دانستنی‌های سلامتی

ترک قند : در ۳ روز اعتیاد به خوردن غذاهای شیرین و شکر را ترک کنید

ترک قند و ترک شکر

اعتیاد به شکر یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه انسان به شمار می رود که منجر به بروز سطوح تکان دهنده چاقی، دیابت نوع ۲،بیماریهای قلبی و حتی سرطان شده است. در این مطلب به شما در ترک اعتیاد به شکر کمک خواهیم کرد این ماده سمی را از بدن خارج کنید.

۰

افزودن کمی شکر به غذا یا نوشیدنی آن را خوشمزه تر می‌کند ولی بدن بالاخره واکنش نشان می‌دهد پس هر چه زودتر به دنبال ترک قند و ترک شکر باشید. عادت به خوردن مواد قندی احتمال ابتلا به دیابت ، چاقی، ناراحتی‌های قلبی، فشار خون و بعضی از انواع سرطان‌ها را بیشتر می‌کند. در حقیقت شکر اعتیاد‌آور است . در نتیجه ترک قند و حذف آن از رژیم غذایی چندان آسان نیست ولی کم کردن آن از غذای روزمره باعث می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک کاهش یافته ، بدنی سالم تر و روحیه ای شادتر داشته باشید. برای ترک قند بعضی غذاها باعث می‌شود دیگر هوس شیرینی نکنید و یک بار برای همیشه این اعتیاد آزار دهنده را ترک کنید. امروز در این مطلب در نت نوشت به شما در ترک قند و ترک شکر کمک خواهیم کرد این ماده سمی را از بدن خارج کنید.

ترک قند و ترک شکر :

 ترک قند و ترک شکر

ترک قند و ترک شکر

نشانه‌های اعتیاد به قند و شکر :

  • توجیه میزان مصرف قند و شکر
  • خوردن از روی هوس نه گرسنگی
  • مخفی کردن شیرینی جات
  • خوردن غذاهای مضر بدون در نظر گرفتن مشکلات سلامتی
  • پاداش دادن به خود با شیرینی

فواید ترک قند و ترک شکر از برنامه غذایی بی پایان است. با این کار خواهید دید که بدنتان هر روز احساس بهتری دارد و از شما تشکر می‌کند. با این برنامه غذایی ۳ روزه یک زندگی سالم را  آغاز کنید .

بیشتر بخوانید: جایگزین شکر

روز اول ترک قند و ترک شکر :

  • صبحانه : یک فنجان جو دو سر به همراه برخی از انواع توت یا بادام و سایر دانه‌ها / ۳ عدد تخم مرغ آب پز یا نیمرو
  • میان وعده : یک کاسه کوچک آجیل
  • ناهار : یک سینه مرغ به همراه سبزیجاتی همچون چغندر ،شلغم ،هویج ،و حبوبات البته به دلخواه
  • شام : ماهی کبابی به همراه یک کاسه لوبیا سبز و یا به همراه کلم بروکلی و قارچ

بیشتر بخوانید: شکر قهوه ای : مقایسه شکر سفید و قهوه ای و خواص این شکر

روز دوم ترک قند و ترک شکر :

  • صبحانه : یک فنجان جو کوبیده به همراه توت و یا بادام و یا انواع دانه‌ها /تخم مرغ نیمرو به همراه اسفناج
  • میان وعده : یک کاسه کوچک آجیل
  • ناهار : کدو کبابی با فلفل زرد و قرمز به همراه سسی تشکیل شده از آبلیمو ،سرکه، آویشن و یا خوردن یک سالاد از کلم قرمز، کلم سبز، هویج به همراه روغن زیتون، نمک، لیمو، جعفری
  • شام : خوردن سوپ ماهی کاد با سبزیجات سبز بخارپز / ماهی کاد آبپز با کلم بوک چوی و شلغم به همراه کلم بروکسل تفت داده شده

روز سوم ترک قند و ترک شکر :

  • صبحانه : یک فنجان جو کوبیده به همراه انواع دانه‌ها به دلخواه / املت تشکیل شده از ۳ عدد تخم مرغ با کلم پیچ سرخ شده به همراه ادویه
  • میان وعده : خوردن یک کاسه کوچک آجیل
  • ناهار : ران مرغ سرخ شده با لیمو، رزماری و مریم گلی /ران بریان شده با آویشن، زیتون سیاه ،پیاز
  • شام : سوپ سبزیجات تشکیل شده از قارچ، سیر، کرفس، آویشن، هویج، برگ بو و یا ماکارونی پنه از برنج قهوه ای با سس قارچ و گوجه فرنگی و ریحان.

بیشتر بخوانید: هوس غذا که نشانه بیماری های جدی هستند +راه درمان طبیعی

مواد غذایی مفید برای ترک قند :

۱ – پروتئین

خوردن پروتئین باعث می‌شود میزان قند خون متعادل شده سراغ غذاهای شیرین نروید و یکی از راههای ترک اعتیاد به قند است. خوردن برنج همراه با پروتئین جذب قند در خون و میل به شیرینی را کم می‌کند. عدس، کفیر، ماست و انواع لوبیا غذاهای سرشار از پروتئین هستند که خوردن آنها باعث می‌شود کمتر هوس شیرینی کنید.

بیشتر بخوانید: علائم بالا بودن قند خون و نشانه‌های تشخیص دیابت را بشناسیم

۲ – چربی‌های مفید

مصرف چربی‌های مفید یا سالم هم میل به مواد قندی را کم  می کند. وقتی شکر را از برنامه غذایی خود کم یا حذف کنید، بدن برای انرژی مورد نیاز سراغ چربی‌ها می‌رود. بنابراین برای ترک اعتیاد به قند غذاهای سرشار از چربی‌های به اصطلاح خوب مثل آووکادو، روغن نارگیل،آجیل، انواع تخمه و سبزیجات باعث می‌شود تا کمتر سراغ شیرینی بروید یا اصلا نروید.

۳ – فیبر

غذاهای حاوی فیبر یا همان بافت‌های گیاهی کمک تان می‌کند به شیرینی ناخنک نزنید. فیبرها باعث می‌شود تا زمان هضم طولانی تر شده، بیشتر احساس سیری کنید و سراغ شیرینی‌جات نروید. آجیل، انواع توت، هویج و بذر کتان جزو این دسته از مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد به قند هستند یعنی پر از فیبر!

۴-  پروبیوتیک‌ها

جالب است بدانید که استفاده از پروبیوتیک ‌ها باعث می‌شود تا تعداد باکتری‌های در بدن شما که حیات‌شان به شیرینی وابسته است، کم و کم تر شوند. یکی از این باکتری‌ها کاندیدا نام دارد که عامل بیماری‌های زیادی از جمله خارش پوست، اضافه وزن و عفونت است. حذف مواد قندی و اضافه کردن پروبیوتیک‌ها به برنامه غذایی باعث از بین رفتن این باکتری مضر شده و در نتیجه بدن سالم تری خواهید داشت. کفیر، سرکه سیب، ماست و کامبوجا از جمله مواد غذایی هستند که باکتری‌های مفید را بیش تر و باکتری‌های مضر را کم تر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مضرات شکر

۵-  کمی شوری یا ترشی

وقتی هوس شیرینی می‌کنید، کمی شوری بخورید. خیلی از غذاهای شور و ترش دارای اسیدهای ارگانیک و پروبیوتیک‌ها هستند که باکتری‌های خوب را قوی تر می‌کنند و باکتری‌های بد را از بین می‌برند. اضافه کردن ترشی مثل ترشی انواع کلم به غذا هوس شیرینی خوردن را خیلی کم می‌کند.

۶- داروهای گیاهی  و ادویه‌ها

اضافه کردن چند برگ گیاهان دارویی و مقداری ادویه به غذا، هم شما را سالم تر می‌کند هم میل به شیرینی را کم می‌کند. زنجبیل و زردچوبه جزو این دسته از مواد غذایی است که عفونت‌ها را از بین برده و قند خون را کاهش می‌دهد.

نوشیدنی‌های مناسب برای ترک قند و ترک شکر :

آب

قطعات ریز شده میوه هایی همچون توت فرنگی، گریپ فروت، پرتقال، زغال اخته را به همراه رزماری تازه و برگ نعناع داخل یک بطری آب ریخته و آن را چند ساعتی در یخچال قرار داده و به طور منظم در طول روز بنوشید.

بیشتر بخوانید: اریتریتول : شیرین کننده رایج بدون کالری اما پر از خطر

چای و دمنوش

چای و انواع دمنوش‌های گیاهی را برای ترک اعتیاد به شکر ۳ بار در روز استفاده کنید.

قهوه

نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه سیاه در روز بدون خامه و شکر.

با خوردن و نوشیدن موارد مذکور می‌توانید در مسیری پیش به سوی سلامتی حرکت کرده و از داشتن یک زندگی شیرین بدون شکر Sugar لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: خواص شکر نارگیل

منابع:

Runtastic
Livestrong
Mind Body Green
Authority Nutrition
Dr. Axe

۳ دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar

    dilmaj

    ۱۴ آبان ۱۳۹۵ at ۱۲:۵۲

    ممنون از مطلب مفیدتون

    ۰
  2. Avatar

    ترجمه مقاله

    ۳ فروردین ۱۳۹۶ at ۲۲:۴۱

    سایت شما واقعا محشره.من هر روز به سایت سر میزنم و از مطالب جدیدش استفاده میکنم.به خاطر همین لازمه یه تشکر ویژه داشته باشم از همه زحماتتون.

    ۰
  3. Avatar

    محسن

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ at ۷:۰۶

    خوردن ماهی در شب خطر سکته مغزی رو خیلی افزایش میده!
    این چه جور رژیمی هست که معرفی کردین!

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا