رپرتاژ آگهی

شرایط درخواست فروش مال مشاع و نقش وکیل ملکی در فرآیند آن

۰

مال مشاع به مالی گفته می‌شود که دارای چند شریک بوده و این مال بین آن‌ها مشترک است. فرض کنید شما خانه‌ای را به ارث برده‌اید که چند ورثه دیگر نیز دارد و اکنون قصد فروش آن را دارید. در صورتی که همه شرکا با هم برای پایان دادن به شراکت و فروش آن توافق نداشته باشند، کسانی که چنین تصمیمی دارند باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنند و درخواست و تقاضای دستور فروش ملک مشاع را بدهند. چرا که طبق  قانون مدنی، دخل و تصرف در مال مشاع منوط به اجازه و رضایت همه شرکا است. پس برای اینکه در مورد مال مشاع بیشتر اطلاعات کسب کنید از یک وکیل ملکی خوب مشاوره دریافت کنید تا در آینده به مشکل برنخورید.

اما ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع ملکی است که میزان سهم هر یک از مالکین در آن مشخص است ولی مصداق و محدوده سهم او مشخص نشده است و با مال مفروز متفاوت است. مالکیت مالکان یک ساختمان آپارتمانی، نسبت به راهروی مشترک و راه‌پله. در مال مفروز سهم هر یک از طرفین و شرکا مشخص است. به عنوان مثال زمانی که دو نفر صاحب زمینی ۵۰۰ متری هستند و سهام آن‌ها مساوی است با توافق یا عدم توافق طرفین می‌توانند حسب مورد با مراجعه به اداره ثبت یا دادگاه تقاضای افراز کنند. بعد از افراز و مشخص شدن سهم هر فرد می‌تواند برای سهم خود درخواست سند شش دانگ مالکیت بدهد که البته شرایط خاص خود را دارد. نقش متخصص حقوقی مستغلات در فروش اموال شراکتی بسیار مهم بوده و باید از افرادی که معروف به وکیل ملکی هستند برای مشورت در این حوزه استفاده کرد.

لزوم استفاده از وکیل امور ملکی برای فروش مال مشاع

در صورتی که با طرح دعوای مال مشاع آشنایی ندارید، می‌توانید با مشاوره گرفتن از یک وکیل ملکی از چگونگی طرح این دعوا و نکات مربوط به آن اطلاعات بسیاری کسب نمایید. چرا که نحوه اداره و تصرف مال مشاع به جهت ویژگی‌های خاص این نوع مالکیت، احکام و مقررات پیچیده و مخصوصی دارد و وکیل امور ملکی کسی است که تخصص و حوزه کاری خود را امور ملکی قرار داده و سال‌ها در این زمینه تجربه کسب کرده است.

بنابراین فرد اصلح برای کمک به شما یک وکیل ملکی متخصص است.

اما صرف نظر از اینکه مال مشاع ارثی است یا بر حسب معامله ارادی یا دستور قضایی مشاع است، و بین همه شرکا برای فروش یا نحوه تصرف توافق وجود ندارد، هر یک از شرکا صرف نظر از میزان سهم خود، حق مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست دستور فروش را دارد.

 

بهترین وکیل ملکی چه کسی است و چه ویژگی هایی دارد؟

شاید هرگز نتوان به این سوال پاسخ داد که بهترین وکیل ملکی کیست اما می توان صفات، معیارها و ویژگی‌های بهترین وکیل ملکی یا بهترین وکیل املاک را بر شمرد. بهترین وکیل ملکی فردی است که علاوه بر ویژگی های عام وکلای برتر همچون صداقت و ممارست، اشراف علمی و تجربه مدل‌های مختلف پرونده های ملکی را داشته باشد و تسلط لازمه به قوانین خاص وضع شده در این حوزه را در توشه معلومات خود حمل نماید. با این توضیح وکلای مختلفی را می‌توان به عنوان بهترین وکلای ملکی در نظر گرفت.

مراحلی که باید برای فروش مال مشاع طی نمایید

مرحله اول یافتن یک وکیل امور ملکی خوب و کاردان است. با مراجعه شخص یا اشخاص به وکیل ملکی و مشورت و تنظیم قرارداد، وکیل تقاضای فروش ملک مشاع یا تقاضای صدور دستور فروش آن را به دادگاه می‌دهد.

قاضی دادگاه بعد از بررسی و رسیدگی و همچنین احراز هویت و خوانده قرار داده شدن باقی شرکا نسبت به دستور فروش اقدام کرده و حکم صادر می‌کند. پس از آن با ارجاع حکم، کارشناس ملک قیمت را تعیین کرده و کل ملک مشاع به فروش گذاشته می‌شود. اما باید در نظر داشته باشید که وجه حاصل از فروش به حساب صندوق دادگستری واریز می‌شود و هر یک از شرکا فقط نسبت به سهم خود حق مطالبه از مبلغ را دارند.

نکته مهم در این‌جا این است که اگر عملیات ثبتی ملک در جریان باشد یا اصلا انجام نشده باشد برای تقاضای افراز و فروش هر دو باید به دادگاه مراجعه کرد. چراکه مطابق قانون افراز املاک مشاع تقاضای دستور فروش لزوماً بعد از تشخیص عدم افراز قابل رسیدگی است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که قبلا گفتیم فروش مال مشاع در صورتی که همه شرکا نسبت به آن توافق نداشته باشند کار را پیچیده کرده و روند اداری آن نیز پیچیدگی‌های زیادی دارد که از عهده شخص یا اشخاص بدون مشورت با وکیل ملکی دشوار و بعضا ناممکن می‌شود. در این نوع دعاوی منافع چند مالک به طور همزمان مطرح است و لذا توصیه می‌شود که در این موارد قبل از هر اقدامی حتما با یک وکیل ملکی مجرب مشورت نمایید تا رسیدگی به چنین دعوایی طولانی مدت نشود.

برای مشاوره با بهترین وکیل ملکی تهران کافی است به سامانه هایی که در حوزه حقوقی فعالیت می کنند و تعداد زیادی وکیل در سامانه دارند، مراجعه نموده و با انتخاب نوع مشاوره خود، مشورت‌های لازم در این زمینه را کسب نمایید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا