دانستنی‌های سلامتی

سندروم سوزش دهان: علائم و درمان‌های مفید این بیماری که باید بدانید

سندروم سوزش دهان: علائم و درمان های مفید این بیماری که باید بدانید
۳+

سندروم سوزش دهان یک اختلال دردناک است که موجب احساس سوزش در دهان می‌شود. این سندروم در دهان، لثه‌ها، لب‌ها و گلو ظاهر می‌شوند و خودِ بیماری نیز به سبب‌های متعددی همچون آلرژی، دیابت، خشکی دهان، رفلاکس معده و مشکلات تیروئید بروز می‌کند. در ادامه به بررسی علائم و درمان این بیماری می‌پردازیم. 

سندروم سوزش دهان

علائم این بیماری معمولا اینگونه ظاهر می‌شوند:

  • افزایش احساس تشنگی
  • احساس درد
  • احساس سوزش در یک یا چند منطقه از دهان
  • خشکی دهان
  • تغییر در طعم دهان
  • احساس طعم فلز در دهان که حتی پس از مسواک و غذا خوردن نیز باقی می‌ماند
  • احساس سوزش در یک یا چند منطقه از دهان

بیشتر بخوانید: بزاق دهان چه عملکرد و خواصی برای دهان و دندان‌ها دارد؟

درمان سندروم سوزش دهان

مصرف غذاهای پر آهن

ممکن است مصرف غذاهای پر آهن علائم سندرم را کاهش دهد

ممکن است مصرف غذاهای پر آهن علائم سندرم را کاهش دهد

در اغلب موارد رابطه‌ای مستقیم میان کمبود آهن و سندروم سوزش دهان Burning mouth syndrome (BMS) وجود دارد. بنابراین ممکن است با افزایش مصرف غذاهای پر آهن، همچون عدس، اسفناج و پسته، علائم سندرم نیز فروکش کند.

دریافت ویتامین B12

یکی از اساسی‌ترین علل این بیماری ممکن است کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد. یک مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال آسیب شناسی دهان و دندان نشان داد که ویتامین ب ۱۲ قابلیت کاهش میزان هوموسیستئینِ موجود در بیماران مبتلا به این سندروم را دارد.

استفاده از جوش شیرین برای درمان سندروم سوزش دهان

از جوش شیرین می‌توان به عنوان یک درمان مقرون به صرفه در منزل استفاده کرد. برای درمان سوزش دهان با جوش شیرین، می‌بایست یک سوم فنجان آب گرم را به یک سوم قاشق چای‌خوری از جوش شیرین ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را در دهان قرقره کنید.

بیشتر بخوانید: درمان آفت دهان: ۱۰ روش موثر برای کاهش درد و بهبود سریع زخم‌ها!

مصرف روی

روی نیز به احتمال بسیار با سندروم سوزش دهان مرتبط است. بنابراین با افزودن غذاهای سرشار از روی به رژیم غذایی خود می‌توانید به درمان کمک کنید. غذاهای سرشار از روی عبارت‌اند از: تخمه کدو، بادام هندی، نخود و کفیر.

عسل

عسل می‌تواند موجب کشتن باکتری‌ها و بهبود احساس سوزش شود. برای این منظور، نصف قاشق عسل طبیعی را بر روی زبان قرار دهید و آن را در دهان بگردانید.

مصرف آلفا لیپوئیک اسید

یک مطالعه‌ی منتشر شده نشان از آن دارد که آلفا لیپوئیک اسید نیز در درمان این سندروم مؤثر است. این ماده را می‌توانید از طریق مصرف کلم بروکلی، اسفناج، هویج و گوجه فرنگی دریافت کنید.

رفع استرس

استرس و افسردگی نیز از جمله عواملی هستند که ارتباطی مستقیم با سوزش دهان دارند و لذا برای کاهش علائم سندروم سوزش دهان می‌بایست استرس‌تان را از میان ببرید. برای درمان این بیماری می‌توانید از یوگا و یا پیاده روی در طبیعت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تلخی دهان: علت احساس مزه تلخ در دهان و راه درمان‌ این مشکل چیست؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا