علمی

اگر قصد سفر در زمان را دارید؛ بدون شک به کرم چاله نیاز خواهید داشت!

اگر قصد سفر در زمان را دارید؛ بدون شک به کرم چاله نیاز خواهید داشت!

احتمالا همه شما با فیلم های علمی تخیلی نظیر interstellar یا back to the future که بر روی مفهوم سفر در زمان تمرکز دارند، کم و بیش آشنا هستید. احتمال سفر در زمان ، به ویژه به گذشته، بعید است. اما اگر این امر ممکن شود، بهترین گزینه ی شما احتمالا استفاده از یک مفهوم غیر ممکن دیگر به نام کرم چاله می باشد. تا پایان با نت نوشت همراه باشید.

۱+

احتمالا همه شما با فیلم های علمی تخیلی نظیر interstellar یا back to the future که بر روی مفهوم سفر در زمان تمرکز دارند، کم و بیش آشنا هستید. احتمال سفر در زمان، به ویژه به گذشته، بعید است. اما اگر این امر ممکن شود، بهترین گزینه ی شما احتمالا استفاده از یک مفهوم غیر ممکن دیگر به نام کرم چاله می باشد. تا پایان با نت نوشت همراه باشید.

 کرم چاله؛ تنها راه چاره برای صفر در زمان است!

به طور خلاصه، کرم چاله گذرگاهی است که دو نقطه در فضا را به یک دیگر متصل می کند، به طوری که بین آنها مسیر مستقیمی وجود ندارد. فرض کنید بالنی دارید که بیانگر فضا-زمان است، دو نقطه در دو طرف بالن قرار دارد که دو دهانه کرم چاله را نشان می دهد. اگر شما این دو نقطه را به سوی یکدیگر نزدیک کنید، کرم چاله آن مسیر فوق العاده کوتاهی خواهد بود، که دو نقطه را به یکدیگر متصل کرده است، در واقع فضا زمان خم شده است.

به کمک کرم چاله می توانید در یک چشم به هم زدن از یک سوی جهان به سوی دیگر آن بروید. این امر باعث می شود که کرم چاله گزینه ای وسوسه انگیز برای سفرهای طولانی (نظیر چندین سال نوری) می باشد، زیرا شما می توانید با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت نور از یک نقطه به نقطه دیگر بروید بدون اینکه از حد مجاز سرعت کیهانی (سرعت نور) تجاوز کرده باشید.

آیا می خواهید به یک سفر طولانی در زمان بروید؟ بنابراین احتمالا به یک کرم چاله نیاز دارید!

سفر در زمان – کرم چاله

کرم چاله ها لازم نیست در فضا ثابت باشند. هر دو انتهای کوانتومی کرم چاله یا حتی فقط یکی از آن ها می توانند در هر سرعتی (حتی سرعت های نسبیتی) حرکت کنند و همچنان شما را از یک طرف جهان به طرف دیگر آن ببرند. در سرعت های نسبیتی اصول هیجان انگیز نسبیت خاص وارد بازی می شوند. نسبیت خاص می گوید که هرچه سریع تر در فضا سفر کنید، آهسته تر در زمان سفر خواهید کرد.

برای مثال،  اگر شما راهی برای ساختن کرم چاله داشته باشید می توانید یک انتهای آن را روی زمین و انتهای دیگر آن را در یک سفینه فضایی قرار دهید که با سرعتی نزدیک به سرعت نور پرواز می کند.

اگر در این سفینه ۶ ساعت با سرعتی نزدیک به نور بپیمایید و از زمین دور می شوید، سپس در ۶ ساعت بعدی به سمت زمین باز گردید، در طول این ۱۲ ساعت که شما در سفینه در حال سفر بوده اید، ۱۰ سال در زمین سپری شده است. این موضوع یکی از نتایج نسبیت عام انشتین است.

آیا می خواهید به یک سفر طولانی در زمان بروید؟ بنابراین احتمالا به یک کرم چاله نیاز دارید!

سفر در زمان – کرم چاله

اما هنوز شما یک کرمچاله متصل به سفینه خود دارید که شما را ۱۰ سال به گذشته می برد. حتی افرادی که در گذشته اند می توانند به کمک این گذرگاه فرضی به آینده سفر کنند.

البته همه این بحث ها مجموعه ای از احتمالات است. وجود کرم چاله ها هنوز اثبات نشده است و طبق معادلات ریاضی بسیاری از آن ها احتمالا کوچکتر از یک اتم هستند و ممکن است فقط برای لحظه ای کوتاه ماندگار باشند.

نظریه های دیگر می گویند که کرم چاله ها حداقل در یک انتها نیاز به یک سیاهچاله دارند، که حتی نور را هم می بلعند، و قبل از اینکه شما وارد کرم چاله شوید احتمالا چیزی از شما باقی نمی ماند.

آیا می خواهید به یک سفر طولانی در زمان بروید؟ بنابراین احتمالا به یک کرم چاله نیاز دارید!

سفر در زمان – کرم چاله

“و تقریبا در تمام این سناریوها، کرمچاله برای باز ماندن، به دسته ای از متغیرهای نظری شامل انرژی منفی به نام ” exotic matter” نیاز دارد که بسیار بعید به نظر می رسد که وجود داشته باشد.

همه اینها پیش از رسیدن به نقاط تکینگی سفر در زمان، مانند آنتروپی (که می گوید زمان نمی تواند به عقب برود) و یا پارادوکس پدربزرگ (که می پرسد چه اتفاقی می افتد اگر شما به زمان قبل از به دنیا آمدنتان بروید و پدربزرگ خود را بکشید) مطرح می باشد.

در نهایت، تئوری سفر در زمان از طریق یک کرم چاله، کمی پیچیده است: احتمالی بعید که به احتمال بعید دیگری اضافه شده است. اما این بدان معنا نیست که سفر در زمان امری غیرممکن باشد.

شما می توانید در مقاله اخیر ما که درباره مفهوم کرم چاله است، در این باره اطلاعات بیشتری دست آورید.

منبع: curiosity

 

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    سیدرضا بازیار

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ at ۱۲:۲۵

    بسیار خوب و جالب بود
    تشکر

    ۱+
  2. Avatar

    هانیه

    ۸ اسفند ۱۳۹۷ at ۲۳:۰۹

    خیلی جذاب بوود
    مرسیلر

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا