علمی

چرا شوک های الکتریسیته ساکن در زمستان شدیدتر می شوند؟

شوک های الکتریسیته ساکن در زمستان

هر ساله این اتفاق می افتد: وقتی که شما دستگیره های در را می گیرید، یا گربه خود را نوازش می کنید، و یا درب های ماشین را باز می کنید، بدون هیچ دلیلی به شما شوک وارد می شود و از جا می پرید! بله، الکتریسیته ساکن. اصلا چه چیزی باعث می شود که در زمستان شوک های الکتریسیته ساکن شدید تر شوند؟ ممکن است آن را شنیده باشید، به دلیل خشکی هوا، و این کاملا درست است. اما دقیقا چگونه هوای خشک باعث چنین چیزی می شود؟ جواب این سوال را در ادامه این مطلب بخوانید..

۱+

هر ساله این اتفاق می افتد: وقتی که شما دستگیره های در را می گیرید، یا گربه خود را نوازش می کنید، و یا درب های ماشین را باز می کنید، بدون هیچ دلیلی به شما شوک وارد می شود و از جا می پرید! بله، الکتریسیته ساکن. اصلا چه چیزی باعث می شود که در زمستان شوک های الکتریسیته ساکن شدید تر شوند؟ ممکن است شنیده باشید، به دلیل خشکی هوا، و این کاملا درست است. اما دقیقا چگونه هوای خشک باعث چنین چیزی می شود؟ جواب این سوال را در ادامه در نت نوشت بخوانید…

شوک های الکتریسیته ساکن؛ جذب قطب مخالف

الکتریسیته ساکن فقط تراکم یک بار الکتریکی است. همانطور که شما احتمالا متوجه شده اید، بعضی از اشیا هستند که الکتریسیته ساکن بیشتری نسبت به سایر اشیا ایجاد می کنند – بعضی از آنها الکترون ها را رها می کنند، و به اشیا بار مثبت می دهند. و برخی الکترون ها را جذب می کنند و به آنها بار منفی می دهند. به عنوان مثال، اگر یک بادکنک را روی موهای خود بمالید، موهای شما الکترون ها را به (لاستیک) بادکنک انتقال می دهند.

موهای شما الکترون ها را رها می کند، و به لاستیک بار مثبت می دهد. بادکنک الکترون ها را جذب می کند، و به موهای شما بار منفی می دهد. و همه می دانند که دو قطب مخالف هم دیگر را جذب می کنند. در اینجا، موهای شما به بادکنک می چسبند (با بررسی لیست برق مالشی می توانید ببینید که کدام مواد احتمالا الکترون را رها، یا جذب می کنند).

اما بار ساکنی که به اندازه کافی متراکم شده، الکترون ها آن به شدت نیازمند این هستند که حرکت کنند (آزاد شوند). قدم زدن روی زیلو نایلونی با کفش های پاشنه لاستیکی، باعث می شود تا کفش های شما الکترون های فراوانی را جمع آوری کنند … و زمانی که شما (مثلا) به دستگیره فلزی در دست می زنید، ناگهان به شما شوک وارد می شود! تمام الکترون ها به یکباره به سمت سطح رسانا هدایت می شوند.

چرا شوک های الکتریسیته ساکن در زمستان شدیدتر می شوند؟

چرا شوک های الکتریسیته ساکن در زمستان شدیدتر می شوند؟

هوای خشک، عامل موثر در شوک های الکتریکی

این چگونگی عملکرد این انرژی ساکن بود. خب، چرا زمستان آن را شدیدتر می کند؟ الکترون های آزاد باید حرکت کنند، کمتر احتمال دارد که آنها در یک مکان جمع شوند. هوا یک عایق است، به این معنی که اجازه نمی دهد الکترونها از طریق آن به راحتی عبور کنند. حالا شما کفش های خود را در معرض بخار آب قرار دهید، بازی تغییر کند. الکترون ها ی کفش شما می توانند به هر جایی حرکت کنند و هر زمانی که شما به چیزی (مثلا گربه خانگی خود) دست می زنید، به انگشتان شما شوک وارد نمی شود.

مقدار آب در هوا بستگی به درجه حرارت دارد: هوای گرم آب بیشتری نسبت به هوای سرد در خود نگه می دارد. اما گرم کردن هوای سرد، همانطور که ما در زمستان خانه های خود را گرم می کنیم، آن را مرطوب تر نمی کند. در حقیقت، به این دلیل است که، “نقطه شبنم” (دمایی که آب موجود در هوا در فشار ثابت بارومتریک با همان سرعت تبخیر، تقطیر می‌شود) با افزایش دما، افزایش نمی یابد. هوا حتی خشک تر هم می شود. و همان طور که ما یاد گرفتیم باعث می شود که حتی الکترون ها با شدت بیشتری حرکت کنند، و شوک های شدید تری را ایجاد کنند.

پس چگونه از آن جلوگیری کنیم؟ با خرید یک دستگاه رطوبت ساز. با پمپاژ بخار آب به درون خانه گرم در فصل زمستان، شما می توانید الکترون ها را در موقعیتی که بتوانند دوباره به صورت آزاد حرکت کنند قرار دهید. و به آنها کوچک ترین شانسی برای شوک آوردن نمی دهید.

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا