دانستنی‌های سلامتی

علت رشد موهای زائد در زنان را بشناسید !

علت رشد موهای زائد در زنان

رشد موهای زائد در زنان به علل مختلفی در سال های اخیر رو به افزایش است. شاید بتواند گفت اصلی ترین علت رشد موهای زائد در زنان مواد آرایشی بهداشتی هستند. تولید کنندگان محصولات آرایش و بهداشتی هر روز بیشتر شده و همه آن ها نیز سود های خوبی عایدشان می شود.

۲+

رشد موهای زائد در زنان به علل مختلفی در سال های اخیر رو به افزایش است. شاید بتواند گفت اصلی ترین علت رشد موهای زائد در زنان مواد آرایشی بهداشتی هستند. همه ما به دنبال زیبایی و بهداشت هستیم. همین موضوع باعث شده است که تولید کنندگان محصولات آرایش و بهداشتی هر روز بیشتر شده و همه آن ها نیز سود های خوبی عایدشان می شود. اما مساله این است که برخی از فروشندگان استانداردهای لازم را در تولید محصولات شان رعایت نمی کنند و بسیاری از مواد شیمیایی موجود در این لوازم آرایشی و بهداشتی سمی و عامل ایجاد بسیاری از بیماری ها مانند رشد موهای زائد و سرطان می شود.

متاسفانه در کشور ما لوازم آرایشی و بهداشتی خارج از استاندارد و تقلبی به وفور یافت می شود و بسیاری از مردم به خصوص خانم ها به علت ارزان تر بودن این محصولات از آن ها استفاده می کنند. اما بحث امروز ما تقلبی بودن و یا نبودن این محصولات نیست. متاسفانه در بسیاری و شاید بتوان گفت ۹۰ درصد محصولات آرایشی و بهداشتی دنیا مواد شیمیایی استفاده می شود که سرطان زا هستند. این مواد شیمیایی که در نت‌نوشت به شما معرفی خواهیم کرد علت رشد موهای زائد در زنان هستند.

علت رشد موهای زائد در زنان

۱ – پارابن ها (Parabens)

پارابن ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که به دلیل خواص آنتی باکتریال و جلوگیری از فساد محصولات آرایشی و بهداشتی در دسته نگهدارنده ها قرار می گیرند. به دلیل ارزان بودن و نگهدارنده بودن این ماده شیمیایی ۵۰ سال است که اکثر تولید کنندگان از این ماده در محصولات شان استفاده می کنند.

اما تحقیقات بیانگر حقیقت تلخی است!

پارابن ها علت رشد موهای زائد در زنان هستند و به راحتی در پوست نفوذ کرده و با هورمون ها تداخل می کنند و به همین راحتی زمینه رشد تومورهای سرطانی را فراهم می کنند. در اروپا استفاده از این مواد شیمیایی ممنوع شده است.

در ۱۰۰ درصد تومورهای سرطان پستان مواد شیمیایی از جمله پارابن یافت می شود!

عدم استفاده از پارابن در محصولات آرایشی و بهداشتی مسلما هزینه بیشتری برای تولید کننده دارد. اما پرداخت هزینه بیشتر برای این محصولات که به لایه های زیرین پوست نفوذ می کنند و در صورت مضر بودن خطرات زیادی برای انسان در پی خواهند داشت، ارزشش را دارد. پارابن در زنان باردار بر روی جنین اثر سو و در مردان باعث کاهش اسپرم ها و ناباروری می شود.

بنابراین در انتخاب محصولات شیمیایی حتما محصولات بدون پارابن را انتخاب کنید.

۲ – فتالات ها ( Phthalates)

فتالات ها دسته ای دیگر از مواد شیمیایی خطرناک برای بدن انسان هستند که در مواد آرایشی و بهداشتی به عنوان نرم کننده استفاده می شوند. به عنوان مثال در لاک ناخن، تولید کننده برای جلوگیری از شکننده شدن ناخن فتالات استفاده می کند. در خط چشم، رژ لب، رژگونه و دئودورانت ها و خیلی از لوازم آرایشی دیگر، همچنین لوازم پلاستیکی فتالات به کار می رود.

فتالات یک علت رشد موهای زائد در زنان است چرا که در فعالیت هورمون های بدن اخلال ایجاد می کند و خطراتی همچون سرطان، دیابت و چاقی مخصوصا در کودکان را در پی دارد.

در یک مطالعه، در بدن تمام افراد مورد مطالعه اثری از فتالات مشاهده شده است!

به لطف شیوع انواع و اقسام لوازم آرایشی و بهداشتی که باید هدفی به جز سلامتی برای انسان در پی نداشته باشد، هر روز شاهد پیدایش بیماری های نو ظهور و کشنده تر در جهان به خصوص کشورهای جهان سوم هستیم!

۳ – فرمالدئید (Formaldehyde)

علت رشد موهای زائد در زنان

علت رشد موهای زائد در زنان

اگر فکر می کنید که حالا کمی فرمالدئید که ایرادی ندارد باید بگویم سخت در اشتباهید.

فرمالدئید شوخی ندارد و به طور قطعی در جدول مواد سرطان زا قرار دارد. شامپوها، لاک های ناخن، ریمل ها، دئودورانت ها، صاف کننده ها و زل های مو و … که استفاده می کنید در حقیقت لجن زاری از مواد شیمیایی سرطانزا از جمله فرمالدئید هستند!

۴ – اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA)

EDTA در محصولات بهداشتی مانند شوینده ها و صابون ها، محصولات مراقبت از پوست، رنگ مو، مواد دکلره و … به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. استفاده مداوم از این ماده موجب ناباروری، تاثیرات منفی بر روی جنین و آسیب به کلیه ها می شود.

در محصولات مربوط به پوست، این ماده شیمیایی موجب ایجاد درماتیت پوستی مانند اگزما می شود.

۵ – پروپیلن گلیکول (Propylene Glycol)

این ماده شیمیایی که در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان ضد عفونی کننده و پاک کننده و در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده و در صنعت داروسازی استفاده می شود. عوارض این ماده شیمیایی بروز درماتیت تماسی، جهش یافتن غشای سلول ها و جلوگیری از بازسازی سلول های پوست است. ماینوکسیدیل که یک محلول دارویی برای درمان ریزش مو است و به وفور در ایران مصرف می شود و بدون نسخه در دسترس می باشد! دارای این ماده شیمیایی است.

این ماده علت رشد موهای زائد در زنان است. در زنان تماس این ماده با پوست موجب رشد موهای زائد در صورت نیز می شود. این ماده به طور قطع نباید با پوست بدن و صورت تماس پیدا کند. همه این عوارض نتوانسته است که باعث توقف مصرف این ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون ها بشود!

۶ – تولوئن (Toluene)

تولوئن بطور طبیعی در نفت خام و درخت تولوئول یافت می‌شود. این ماده در طبیعت مدت زمان زیادی باقی نمی ماند اما در صنعت در فرآیند تولید بنزین و سوخت‌های دیگر از نفت خام  تولید می‌شود. سوخت خودروها و جایگاههای سوختگیری عامل انتشار تولوئن می باشند.

تولوئن، این ماده سمی و خطرناک در بیشتر محصولات مراقبت از ناخن یافت می شود.

بیشترین تأثیرات تولوئن بر روی سیستم عصبی مرکزی مغز انسان و حیوانات می‌باشد. تولوئن بوسیله اختلال در سیستم تنفسی باعث آریتمی قلبی شده و حتی این عارضه باعث مرگ می‌شود. بطور کلی اکثر عوارض ناشی از تماس با تولوئن مانند بی‌خوابی،‌ سرگیجه در اثر قطع تماس از بین می‌رود ولی تماس مستمر باعث ایجاد اختلالات دائمی می‌گردد

اثرات مزمن تولوئن بر روی سیستم عصبی شامل خواب آلودگی، ناهماهنگی حرکتی و بیهوشی، کوچک شدن مغز، اختلالات التهابی و اختلال در حرکت چشم و تأثیر بر سرعت عمل ، شنیدن، دیدن و رفتارهای عصبی، همچنین ایجاد عوارضی چون سوزش مجرای تنفسی و چشم، گلودرد ، سردرد، سرگیجه و بی‌خوابی و بروز اختلال در کبد، کلیه و ریه ‌می باشد.

راستی فراموش کردم بگویم که تولوئن از متهمان ایجاد نقص های هنگام تولد نیز می باشد! متاسفانه در کشور ما، ایران، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی بدون توجه به عوارض آن ها بسیار گسترده است. متاسفانه بیشتر این لوازم علاوه بر شیوع سرطان، موجب ایجاد اختلال در هورمون ها و رشد موهای زائد مخصوصا در خانم ها که بیشترین استفاده را از این لوازم دارند، می شود.

امروزه شاهد رشد موهای زائد در زنان هستیم که این هشداری است برای توقف مصرف لوازم آرایشی!

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    ریتا

    ۱ شهریور ۱۳۹۵ at ۱۲:۱۰

    شما که این مطلب رانوشته اید .لطفا جایکزین موارد فوق را هم بنویسید .این را خیلیها میدانند ولی چه میتوان کرد .

    ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا