اخبار تکنولوژی

۱۰ سال پیش در چنین روزی اولین نسخه بتای اندروید منتشر شد! +ویدیو

اولین نسخه اندروید

ده سال پیش در چنین روزی اولین نسخه بتای عمومی اندروید توسط گوگل معرفی شد و امروز بعد از گذشت ده سال از آن تاریخ، ما قادر نیستیم زمانی را به خاطر بیاوریم که مردم بدون یک دستگاه تلفن همراه در دست یا جیبشان در خیابان راه می‌رفتند.

۱+

اولین بتای عمومی سیستم عاملی که ما آن را به نام اندروید می‌شناسیم ۱۰ ساله شد.

ما امروزه اندروید را به عنوان پرکاربرد ترین سیستم عامل گوشی‌های هوشمند در جهان می‌شناسیم ولی ۱۰ سال پیش اندروید تنها یک نسخه بتای عمومی ساده بود. این روزها ما خیلی راحت در مورد کمبودهای کوچک گوشی‌های پرچمدار غر می ‌زنیم. بهترین راه برای اینکه بفهمیم که سیستم عامل اندروید و گوشی‌های هوشمند برای این که به شکل امروزی آن برسند چه راه درازی را پیموده‌اند این است که ویدیوی معرفی اولین نسخه از این سیستم عامل دوست داشتنی را تماشا کنیم:

در این ویدیو سرگی برین ۳۴ ساله شخصا اولین پروژه اپن سورس گوگل را معرفی می کند. در این ویدیو استیو هوروویتز به ما نسخه‌ای از اندروید را نشان می دهد که به مدت شش ماه آن را روی گوشی ساده‌اش نصب کرده است. در پایین صفحه نمایش شما تعدادی اپلیکیشن ساده را می بینید و استیو توضیح می دهد که چگونه این اپ ها قادر هستند با هم ارتباط برقرار کنند. او ابراز امیدواری می‌کند که این سیستم عامل بزودی در هزاران تلفن همراه نصب بشود. فکر می‌کنم که آنها حداقل به این آرزویشان رسیده باشند.

این اپلیکیشن‌ها شامل نسخه اولیه Google Maps، بازی Quake و یک مرورگر وب است که با شبکه ۳G به اینترنت دسترسی دارد. گرچه این امکانات و اپلیکیشن‌ها به نظر بسیار ابتدایی می رسند ولی اگر دقت کنید خواهید دید که شکل پیشرفته‌تر این امکانات، امروز هم در گوشیهای مدرن ما قابل مشاهده است.

برین در انتهای این ویدیو یک جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای برنامه‌نویسانی که بتوانند بهترین اپلیکیشن‌ها را برای اندروید توسعه دهند، اختصاص می دهد و می دانیم که اندروید امروزه صاحب بزرگترین پلاتفورم تولید و فروش اپلیکیشن دنیا، یعنی Play Store است.

سیستم عامل اندروید تا سال ۲۰۰۸ و عرضه گوشی T-Mobile G1 توسط کمپانی HTC، در دسترس مردم عادی قرار نگرفت و امروز بعد از گذشت ده سال ما قادر نیستیم زمانی را به خاطر بیاوریم که مردم بدون یک دستگاه تلفن همراه در دست یا جیبشان در خیابان راه می‌رفتند. فکر می کنم این سفر به گذشته برای شما هم مثل من خاطره ‌انگیز بوده است.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا