تلویزیون و شبکه خانگی

چرا سریال شهرزاد محبوب است؟! چه شد که شهرزاد به یک استثناء بدل شد!

از همان ابتدا و با شروع تبلیغات گسترده ی سریال شهرزاد در سطج شهرها و شبکه های مجازی، حدس ها و گمان هایی در راستای محبوبیت این اثر در بین عموم مردم ایجاد شد. که قالبا این فرضیات با نگاهی مثبت و روشن همراه بود. تا اینکه با نشر این سریال همه پیش بینی ها با واقعیت پیوند خورد و شاهد همراهی کردن فشر کثیری از جامعه بودیم.

۰

سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی محمد امامی در سال ۱۳۹۴ شروع به فعالیت کرد. که در فصل اول شامل ۲۸ قسمت بود و فصل دوم آن در حال پخش است. این سریال در ژانر درام رمانتیک از شبکه ی نمایش خانگی به صورت هفته ای ارائه می شود.

در سال های اخیر فیلم سازان و تهیه کنندگان زیادی در راستای کمیت مخاطب سینمای خانگی تلاش هایی کرده اند و خواهند کرد. اما براستی دلیل این حجم از محبوبیت را در چه چیزی می توان یافت؟

بدون شک حضور ستارگان مطرح سینما و تلویزیون یکی از عوامل کلیدی موفقیت هر اثری می شود که سریال شهرزاد نیز خالی از این لطف نبوده است. ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار و علی نصیریان هر کدام به تنهایی مهره هایی هستند که مخاطبین خاص خود را جذب می کنند. اما در این متن قصد داریم به گونه متفاوت عمومیت این سریال را تحلیل و بررسی کنیم؛

یکی از مهم ترینِ این دلایل، فاصله گیری از کلیشه شخصیت پردازی است. کلیشه های چون شخصیت های منفی و مثبتِ ثابت و مطلق که در طول یک مسیر هیچ انعطافی از آن ها را شاهد نبوده ایم و داستان همواره به سمت و سوی قهرمان سازی پیش رفته است. حال تا چه اندازه در موفق بودن و نبودن همین عملکرد قهرمان محوری پیروز بوده ایم خوذ جای بحث و گفتگو است.

در سریال شهرزاد قهرمان و ضد قهرمان ثابتی را شاهد نمی شویم و گردش نقش ها از مهم ترین دلایل شکل گیری پتاسیل شده است. پس می توان گقت، نگاه واقع بینانه به انسان و مقبولیت چند شخصیتی بودن بشر از سوی عوامل فیلم مسبب رادیکالی بودن سریال شده است که این نزدیکی به منش زندگی انسان با جمع آوری مخاطب همراه بوده است.

دلیل دیگر؛ مقوله انضباط در توزیع و نشر یک اثر است. اتفاقی که موجب نظم بخشیدن و مشخص بودن برنامه سرگرم کننده و یا تفریحی مخاطب می شود. در سال های اخیر بی نظمی و عدم قانون مند بودن چارت و سازمان های نشر و توزیع موجب شکست پروژه ها و در نتیجه از دست دادن مخاطبان خود بوده است. جه بسیار سزیاهایی ساخته شد که در بن بست یک بی نظمی به مقصد نرسیدند. سریال هایی که دارای بازیگران بسیار محبوب و شاخص بودند اما بازهم در اجتماع جایی نداشتند و اثر نیمه کار می ماند.

دلیل پر رنگ و قوی دیگری برای محبوبیت این سریال وجود دارد؛ اتفاقی به نام عشق. کنش و واکنش عاشقانه یکی از اصلی ترین موضوعات تاریخ فیلم سازی و سریال سازی است. اما نحوه ی این اتفاق در سریال شهرزاد به چه گونه است که تا این حد مخاطب را جذب می کند؟ بی مقدمه باز به این نتیجه می رسیم که پردازش شخصیت هاست که به یک مجموعه ی داستانی جان می بخشد و مخاطب می توان همزمان که از شخصیتی متنفر می شود او را دوست بدارد و به او علاقه مند شود. بازی شخصیتی بخشی از واقعیت بشر است که نزدیکی به این مهم مسبب جذب مخاطب خواهد شد.

از نگاه نگارنده عامل دیگرِ این سناریوی محبوبیت انتخاب موسیقی و خواننده ی مردمی این کار است. بدون شک محسن چاووشی یکی از پر طرفدارترین خوانندگان سبک پاپ در جامعه است و در بین نسل جوان جایگاه ویژه ای دارد و قرارگیری او در کنار چنین مجموعه ای با دو چندان شدن محبوبیت و مخاطب مواجه است.

سریال شهرزاد کاری از حسن فتحی

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا