روانشناسی و موفقیت

درونگرا کیست؟ ۴ تیپ درون‌گرا و ویژگی‌های این افراد را بشناسید!

درونگرا کیست
۲+

روان‌شناسان سعی می‌کنند تیپ‌های شخصیتی را شناخته و آن‌ها را دسته‌بندی کنند. یکی از آخرین تحقیقات که از سال ۱۹۸۰ در مورد شخصیت درونگرا انجام شد و چند وقت پیش در مجلات پزشکی به چاپ رسید مشخص کرد افراد درون گرا به ۴ تیپ شخصیتی تقسیم بندی می‌شوند که ممکن است یک فرد در یک یا دو نوع تیپ شخصیتی جای گیرد.

نت‌نوشت امروز را بخوانید تا ببینید درونگرا کیست و کدام تیپ درونگرا به شخصیت شما نزدیک‌تر است.

ویژگی‌های افراد درونگرا

شنونده خوبی هستند

افراد درونگرا شنوندگان خوبی هستند. این خصلت ذاتی بیشتر این افراد است. آنها بیشتر به آنچه که دیگران می‌گویند خوب گوش می‌دهند و سپس در مورد خود صحبت می‌کنند.

این امر سبب می‌شود آنها معمولا به یک تکیه گاه برای درد دل‌های دوستانه و شانه‌ای برای گریستن‌های گاه گاه افراد تبدیل شوند.

این خصلت یکی از ویژگی هایی است که معمولا درون گرا‌ها را به افرادی جذاب تبدیل می‌کند.

دلواپس دیگران هستند

بیشتر افراد درونگرا نگران نزدیکان و اطرافیان خود هستند. آن‌ها نسبت به احساسات و نیازهای اطرافیان‌شان بسیار حساس و دقیق می‌باشند.

در قبال احساسات دیگران خود را موظف می‌دانند و علاقمند به آرام کردن حس دیگران می‌باشند. این حس مسئولیت در این افراد سبب زیبا جلوه دادن نیت قلبی آنها می‌شود.

پیچیده و مرموز هستند

اشخاص درونگرا حتما از دسته افراد مرموز می‌باشند. آنها مشتاق به بیان احساسات خود به دیگران حتی نزدیکان نیستند.

تمایل کمتری در بیان مشکلات خود دارند، زمانی که احتمال می‌دهند دیگران برای کمک و یا شنیدن احساس آن‌ها کاملا آماده نیستند، لب به سخن باز نخواهند کرد.

عاقلانه رفتار کنید

اشخاص جذاب و درونگرا علاقه شدیدی به اینکه وقت خود را صرف تصمیم گیری برای دیگران کنند، دارند. چرا که معمولا درست می‌اندیشند و همه شرایط را مد نظر خواهند گرفت و تصمیم گیری نهایی شان بسیار عاقلانه خواهد بود.

رفتار عاقلانه و به کار گرفتن عقل در تصمیم گیری هایشان سبب کیفیت خوب رفتاری آنها شده و معمولا به توصیه هایشان احترام گذاشته می‌شود.

درونگراها قابل اعتماد هستند

درونگرا‌ها بسیار وفادار هستند. و به خوبی از اسراری که در اختیارشان قرار می‌دهید مراقبت می‌کنند. به اندازه کافی مورد احترام اطرافیان هستند و کمتر تصمیمات غیر عاقلانه و نادرست می‌گیرند.

در تعریف فرهنگ لغت درونگرا به شخصی گفته می‌شود که به طور کلی به تعامل با گروه‌ها تمایلی نداشته و فعالیت‌های انفرادی را ترجیح می‌دهد. بیشتر افراد درون گرا مشکلاتی دارند که بیشتر از همه خودشان را اذیت می‌کند.

این افراد معمولا وقتی در جمع ظاهر می‌شوند دچار اضطراب و تشویش می‌شوند. خجالتی بودن البته نه در تمامی طبقه بندی‌ها ولی در بیشتر افراد درونگرا مشاهده می‌شود.

اشخاص درون گرا ترجیح می‌دهند ارتباطی با دیگر افراد برقرار نکنند و در تنهایی خود به کارهایشان رسیدگی کنند. رابطه با این افراد کمی دشوار است ولی با شناخت کافی می‌توان  آنها را از این حالت نجات داد.

انزوا و ترس از جمعیت

اگر خوش شانس باشید می‌توانید افراد درونگرا را به سختی برای رفتن به یک کنسرت یا سینما متقاعد کنید. آنها از بودن در بین جمعیت نه تنها  لذت نمی‌برند بلکه رنج هم می‌کشند.

می توان در این مکانها که برایشان زیاد دوست داشتنی نیست کنارشان باشید و اجازه دهید وقتشان فقط در کنار شما صرف شود.

درونگرا صحبت کردن با تلفن را دوست ندارد

افراد درونگرا واقعا از تماسهای تلفنی طولانی مدت هیچ لذتی نمی‌برند. چت کردن یا تلفنی صحبت کردن با این افراد کمی سخت است. معمولا در چت کردن آنها پاسخ هایی دور از انتظار می‌خوانید چرا که آنها هنگام چت کردن تحت فشار استرس هستند. سعی کنید تماسهایتان با این افراد کوتاه باشد یا متون یک خطی و کوتاه برایشان ارسال کنید.

درونگرا عاشق سکوت است

سکوت یکی از بهترین شرایطی است که افراد درونگرا به آن شدیدا علاقمند هستند. آنها در سکوت از شنیدن افکار خود لذت می‌برند. جهان مورد علاقه این افراد جهانی آرام  و بی سر وصدا است.

تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی و . . . تمرکز و آرامش درونی آنها را به شدت به هم می‌ریزد.

درونگرا گرد همایی اجتماعی را دست ندارد

درونگراها گردهمایی‌های اجتماعی را دوست ندارند

درونگراها گردهمایی‌های اجتماعی را دوست ندارند

یکی از خصلت‌های افراد درونگرا نفرت از گرد همایی‌های اجتماعی است. آنها با هر گروهی که جنبه اجتماعی داشته باشد مخالف هستند. احزاب سیاسی، گروههای شادمانی کریسمس یا حتی  گروه‌های خانوادگی همه او را آزار می‌دهند.

این حالت هنگامی که از همکاران و محل کار خود فرار می‌کنند مشاهده می‌شود. حتی گاهی روابط این افراد با دوستانشان به دلیل اینکه در یک حزب حضور داشته است، بهم می‌خورد.

آرام بودن از ویژگی یک درونگرا است

درون گراها نیازی به گفتن همه مسائل ندارند. این افراد همه احساسات و افکار خود را به زبان نمی‌آورند.

به همین دلیل آرام هستند و البته بیش از حد آرام هستند. انسانهای عادی بسته به نوع احساس خود حرفهایشان را با اطرافیانشان در میان می‌گذارند.

اما انسانهای درون گرا نیازی به اشتراک گذاری هر حسی نمی‌بینند و آرامش بیش از حدی دارند.

تیپ‌های افراد درونگرا

افراد درونگرای اجتماعی

افرادی که جزو این دسته هستند تنهایی را به بودن در جمع‌های کوچک یا بزرگ ترجیح می‌دهند. در واقع این دسته درونگراهای کلاسیک نامیده می‌شوند.

آن‌ها تنهایی را ترجیح می‌دهند ولی اگر به هر دلیلی ناچار به وارد شدن به روابط اجتماعی باشند، فقط جذب گروه‌های اجتماعی می‌شوند که اعضای گروه تعداد انگشت شماری داشته باشد.

البته آن هم به شرطی که تنهایی و استقلال‌شان از بین نرود. درون گرای کلاسیک اصلا دوست ندارد وارد روابط اجتماعی جمع‌های بزرگ شود.

درونگرای متفکر

افرادی که در این دسته بندی جای می‌گیرند یک رویاپرداز واقعی هستند. در واقع اگر شرایط برایشان فراهم شود که رویا پردازی کنند، در افکار خود واقعا گم می‌شوند. خلاقیت این گروه درونگرا آن قدر زیاد است که تقریبا تمام انرژی خود را صرف رویا پردازی می‌کنند.

این دسته را اگر آزاد بگذارید می‌توانند تمام روز در افکار خود غرق شوند و نیازی به روابط اجتماعی نداشته باشند.

درونگرای مضطرب

این گروه درونگرا از نظر دیگران، کلا آدم‌های عجیب و غریبی به نظر می‌آیند. این افراد اصلا دوست ندارند از لاک تنهایی خود بیرون بیایند و حتی با یک جمع کوچک در ارتباط باشند. در واقع در هر جمعی آن‌ها احساس اضطراب دارند.

با هر رابطه اجتماعی، یا بودن در یک جمع حتی با تعداد انگشت شمار این گروه به سرعت مضطرب می‌شوند.

درونگرای منزوی

این گروه درونگرا به نظر می‌رسد همیشه دور از دسترس هستند و باید برای دیدن شان از آن‌ها وقت گرفت. در هر کاری محتاط و ملاحظه کار هستند. آن قدر آرام به نظر می‌رسند که همه فکر می‌کنند آن‌ها خود را با هر موقعیتی وقف می‌دهند.

در صورتی که آن‌ها به دلیل نحوه حرف زدن شان که شمرده و آرام است این طور به نظر می‌رسند. آن‌ها تنهایی خود را به بودن در هر جمعی ترجیح می‌دهند.

افرادی که در این گروه بندی جای می‌گیرند آن قدر آرام هستند که اگر بخواهند وارد جمع شوند به احتمال زیاد باید جنبه محتاط شخصیت شان را دور بیندازند که معمولا هم تا می‌توانند چنین کاری نمی‌کنند.

افراد درون گرا دنیای متفاوتی از دیگر انسانها دارند. این افراد دنیای بزرگی درون خود پرورش می‌دهند که تنها خودشان با آن به خوبی کنار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: چگونه جذاب باشیم؟ انسانهای جذاب چگونه رفتار می کنند؟

منبع + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا