دانستنی‌های سلامتی

خواص موز : سوپر میوه‌ای شگفت‌انگیز که در حقش کم‌لطفی می‌کنیم

خواص موز
۳+

موز به جز معروف بودن به یکی از منابع غنی پتاسیم خواص بی شمار دیگری دارد که خیلی ها از خواص موز اطلاعی ندارند. این سوپر میوه بیشتر به عنوان یک میوه خوشمزه و چاق کننده معروف است و به همین دلیل آن طور که باید از خواص تغذیه ای آن استفاده نمی شود. نت نوشت امروز نگاه دقیق تری به خواص موز دارد تا بدون دل نگرانی از چاق شدن از خواص آن بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: جایگزین موز : ۴ میوه عجیب و ناشناخته که می توانند جای موز را بگیرند

خواص موز

ویتامین C

یکی از خواص موز وجود ویتامین سی در آن است.  یک موز متوسط ۲۰ درصد از نیاز روزانه یک انسان بالغ به ویتامین C را تامین می کند. این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و در نتیجه بیماری کمتر است.

بیشتر بخوانید: خواص توت فرنگی و هر آن چه باید در باره توت فرنگی بدانید

 

ویتامین A

یک عدد از این سوپر میوه متوسط ۲ درصد نیاز بدن به ویتامین A را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: خواص دانه پاپایا : دانه‌های این میوه آنقدر ارزشمند است که از نخوردنش پشیمان می‌شوید!

ویتامین B6

بدن روزانه به ۱/۵ میلی گرم ویتامین B6 نیازمند است که با خوردن یک عدد از این سوپر میوه ۲۰ درصد نیاز بدن تامین می شود.

بیشتر بخوانید: خواص هندوانه : سوپرمیوه‌ای برای جلوگیری از فشار خون ، انواع سکته و سرطان !

آمینو اسیدها

تنها آمینو اسید موجود در موز تیروسین Tyrosine نام دارد که باعث بهتر شدن عملکردهای شناختی مغز و خوش خلقی است.

فیبر

در یک موز متوسط تقریبا ۳ گرم فیبر وجود دارد که ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن را برای داشتن دستگاه گوارش لازم تامین می کند.

بیشتر بخوانید: خواص ازگیل : ازگیل بخورید و این همه خاصیت برای بدن‌تان به ارمغان بیاورید!

پروتئین

موز فقط یک گرم پروتئین دارد ولی سرشار از انرژی است.

آهن

۲ درصد نیاز روزانه بدن به آهن به وسیله یک موز تامین می شود. ولی همین مقدار با ویتامین C باعث کارکرد بهتر آهن در بدن می شود.

پتاسیم

از خواص موز وجود پتاسیم و کاهش فشار خون است. ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم در یک موز متوسط وجود دارد. موز بهترین منبع تامین پتاسیم برای بیماران مبتلا به فشار خون است.

منگنز

این سوپر میوه فقط ۰/۳ میلیگرم یعنی ۱۵درصد نیاز روزانه بدن منگنز دارد.

منیزیم

از خواص موز می توان به وجود مقادیر بالای منیزیم اشاره کرد. در هر عدد از این سوپر میوه ۱۰ درصد نیاز بدن به منیزیم تامین می شود. هر موز ۳۵ میلی گرم منیزیم دارد.

اسید فولیک یا فولات یا ویتامین B9

متخصصان توصیه می کنند هر فرد روزانه ۴۰۰ میکروگرم ویتامین B9 دریافت کند تا دچار فقر آهن نشود. در یک عدد از این میوه ۲۵ میکروگرم یا ۶ درصد نیاز روزانه اسید فولیک وجود دارد.

آنتی اکسیدان ها

یکی دیگر از خواص موز وجود آنتی اکسیدان در آن است. آنتی اکسیدان موجود در این سوپر میوه حاوی لوتئین Lutein، بتاکاروتن Beta-carotene و سلنیوم است. این مقدار آنتی اکسیدان همراه با ویتامین های موجود در این میوه پر خاصیت کافی است تا به میزان زیادی بیماری های دوره ای را کاهش دهد و استرس را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: میوه های حاوی آنتی اکسیدان بالا و آنتی اکسیدان های طبیعی بسیار قوی را بشناسید

 انتخاب میان موز نارس یا رسیده برای عده‌ای بسیار ساده است و نیازی به فکر کردن ندارد، اما هر دو فواید و مضراتی دارند که انتخاب آن‌ها بستگی به خودتان دارد. علیرغم این که بیشتر مردم خوردن موز رسیده را ترجیح می‌دهند، بهتر است فواید و ضررهای این میوه را بدانیم.

موز نارس بخوریم یا رسیده؟ کدام بهتر است؟

فرایند به بار آمدن و رسیدن، شامل تبدیل نشاسته‌ غیرقابل هضم به فیبر قابل هضم‌تری به نام پکتین است. هم­چنین موز رسیده دارای قند بیشتری است که باعث می‌شود طعم شیرین‌ تری داشته باشد. موز رسیده سریع‌ تر هضم می‌شود و حاوی آنتی‌اکسیدان‌ بیشتری است.

ویژگی منفی موز رسیده این است که می‌تواند برای بیماران دیابتی یا افرادی با قند خون بالا خطرناک باشد. قند این میوه باعث ایجاد نوسان در میزان قند خون می‌شود که برای افراد دیابتی مضر است.

بیشتر بخوانید: کالری موز و کربوهیدرات موجود در موز چقدر است؟

فواید و مضرات موز نارس

 خوردن موز نارس ممکن است انتخاب معمول و متداول نباشد اما خواص موز نارس شگفت‌زده ‌تان خواهد کرد. موز با نشاسته‌ی بالا ، ممکن است طعم خوب و بافت نرمی نداشته باشد اما از آن‌ جا که هضم آن زمان زیادی  ‌می‌برد، باعث می‌شود مدت بیشتری احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، نشاسته باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و چربی سوزی را افزایش می ‌دهد.

موز کال ممکن است طعم خوبی نداشته و حتی تلخ باشد. گاهی بافت آن گچی یا موم مانند است.  محتویات موز کال، می‌‌تواند مانع تولید برخی آنزیم ‌های بد نشده، هضم کربوهیدرات ‌ها پیچیده را با مشکل مواجه کند و باعث از دست رفتن برخی مواد مفید میوه شود.

انتخاب بهترین گزینه دشوار است.  هر یک بسته به نیازهای شما فوایدی دارند. تنها انتخاب قطعی میان موز رسیده، کال یا حتی خشک آن، در مورد بیماران دیابتی است که باید مصرف موز رسیده سرشار از قند خود را محدود کنند.

بیشتر بخوانید: خواص پوست موز برای سلامتی : پوست موز را هرگز دور نیندازید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا