دانستنی‌های سلامتی

مام خانگی: طرز تهیه دئودورانت و مام طبیعی ضد تعریق و خوشبو کننده

مام خانگی
۱۲+

وجود یک دئودورانت و مام خانگی نخواهد گذاست که درگیر مشکلات سلامتی شوید. احتمالا تعجب کرده اید و می‌خواهید بدانید که چرا این حرف را می‌زنیم و استفاده از محصولات شیمیایی ضد تعریق چه عیبی دارد! عرق بدن با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. درست شنیدید! عرق کردن موجب کشته شدن باکتری‌های پوست می‌شود و به همین دلیل است که استفاده از ضد عرق‌ها این فرایند را به طور کامل ویران می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مام خانگی آشنا کنیم.

مام خانگی

چرا باید مام خانگی را جایگزین مواد شیمیایی کنیم؟

دئودورانت‌ها مجاری عرق را با مواد سمی مانند آلومینیوم می‌پوشانند و راه را برای رشد و ورود باکتری‌ها به جریان خون باز می‌کنند.

هر چند که بو زداها بسیار محبوب و اگر از حق نگذریم بسیار کارآمد هستند اما تحقیقات زیادی سرطان زا بودن این محصولات را با توجه به ترکیبات موجود در آن‌ها اثبات کرده است.

ترکیباتی مانند پارابن‌ها (Parabens) (methyl, ethyl, propyl, benzyl and butyl)، ترکیبات آلومینیوم، سیلیس، تریکلوزان، تالک (Talc)، پروپیلن گلیکول و … همگی می‌توانند موجب بروز سرطان به خصوص سرطان پستان شوند.

علت این است که در صورت استفاده این مواد در بدن تعادل هورمون‌ها بهم می‌خورد و با تغییرات استروژن بدن احتمال بروز سرطان پستان افزایش می‌یابد.

علاوه بر سرطان زا بودن این ترکیبات که در محصولات ضد تعریق و دئودورانت‌ها وجود دارد عوارض دیگری همچون آسیب به کلیه و کبد، حساسیت‌های پوستی و … نیز از دیگر مضرات این محصولات هستند.

استفاده از دئودورانت‌های تجاری می‌تواند باعث بروز امراضی مانند آلزایمر و ناباروری شود. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که از این محصولات دوری کنید و برای این که بدن‌تان بوی بدی ندهد از محصولات طبیعی استفاده کنید.

لیمو ترش یک مام خانگی بی خطر

لیمو ترش جایگزین طبیعی مام و دئودورانت

لیمو ترش جایگزین طبیعی مام و دئودورانت

لیمو ترش یک هدیه بزرگ از طرف خداوند برای ماست. این بار لیمو به کمک بوی بد بدن می‌آید و یکی جایگزین طبیعی مام می‌شود! لیمو ترش را از وسط دو تکه کنید و یک تکه از آن را به زیر بغل تان بمالید و قبل از پوشیدن لباس تان اجازه دهید که زیر بغل تان کاملا خشک شود.

با این کار به اسید سیتریک آبلیمو فرصت می‌دهید تا کار خود را شروع کند. با این کار تا ساعت‌ها بدن شما بوی بدی نخواهد داد. از هر تکه آبلیمو تا چند روز می‌توانید استفاده کنید البته به شرطی که آن‌ها را در ظرفی در بسته نگهداری کنید.

لیمو چگونه بوی بد را از بین می‌برد؟

عرق به خودی خود بوی بدی ندارد و آن چه که باعث ایجاد بوی بد می‌شود باکتری‌ها و قارچ‌های موجود بر روی پوست هستند که این محیط برای رشد آن‌ها مناسب است و عرق را به مواد بدبویی تجزیه می‌کنند.

آبلیمو یک ماده ضد باکتری بسیار قوی است که از رشد این موجودات ولگرد مراقبت می‌کند. آبلیمو فقط نمی‌گذارد که عرق بوی بدی بگیرد و مانند دئودورانت‌ها ولی کاملا ارگانیک به عنوان جایگزین طبیعی مام جلوی عرق کردن را نمی‌گیرد!

ساخت دئودورانت طبیعی و مام خانگی

مواد لازم

  • ۱/۴ فنجان روغن نارگیل
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد ذرت
  • ۱ قاشق غذاخوری + ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین
  • ۲۰ – ۲۵ قطره اسانس اسطوخودوس

طرز تهیه مام خانگی

اگر روغن نارگیلی که استفاده می‌کنید کاملا مایع نیست روی درجه حرارت ملایم گذاشته تا کاملا به حالت مایع تبدیل شود. سپس در یک کاسه آرد ذرت و جوش شیرین و روغن نارگیل را مخلوط کرده و هم بزنید.

اسانس اسطوخودوس را به مواد دیگر اضافه نموده و کاملا مخلوط کنید. مواد را در یک ظرف شیشه‌ای درب دار ریخته و به مدت ۲ الی ۳ ماه می‌توانید از آن استفاده کنید.

این دئودورانت طبیعی با کمترین هزینه و بدون وجود مواد شیمیایی مضر و سرطان زا و آلوده کننده محیط زیست اجازه ایجاد بوی بد در بدن را نمی‌دهد. منافذ پوست را تمیز می‌کند و هیچ ردی بر روی لباس نمی‌گذارد.

یک مام طبیعی دیگر

برای تهیه یک مام خانگی نیاز به روغن نارگیل، سودا، و کمی کره دارید. از مخلوط کردن این مواد می‌توانید یک دئودورانت و مام طبیعی تهیه کنید و در یک ظرف با سری اسپری بریزید یا این که در ظرف مام‌های قبلی ریخته و به راحتی مصرف کنید.

در صورتی که پوستی حساس دارید و یا سابقه بثورات داشته اید در مواد خود کمی روغن منیزیم نیز اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مام و دئودورانت و کاربردهای هر یک به جز برطرف کردن بوی بد!

۶ دیدگاه

6 دیدگاه

  1. Avatar

    نیکی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۹ at ۱۲:۵۳

    سلام،ممنون مفید بود.

    ۳+
  2. Avatar

    آمنه

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ at ۱۰:۴۶

    سلام خداقوت. عزیزم من اون مام که ترکیباتش روغن نارگیل و پودر ذرت و جوش شیرین بود رو درست کردم اما حالت منسجمی به خودش نگرفته درست مثل مام صابونی‌هایی که از بیرون میخریدم!!! یعنی انسجام‌ش خوبه ها اما وقتی استفاده‌ش کردم پودری شکل بود? لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم تا مثل صابون اون حالتی باشه??

    ۴+
    • Avatar

      آمنه

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ at ۱۷:۲۷

      جوابی برا این سوالم نیست؟? من موندم شمایی که مطلبی میزاری چرا علمی درموردش ندارید تا راهنمایی کنید?

      ۷+
      • Avatar

        نازی شیطون

        ۷ دی ۱۴۰۰ at ۱۷:۵۳

        خانم آمنه پیگیر جواب نباش اینجا میان یک سری مطالب رو از سایت های خارجی کپی میکنن فقط!!!

        ۲+
      • Avatar

        Rahim

        ۱۳ آذر ۱۴۰۱ at ۱۶:۳۱

        خانم آمنه

        ۱+
  3. Avatar

    فرزاد

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ at ۱۵:۲۸

    سلام ، برای اینکه مام شما بعد از خشک شدن اثر کمتری( مثل دانه های ریز) از خود بجای بگذارد ، بهتر است اندازه روغن نارگیل را یک قاشق غذاخوری بیشتر کنید .توضیح اینکه مام های خانگی بالاخره اثراتی از خود بجا میگذارند ، حالا یکی کمتر یکی بیشتر. اما در کل بخاطر سالم بودن آن ، باید این ضعف را جدی نگیرید. مهم سلامت شماست.

    ۳+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا