دانستنی‌های سلامتی

سبزی‌جات ضد سرطان و ضدپیری معجزه‌گر؛ سوپردرمانگری به نام سبزیجات کروسیفروس

سبزیجات کروسیفروس

یک سری از سبزیجات که امروز به cruciferous معرف هستند تقریبا سبزیجات همه کاره ای هستند که علاوه بر درست کردن سالادها و غذاهای خوشمزه بسیاری از بیماری ها را کنترل و حتی از بروز آن ها جلوگیری می کنند.
چون این سبزیجات با از بین بردن استرس اکسیداتیو ، سیستم ایمنی بدن را در برابر همه بیماری ها مقاوم می کنند.

۱+

سبزیجات خانواده براسیکا Brassica که به سبزیجات ضد سرطان و طول عمر معروف در سراسر جهان به سبزیجات کروسیفروس cruciferous معروف هستند شامل کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ، گل کلم، آروگولا Arugula بوده که سرشار از ویتامین های مختلف بوده و جزو سوپر غذاهای ضد سرطانی، کنترل وزن و سلامت و طول عمر محسوب می شوند.  این سبزیجات  مسکن، ضدالتهاب، سم زدا و حتی واکسن سرطان نام گرفته اند.

نت‌نوشت امروز به سبزیجات کروسیفروس اختصاص دارد با این امید که بیشتر از خواص آن ها استفاده کنید.

مقاومت در برابر سرطان

سرطان بیماری صعب العلاجی است. هر چند امروزه راه های درمانی خوبی برای آن پیش روی جامعه پزشکی قرار دارد ولی به هر حال روند درمان دردناک و پرهزینه است. به همین دلیل استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان ها در سبزیجات و میوه‌ها درست مثل این است که خود را در برابر سرطان واکسینه کرده باشید. سبزیجات کروسیفروس حاوی سولفورافین sulforaphane بوده که یکی از آنتی اکسیدان های قوی ضد سرطان بوده خاصیت ضد التهابی هم دارد. این ماده قدرتمند فرد را در برابر سرطان های معده، سرطان مجاری ادرار، سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان روده و سرطان پوست مقاوم می نماید.

رفع افسردگی

بیماری افسردگی گریبان بسیاری از افراد را در طیف های مختلف در دنیای مدرن گرفته است. یکی دیگر از خواص مواد غذایی کروسیفروس خاصیت ضد افسردگی آن است. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد این گروه سبزیجات خاصیت ضدافسردگی، ضد التهابی و ضد اضطراب دارد. غذاهایی که التهابات را از بین می برد در واقع داروی ضدافسردگی محسوب می شود. چرا که امروزه ثابت شده است افسردگی در نتیجه بروز التهابات در مغز رخ می دهد. به همین دلیل استفاده از این نوع سبزیجات باعث رفع و کاهش افسردگی و استرس در افرادی می شود که از این بیماری ها رنج می برند یا خطر ابتلا به آن ها را دارند.

مسکن طبیعی

خاصیت ضد التهابی انواع کلم دردهایی از جمله درد مفاصل، آرتریت و درهای عضلانی را به خوبی تحت کنترل در می آورد. پس برای جلوگیری از داشتن این بیماری ها در جوانی حتما هر روز یکی از انواع کلم ها را میل کنید و در میانسالی برای کنترل این بیماری ها و درد کمتر، انواع کلم را جزو برنامه هر روز غذایی خود قرار دهید.

سلامت بیشتر

همه افرادی که از فشارخون، چاقی، دیابت، چربی خون رنج می برند یا به طور ژنتیکی سابقه بیماری های قلبی عروقی در خانواده دارند بهتر است با استفاده از این سبزیجات و مصرف فراوان آن ها در برنامه غذایی؛ خود را از انواع بیماری های قلبی عروقی و البته انواع سکته دور نمایند.

آنتی اکسیدان قوی

آنتی اکسیدان ماده ای است که حضورش در بدن یعنی سلامتی جسمی و روحی و طول عمر بیشتر. این دسته از سبزیجات با از بین بردن استرس اکسیداتیو باعث سلامت کلی بدن می شوند. اکسترس اکسیداتیو یعنی شرایطی که در آن رادیکال های آزاد آنتی اکسیدان های بدن را از بین برده و در نتیجه بدن را مستعد انواع بیماری می کنند. بیماری هایی مثل افسردگی، انواع سکته، بیماری های گوارشی، سرماخوردگی، انواع سرطان، ورم مفاصل، دیابت، نارسایی‌های قلبی، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی در نتیجه استرس اکسیداتیو بوجود می آید.

سم زدایی

از دیگر خاصیت این گروه سبزیجات یعنی انواع کلم سم زدایی بدن است. در واقع شما وقتی از انواع کلم ها مثلا هر روز یکی از انواع کلم را در برنامه غذایی تان بگذارید هر روز سموم دریافتی از انواع آلودگی های محیطی را از بدن تان دفع کرده اید. به دلیل خروج سم ها و عدم تجمع آن ها در اعضا بدن؛ ریه ها، کبد، مجاری ادرار، روده ها به راحتی سم زدایی شده و از بیماری هایی مثل سرطان و انواع عفونت ها و حتی بیماری های پوستی خبری نخواهد بود.

خاصیت ضد التهابی

سبزیجات کروسیفروس

امروزه ثابت شده است بسیاری از بیماری ها مثل سرطان، درد مفاصل، افسردگی، آرتریت و انواع بیماری های دستگاه گوارش در نتیجه بروز التهابات به وجود می آید یا فرصت بروز پیدا می کنند. مصرف انواع کلم در برنامه غذایی به اندازه زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد. مصرف سبزیجات کروسیفروس باعث کاهش التهابات شده در نتیجه بسیاری از بیماری ها شرایطی برای بروز یا تشدید پیدا نمی کنند.

هنوز معادلی برای crusiferous در فارسی  وجود ندارد. ولی این سبزیجات را به خاطر داشته باشید که جزو این گروه محسوب می شوند:

تمام سبزیجات سبز برگ مثل اسفناج، آروگولا، انواع کاهو

انواع خانواده کلم شامل بروکلی، گل کلم، بروکسل، کلم پیچ

شغلم، ترب کوهی، تربچه

انواع سبزیجات خوردن یا همان سبزیجات باغچه ای ایرانی

 

 

منابع :

curejoy

wikipedia

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا