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود (اگر چه مقدار دقیق آن از ۶ تا ۲۰ میلیارد دلار متغیر است اما باز هم یک میلیونر است ) و می توان آن را جزو ۴۴ فرد ثروتمند در جهان به حساب آورد.

دانستن اینکه چه کسی مقدار زیادی ارز را در اختیار دارد (۵ درصد از کل بیت کوین )، قطعا می تواند پیامدهای پایدار داشته باشد، اما در کل به احتمال زیاد بر آینده ارزهای دیجیتال تاثیری نخواهد گذاشت.

بنابراین در حال حاضر هویت “پدر ارز دیجیتال” به عنوان یک معما باقی خواهد ماند. اما بیت کوین و ارزهای مشابه دیگر، همچنان به تأثیرات پایدار خود بر ارزش بازارسرمایه  ادامه خواهند داد.

منبع: www.digitaltrends.com

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا