علمی

سیگنال‌های مرموزی از سیارک عجیب در حال عبور از منظومه شمسی، دریافت می شود!

پیش از این در نت نوشت راجع به شی مرموزی نوشتیم که به تازگی توجه اخترشناسان را به خودش جلب کرده و گویا از سایر منظومه ها به منظومه شمسی قدم نهاده، اما اینبار اخبار جدید و هیجان انگیز تری راجع به این شی عجیب داریم؛ با ما همراه باشید:

اخترشناسان اخیرا یک شی سیگاری شکل و عجیب، که در حال عبور از منظومه شمسی می باشد، را شناسایی کرده اند.
نام این شی “Oumuamua” (اوموآموا)، و به نظر سیارکی غنی از فلزات می باشد که از یک منظومه دیگر می آید.
گروهی از ستاره شناسان و محققان برجسته موسسه ایی یه نام “Breakthrough Listen” را راه انداخته اند، که با یک رادیو تلسکوپ برای اسکن سیگنال های فرازمینی احتمالی، این شی را رصد می کنند.

۴+

پیش از این در نت نوشت راجع به شی مرموزی نوشتیم که به تازگی توجه اخترشناسان را به خودش جلب کرده و گویا از سایر منظومه ها به منظومه شمسی قدم نهاده، اما اینبار اخبار جدید و هیجان انگیز تری راجع به این شی عجیب داریم؛ با ما همراه باشید:

  • اخترشناسان اخیرا یک شی سیگاری شکل و عجیب، که در حال عبور از منظومه شمسی می باشد، را شناسایی کرده اند.
  • نام این شی “Oumuamua” (اوموآموا)، و به نظر سیارکی غنی از فلزات می باشد که از یک منظومه دیگر می آید.
  • گروهی از ستاره شناسان و محققان برجسته موسسه ایی یه نام “Breakthrough Listen” را راه انداخته اند، که با یک رادیو تلسکوپ برای اسکن سیگنال های فرازمینی احتمالی، این شی را رصد می کنند.
  • تا کنون هیچ سیگنالی یافت نشده، اما رصدهای بیشتری در حال انجام است، که زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل تمام داده ها نیاز می باشد.

ستاره شناسان رادیو تلسکوپ های قدرتمندی را در جهت «اوموآموا» که یکی از عجیب ترین اشیایی است که تا کنون در منظومه شمسی ظاهر شده، قرار داده اند.

اوموآموا

“Oumuamua”یک مسافر بین ستاره ای بزرگ اما زودگذر

در ابتدا تصور می شد این شی یک ستاره دنباله دار باشد اما در طی شناسایی‌های که صورت گرفت معلوم شد که آن یک سیارک می باشد. Oumuamua (که به معنی” پیش گام “در هاوایی است) یک شی شبیه به سیگار، و اندازه آن تقریبا ۲۳۰ در ۳۵ متر است.  که اخیرا در اطراف خورشید قرار گرفته است. بر اساس حرکت غیر عادی Oumuamua در فضا، ستاره شناسان می گویند که این شاید اولین شیء بین ستاره ای باشد که تاکنون شناسایی شده، به طور خلاصه، یک سنگ فضایی از یک منظومه دور.

Breakthrough Listen، یک سازمان تحقیقاتی غیر انتفاعی  که اساس کار خود را “برنامه های علمی برای جستجوی شواهدی از زندگی تکنولوژیکی در جهان” معرفی می کند، و در حال حاضر مشغول اسکن Oumuamua برای دریافت سیگنالهای رادیویی احتمالی و یا سایر سیگنال های بی سیم، می باشد.

هیچ کس انتظار ندارد چنین سیگنال های اسرارآمیزی از زندگی بیگانه های هوشمند رصد شوند، اما این سازمان می گوید: Oumuamua می تواند یک امتحان و تمرین بسیار عالی برای هنگامی که یک شی خارجی دیگر از محدوده کیهانی ما عبور می کند، باشد.

آندریو سییمون، مدیر مرکز تحقیقات SETI برکلی و یکی از اعضای Breakthrough Listen در بیانیه مطبوعاتی اظهار کرد: “حضور Oumuamua در منظومه شمسی یک فرصت بی نظیر برای Breakthrough Listen فراهم می کند تا توانایی ما برای ردیابی چنین اجسامی که با سرعت حرکت می کنند را نشان دهد.

مسیر حرکت این شی

مسیر Oumuamua از منظومه شمسی در سال ۲۰۱۷، محققان در ۱۸ اکتبر Oumuamua را کشف کردند.

پس از انجام مشاهدات بیشتر به وسیله تلسکوپ ها، اخترشناسان آن را یک سیارک بی نظیر دراز و کشیده، از سنگی غنی از فلز، توصیف کردند. همچنین دارای سیقل تیره و قرمز رنگی،  که حاصل از میلیاردها سال برخورد اشعه های کیهانی بر سطح آن می باشد، است. این شی در حالی که آهسته آهسته می چرخد، از منظومه شمسی با سرعت بیش از ۱۶ مایل در ثانیه، در حال عبور است.

Breakthrough Listen، دور اول مشاهدات خود را با تلسکوپ “گرین بانک” در غرب ویرجینیا بر روی ‘Oumuamua  آغاز کرد.

در اولین مرحله از رصد، تلسکوپ گرین بانک با آنتن های خود در جهت ‘Oumuamua’ قرار گرفت و به مدت دو ساعت به میلیاردها کانال رادیویی بی سیم گوش می داد. که حاصل این مشاهدات  ۹۰ ترابایت اطلاعات خام می باشد.

تلسکوپ "گرین بانک" در ویریجیانای غربی

تلسکوپ “گرین بانک” در ویریجیانای غربی

آبراهام آفی لوب، فیزیکدان دانشگاه هاروارد و از اعضای ارشد این پروژه در مصاحبه ایی با وب سایت خبری بیزینس اینسایدر بیان کرد که :  “تا کنون هیچ سیگنالی شناسایی نشده است.”

اما این اطلاعات هنوز هم توسط ابر رایانه ها پردازش می شوند تا به وسیله داده ایی که به دست می آورند، سیگنال های بیگانه احتمالی را شکار کنند. علاوه بر گرین بانک که تنها یک طرف Oumoamua را پوشش می دهد – به همین ترتیب سه گروه دیگر مشاهدات رادیویی را پیش از این که این شی عجیب از منظومه شمسی بیرون برود، انجام می دهند.

ما در طول هفته های آتی سه بار دیگر با هر گیرنده، قسمتهای دیگر Oumumaa را در حالی که می چرخد، رصد خواهیم کرد. چیزهای مشکوکی در مورد این شئی عجیب سیگاری شکل وجود دارد، اما هنوز به طور قاطع نمی شود درباره آن اظهار نظر کرد.

من در حال حاضر مشغول بررسی ایده هایی دال بر چگونگی شکل گیری  چنین شکل ممتدی از سنگ از طریق یک فرایند طبیعی، هستم. یکی از راه های ممکن این است که از طریق تنیدن تکه های سنگ های مذاب، در برخورد با سیارات سنگی شکل گرفته ( شبیه برخوردی که منجر به پدید آمدن کره ماه شد)، و دیگر آنکه از طریق ذرات بی ثباتی که در محیط کهکشان ها شکل می گیرند، به وجود آمده باشد.

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا