دانستنی‌های سلامتی

سیب زمینی پخته بخوریم یا نه؟ این غذای بی‌نظیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید

سیب زمینی پخته بخوریم یا نه؟ این غذای بی‌نظیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید
۷+

سیب زمینی پخته به دلیل کالری بسیار کمی که دارد یک سبزی خوب در رژیم‌های غذایی کاهش وزن محسوب می‌شود. سیب زمینی سبزی پر از کربوهیدرات ولی بدون چربی به عنوان یک میان وعده یا در کنار غذاهای اصلی یکی از بهترین مواد غذایی است که باعث احساس سیری می‌شود.

این سبزی خواص دیگری مثل کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون، سلامت روده بزرگ، هضم آسان، منبع ویتامین B6 و میزان خوبی پتاسیم و منیزیم دارد که آن را به یک سوپر سبزی تبدیل کرده است. مطلب امروز نت‌نوشت را بخوانید تا ببینید آیا سیب زمینی پخته غذای مناسبی برای شما محسوب می‌شود یا نه؟

خواص سیب زمینی پخته

منبع فوری انرژی، ویتامین، مواد معدنی و فیبر

سیب زمینی پخته چه به صورت تنوری چه به صورت پخته با آب، منبع تغذیه خوب و خوشمزه‌ای برای انرژی و تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدن است.

یک سیب زمینی متوسط در صورتی که بدون نمک خورده شود فقط ۱۶۱ کالری دارد. ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B9 و سایر ویتامین‌های گروه B به اضافه کلسیم و پتاسیم به محض کندن پوست سیب زمینی پخته و میل کردن آن وارد بدن‌تان می‌شود.

میان وعده رژیم‌های کاهش وزن

اگر چاق هستید و در حال حاضر برای کاهش وزن یک رژیم غذایی خاص را دنبال می‌کنید نیازی به حذف سیب زمینی از برنامه غذایی‌تان نیست. حتی می‌توانید آن را با پوست میل کنید.

به شرطی که از سس، کره یا پنیرهای چرب به همراه آن استفاده نکنید. در واقع سیب زمینی پخته ساده یک منبع غذایی عالی در رژیم‌های کاهش وزن محسوب می‌شود.

پوست سیب زمینی باعث کاهش شاخص‌های گلیسمیک خود سیب زمینی potato می‌شود. به همین دلیل اگر قبل از پختن آن را بخوبی بشویید و از سیب زمینی با پوست نازک استفاده کنید یک منبع خوب فیبر هم دارید که دو برابر نسبت به سیب زمینی بدون پوست بیشتر است.

در صورتی که حساب کالری‌های غذایتان را دارید یادتان باشد یک سیب زمینی متوسط ۲ گرم شکر و حدود ۳۷ گرم کربوهیدرات دارد.

سلامت قلب و کنترل فشار خون

سیب زمینی به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم باعث سلامت قلب و کاهنده فشار خون است. افرادی که به فشارخون مبتلا هستند در صورتی که یک سیب زمینی متوسط پخته کم نمک مصرف کنند نزدیک به ۱۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیم به بدن‌شان رسیده است.

با کاهش فشار خون، سلامت قلب هم تضمین می‌شود. چون یکی از مشکلات بیماران مبتلا به فشارخون، فشار به قلب و بزرگ شدن آن و خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی است.

یک سیب زمینی متوسط پخته نزدیک به ۵۰ میلی‌گرم منیزیم دارد. هر فرد سالم بالغ به روزانه بین ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی‌گرم منیزیم نیاز دارد.

منیزیم یکی از مواد معدنی از بین برنده خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی است. افرادی که به اندازه کافی و حتی کمی بیش از نیاز روزانه منیزیم مصرف می‌کنند قلب سالم تری دارند.

منبع تامین نیمی از نیاز روزانه به ویتامین B6

هر شخص بالغ به طور متوسط روزانه به ۱/۳ میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارد. یک سیب زمینی متوسط تقریبا نصف این مقدار را برای بدن تامین می‌کند.

این ویتامین عملکرد حدود ۱۰۰ آنزیم بدن را تنظیم می‌کند که از جمله می‌توان به سوخت و ساز پروتئین اشاره کرد. عملکردهای شناختی مغز، سیستم ایمنی بدن و هموگلوبین سازی در نتیجه وجود ویتامین B6 در بدن انجام می‌گیرد.

سیب زمینی پخته شده در فر بدون چربی است

سیب زمینی به دلیل آن که معمولا به صورت سرخ شده مصرف می‌شود، به عنوان یک ماده چاق کننده بدنام شده است. در صورتی که یک سیب زمینی متوسط ۱۰۰ گرمی کمتر از یک گرم چربی دارد.

پس در صورتی که رژیم دارید یا نمی‌خواهید چاق شوید با خیال راحت سیب زمینی پخته شده در آب یا فر را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید.

سیب زمینی پخته سرد مصرف کنید

اگر سیب زمینی پخته سرد و سپس میل شود، نشاسته آن به میزان زیادی پایین آمده است. برای این کار بعد از پختن سیب زمینی‌ها اجازه بدهید سرد شوند بعد پوست آن‌ها را جدا کنید. می‌توانید آن‌ها را در انواع سالاد به راحتی مصرف کنید بدون آن که نگران چاقی و هضم سنگین آن باشید.

در واقع با سرد شدن سیب زمینی در پوست خود تغییراتی در میزان رطوبت آن به وجود می‌آید که این ویژگی را به سیب زمینی می‌دهد. احتمالا خود شما هم متوجه تفاوت بین پوست گرفتن سیب زمینی تازه پخته شده داغ و سرد شده شده‌اید.

سیب زمینی داغ نشاسته بیشتری دارد و موقع پوست گرفتن به دست می‌چسبد. با خوردن سیب زمینی سرد شده به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون هم کمک می‌کنید.

فرق سیب زمینی پخته با سیب زمینی آب پز و سرخ شده

با این روش تفاوت بین آن‌ها را کاملا متوجه می‌شوید.

یک سیب زمینی متوسط ۱۰۰ گرمی آب پز شده بدون پوست تقریبا ۳۷۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۲ میلی‌گرم منیزیم، ۱/۸ گرم فیبر و ۰٫۲۹۹ میلی‌گرم ویتامین B6 دارد.

همین سیب زمینی را اگر سرخ کنید ۴۰۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۱ میلی‌گرم منیزیم، ۱/۹ گرم فیبر و ۰٫۱۶۸ میلی‌گرم ویتامین B6 دارد.

سیب زمینی پخته شده در فر ۵۳۵ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۸ میلی‌گرم منیزیم، ۲/۲ گرم فیبر و ۰٫۳۱۱ میلی‌گرم ویتامین B6 دارد.

در رابطه با میزان کالری بخصوص در رژیم‌های کاهش وزن باید بدانید هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی آب پز شده ۸۷ کالری، سیب زمینی سرخ شده ۱۳۳ کالری و سیب زمینی پخته در فر حدود ۹۳ کالری انرژی دارد. فقط با سرخ کردن سیب زمینی چربی بیشتری دریافت می‌کنید و غذای سنگین تری می‌خورید که برای معده چندان خوب نیست.

اگر بیماری کلیوی دارید زیاد سیب زمینی نخورید

افرادی که نارسایی کلیه یا هر نوع بیماری کلیوی دارند به طور کلی نباید پتاسیم زیاد مصرف کنند. به همین دلیل بهتر است در مصرف سیب زمینی طبق نظر پزشک یا متخصص تغذیه با احتیاط و حساب شده عمل کنند.

حتما از امروز سیب زمینی کبابی یا پخته را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. با کمی روغن زیتون، آب لیموترش تازه، فلفل سیاه و سبزی‌های معطر یک سالاد یا میان وعده عالی برای خودتان تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: آب سیب زمینی در درمان بیماری‌ها معجزه می‌کند!

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    پسرآریائی

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ at ۱۸:۵۶

    سیب زمینی بدون کالریه؟؟ جل الخالق خوبه خودتون میگید سرشار از کربوهیدراته گویا اصلا نمی‌دونید کربوهیدرات چیه، سیب زمینی سرشار از قند پیچیده یا همون کربوهیدرات و به تبع منبع غنی و سرشار از کالریه، لطف کنید برید در مورد تخصص خودتون مطلب بنویسید

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا