زندگی و سلامت

ارتباط سرطان و سرکوب احساسات منفی باور کردنی نیست !

سرکوب احساسات

انعطاف پذیری های عاطفی بخش عمده ای از رفتارهای اجتماعی هستند ولی باز هم همه ما احساسات منفی را تجربه کرده ایم و گاهی این احساسات را درون خودمان نگه می داریم و سعی می کنیم با نام انعطاف پذیری آن را بروز ندهیم. بی خبر از اینکه احساسات منفی در بدن جمع می شوند و خطر ابتلا به سرطان را دو صد چندان می کنند.

۱+

انسان ها با بیان احساسات میزان رضایت خود از موقعیت، رفتار، گفتار و وضعیت های پیش آمده را بیان می کنند. همه افراد دچار احساسات منفی می شوند. اما عده کمی هستند که این احساسات را بیان نمی کنند و در خود نگاه می دارند. این افراد گمان می کنند با سرکوب احساسات شان میزان انعطاف پذیری خود را نشان داده اند و به نحوی سازش کرده اند در صورتی که پنهان کردن احساسات منفی نه تنها انعطاف پذیری نیست بلکه سبب بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان می شود.

احساس نگرانی،حس  منفی، یا شکست همه در گذشت زمان موجب پیدایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

نحوه صحیح بیان احساسات منفی و حل و فصل کردن مشکلات ناشی از آن یک مهارت است که هر شخص قادر به انجام آن نخواهد بود.

ما این بار در نت نوشت به شما می آموزیم که چرا پنهان کردن و سرکوب احساسات سبب بروز خطر سرطان و دیگر بیماری ها می شود.

افزایش سطح کورتیزول

سرکوب احساسات

با سرکوب احساسات تان و بیان نکردن آن ها به طرز عجیبی سطح  کورتیزول را در بدنتان افزایش می دهید. کورتیزول یک هورمون استرس است که توسط غده فوق کلیوی ترشح می شود. این هورمون زمینه را برای ابتلا به سرطان به خوبی مستعد می کند. سطح بالای کورتیزول مانع عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می شود. در حقیقت هر چه سن بالا می رود سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شده و مقاومت بدن در برابر بیماری های به خصوص سرطان بسیار کم می شود.

التهابات زیاد می شوند

تقریبا تمام بیماری های مزمن با التهاب همراه است. مانند آلزایمر، دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان و آرتروز. البته سرطان نیز از جمله بیماری هایی می باشد که بدن را دچار التهاب می کند.

زمانی که کورتیزول افزایش یافت سیتوکین های ضد التهابی برای مبارزه با بیماری وارد عمل  می شوند. سیتو کین ها در حقیقت یک نوع پروتئین هستند که از عوامل مهم بیماری های التهابی به شمار می روند. در واقع احساسات منفی می تواند میزان سیتوکین ها را بیش از حد افزایش دهد و این منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.

اختلالات خواب

احساسات سرکوب شده در شب هم ناپدید نمی شوند. با سرکوب احساسات به راحتی خواب تان مختل خواهد شد. به طور عادی خواب عمیق سبب ترشح کامل هورمون های رشد می شود و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. در صورتی که هورمون رشد کافی نباشند کورتیزول همچنان افزایش می یابد به این ترتیب  ک خواب ضعیف و نا کافی به این نقص کمک می کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن به حدی ضعیف می شود که در برابر سرطان توان مقاومت نخواهد داشت.

ارتقا رفتارهای ناسالم

زمانی که شما به هر دلیلی احساسات منفی خود را پنهان می کنید جهت خنثی کردن حس خود،  دست به رفتارهای ناسالم می زنید.

معمولا این رفتارها رابطه مستقیمی با سرطان دارند.

برای مثال ممکن است الکل زیادی مصرف کنید. این مسئله خود می تواند سبب بروز سرطان هایی همچون کبد، سینه، روده  بزرگ، رکتوم و . . . شود.

راه های سالم برای بروز احساسات منفی

سرکوب احساسات

برای آن که از همه این خطرات در امان باشید بهتر است از بهترین و سالم ترین روش ممکن، احساسات منفی خود را بروز دهید.

چند روش کاملا عادی و سالم می تواند خشم، غم و هر گونه احساس منفی شما را کاهش دهد.

پنج دقیقه تنفس عمیق داشته باشید

قدم بزنید

یوگا تمرین کنید

یک توپ ضد استرس را فشار دهید

گریه کنید

با یک دوست گپ بزنید

با خانواده و عزیزان وقت گذرانی کنید

سرگرمی مورد علاقه خود را انجام دهید

با حیوان خانگی یا یک کودک بازی کنید

بنویسید

کمی بخوابید

چند نکته در بروز احساسات منفی

سرکوب احساسات

گاهی اوقات کاهش استرس تنها یک بخش از درمان است. مسائلی که سبب ناراحتی شما می شوند و همچنان مدت زیادی در اطراف شما حضور  دارند،  مانع از بین رفتن ناراحتی های شما می شوند. بهتر است در این جور مواقع از این راه کارها استفاده کنید.

با کسی که شما را ناراحت کرده و یا اینکه قصد همراهی با  شما را دارد چند جمله ای صحبت کنید و با جمله : ” من احساس می کنم که  . . . ” شروع کنید. به این ترتیب مخاطب شما حالت حمله و دفاعی به خود نخواهد گرفت و برای گفتگو و همبستگی بیشتر آماده خواهد شد.

از قانون ۱۰ ثانیه استفاده کنید. قبل از اینکه درباره مسئله ای که برایتان خیلی دشوار است صحبت کنید ۱۰ ثانیه مکث کنید بعد به آرامی صحبت را شروع کنید.

عذر خواهی کردن همیشه راه خوبی است. در صورتی که تا میزان زیادی مقصر هستید از یک عذر خواهی ساده و کوچک نهراسید. این مسئله نشان احترام و اعتماد شما به یک رابطه است.

عاطفی بودن همیشه راحت نیست. کمی سخت و ناراحت کننده و شاید برخی اوقات ترسناک باشد. با این حال هر چه کمتر احساسات منفی خود را سرکوب کنید کمتر در خطر ابتلا به سرطان قرار می گیرید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا