دانستنی‌های سلامتی

خمیر دندان خانگی را خودتان به آسانی و در منزل تهیه و استفاده کنید!

خمیر دندان خانگی
۴+

چکار می‌توانیم برای دندان‌هایمان کنیم تا سالم بمانند؟ بهترین خمیر دندان خانگی برای سلامت دهان و دندان چیست؟ بهداشت دهان و دندان برای هر فردی بسیار مهم است. بسیاری از مشکلات دهان و دندان علاوه بر ناراحتی‌هایی که برای فرد دارد می‌تواند منجر به مشکلات بزرگتری همچون بیماری‌های قلبی، آلزایمر، سکته‌های مغزی و بیماری‌های تنفسی نیز شود. با نت نوشت همراه باشید تا با خمیر دندان خانگی برای حفظ سلامت دهان و دندان  آشنا شوید.

خمیر دندان خانگی

برای اینکه از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید. اما در فواصل این مراجعه باید مراقب سلامتی آن‌ها باشید.

قدم بعدی برای سلامت دهان و دندان کنار گذاشتن خمیر دندان است. بسیاری از خمیر دندان‌های موجود در بازار حتی بهترین خمیر دندان صنعتی هم سرطان‌زا و حساسیت‌زا است. علاوه بر اینکه خمیر دندان‌های تقلبی نیز در بازار کم نیستند. راه چاره استفاده از خمیر دندان خانگی است.

باید از محققان متشکر باشیم که روغن نارگیل را عنوان جایگزین خمیر دندان‌های شیمیایی و یک خمیر دندان خانگی کشف و معرفی کرده اند!

روغن نارگیل شگفت انگیز است. در مطالعات اخیری که درباره دهان و دندان انجام شده روغن نارگیل به عنوان بهترین خمیر دندان برای بهداشت دهان معرفی شده است. روغن نارگیل دارای خواص آنتی باکتریال بی نظیری است که در سلامت دهان نقش بزرگی دارد.

این روغن به باکتری‌های موجود در دهان انسان از جمله استرپتوکوک موتانس که مهمترین عامل پوسیدگی و کرم خوردگی است اجازه رشد نمی‌دهد. ترکیب روغن نارگیل و آنزیم‌های گوارشی در دهان یکی از بهترین روش‌های مبارزه با باکتری‌های دهان است. این باکتری از قند‌های موجود در دهان تغذیه می‌کند و سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

دکتر Damien Brady می‌گوید که اضافه کردن روغن نارگیل به محصولات بهداشتی دهان و دندان به جای استفاده از مواد شیمیایی یک راه حل عالی است. همچنین با افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها باید راه حل جدیدی برای مبارزه با عفونت‌های میکروبی پیدا نمود.

استفاده از بهترین خمیر دندان خانگی Toothpaste یک انتخاب عالی برای کسانی است که نمی‌خواهند مواد شیمیایی مضر را به بدن‌شان راه دهند. بسیاری از خمیر دندان‌ها حاوی انواع تریکلوزان، سدیم لوریل سولفات، فلوراید، و شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام هستند.

هر یک از این مواد شیمیایی می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شود. تریکلوزان موجب اختلال غدد درون ریز و به تبع آن ایجاد چندین سرطان در بدن می‌شود. همچنین سدیم لوریل سولفات، که موجب ایجاد کف در دهان می‌شود بر جوانه‌های چشایی اثر می‌گذارد و موجب ایجاد طعم تلخ در دهان در هنگام مسواک زدن می‌شود.

روغن نارگیل را در دهانتان به مدت ۵ الی ۲۰ دقیقه و با معده خالی بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. این روش یک راه حل خوب برای از بین بردن سموم و باکتری‌ها دهان و بهبود سلامتی دهان و دندان‌هاست.

روش اول ساخت:

برای ساخت خمیر دندان خانگی نصف فنجان روغن نارگیل را با ۲ الی ۳ قاشق جوش شیرین و ۱۵ الی ۳۰ قطره نعنا و یا آبلیمو مخلوط کنید و مانند خمیر دندان بر روی مسواک زده و استفاده نمایید.

روش دوم ساخت:

این خمیر دندان خانگی هم باعث تمیزی و حس تازگی دهان و دندان‌ها و هم مانع از جرم گیری دندان می‌شود. برای ساخت خمیر دندان خانگی اینگونه عمل کنید.

  • پودر کلسیم: ۵ قسمت
    جوش شیرین: ۲ قسمت
    پودر زایلیتول: ۳ قسمت (اختیاری) Xylitol Powder
    روغن نارگیل: ۳ تا ۵ قسمت
    روغن‌های دیگر: روغن نعناع، روغن دارچین، پرتقال به تنهایی یا همراه با هم (اختیاری)

توجه: منظور از قسمت همان ظرف اندازه گیری شما است. برای همه مواد از یک ظرف برای اندازه گیری استفاده کنید.

  • برای ساخت خمیر دندان خانگی ابتدا تمام پودرها را با هم مخلوط کنید.
  • بعد روغن نارگیل (و در صورت تمایل روغن‌های دیگر) را اضافه کنید.
  • اگر خمیر شما یک دست نشد می‌توانید از روغن نارگیل یا روغن‌های دیگر استفاده کنید تا خمیر شما یکنواخت و از نظر سفتی درست مثل خمیر دندان‌های بازار شود.
  • بهتر است آن را در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید و در آن را محکم ببندید.
  • هر بار با یک قاشق کوچک چوبی یا پلاستیکی مقداری از خمیر دندان را روی مسواک بگذارید. با این روش بقیه اعضای خانواده هم می‌توانند از خمیر دندان استفاده کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید استفاده همیشگی از این خمیر دندان است. چون فقط یک بار در ماه کافی نیست. حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز از این خمیر دندان استفاده کنید. دوم این که علاوه بر شست و شوی دندان‌ها باید به میزان مواد معدنی دریافتی مورد نیاز روزانه بدن توجه داشته باشیم.

در انتهای آموزش ساخت خمیر دندان خانگی باید گفت که هنگام استفاده از هر نوع خمیردندان حاوی مواد معدنی حتما تغذیه خود را نیز بررسی کنید. با یک تغذیه سالم بدن را قوی و با یک خمیردندان خوب بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: مضرات خمیر دندان‌ صنعتی: مواد خطرناک موجود در خمیر دندان را بشناسید!

منبع ++++

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا