دانستنی‌های سلامتی

خواص سویا : سویا ،یک پروتئین با هزاران خواص که هرگز از آن غافل نشوید!

خواص سویا

پروتئین یکی از مهمترین عناصری است که برای بدن بسیار ضروری محسوب می شود. پروتئین فقط در غذاهایی مانند گوشت وجود ندارد. یکی از بزرگترین منابع پروتئین گیاهی سویا می باشد که علاوه بر خواص پروتئینی خواص دیگری نیز برای بدن دارد.

۱+

یکی از خواص سویا وجود پروتئین موجود در آن است. پروتئین ها از عناصر بسیار مهم برای سلامتی محسوب می شوند. پروتئین انواع مختلف دارد که یکی از آنها پروتئین های گیاهی می باشد. این نوع از پروتئین، خواص بیشتری برای بدن دارند که از بهترین آن ها می توان به سویا اشاره کرد. سویا از گیاهانی است که میزان بسیار زیادی پروتئین مفید برای بدن انسان دارد. مصرف دقیق و درست این پروتئین گیاهی برای سلامتی بسیار مفید است. سویا مواد مغذی مختلفی دارد که از جمله این مواد مغذی می توان به اسید های چرب امگا ۳ و همچنین فیبر اشاره کرد. از خواص سویا و مشتقات این پروتئین پرخاصیت می توان به توفو و همچنین تمپه اشاره کرد که از سویا و همچنین شیر سویا به دست می آیند. این مشتقات بهترین جایگزین پروتئین های حیوانی هستند. منابع پروتئین های حیوانی  از چربی های اشباع شده بیشتری برخوردار می باشند و این عامل آسیب های جدی تر و بیشتری به قلب وارد می کند. مصرف این پروتئین به جای گوشت در رژیم غذایی مضرات کمتری برای بدن دارد. در ادامه از خواص سویا برایتان می گوییم که چرا نباید از مصرف آن غافل بمانید.

بیشتر بخوانید: خواص حبوبات برای بدن : اگر به هر دلیلی حبوبات مصرف نمی‌کنید بخوانید!

خواص سویا :

سویا و سرطان سینه

خواص سویا

خواص سویا

بیشترین خواص سویا این پروتئین گیاهی مربوط به فیتواستروژن ها می باشد که از ترکیبات مشتق شده گیاهی هستند. فیتواستروژن ها عملکردهایی شبیه به استروژن ها در بدن دارند. بسیاری از افراد گمان می کنند مصرف آن خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد چرا که پزشکان بر این باورند که سویا می تواند حساسیت پستان ها نسبت به هورمون ها را افزایش دهد. اما هنوز نتوانسته اند دقیقا به این مسئله پی ببرند که فیتواستروژن های موجود در این ماده غذایی در برابر سرطان پستان مفید هستند یا مضر ؟!

تحقیقات جدید نشان می دهد که فیتواستروژن های موجود در این ماده غذایی دقیقا همانند استروژن ها عمل نمی کنند. در حقیقت می توان گفت که تجزیه و تحلیل های اخیر به این نتیجه رسیده است که رژیم های سرشار از سویا سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان نخواهند شد بلکه  احتمالا این خطر را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: خواص جو دوسر : با جو دوسر معجزه‌ای در دستگاه گوارش و بدن‌تان اتفاق می‌افتد

پایان بیماری ها با سویا

یکی از خواص سویا این است که به کمک این پروتئین گیاهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و گرگرفتگی های دوران یائسگی را می توان درمان کرد. این پروتئین پر خاصیت گزینه بسیار مناسبی جهت جایگزینی پروتئین های حیوانی است. به خصوص مصرف آن در خانم ها می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد بالایی کاهش دهد.

برای استفاده از خواص سویا مصرف مشتقات آن نیز خواصی نزدیک به خود سویا دارد. همچنین شیر سویا هم می تواند جایگزین مناسبی برای شیرهای پرچرب باشد.

بیشتر بخوانید: کدامیک از این شیرها پرخاصیت ترند؟ شیر بادام، شیر گاو، شیر سویا یا شیر نارگیل؟

بیشتر بخوانید: خواص ماش : ۱۰ خاصیت ماش برای سلامتی که باور نمی‌کنید!

بیشتر بخوانید: خواص نخود : نخود بخورید و بدن‌تان را از این همه بیماری دور نگاه دارید!

بیشتر بخوانید: خواص لوبیا سبز : با لوبیا سبز با این بیماری‌ها خداحافظی کنید!

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا