دانستنی‌های سلامتی

آیا عرق کردن بعد از حمام نشانه مشکلی در بدن است؟ راه‌های کنترل آن چیست؟

عرق کردن بعد از حمام

بعد از فعالیت بدنی یا رسیدن به خانه بعد از یک روز کاری آن هم در آب و هوای گرم هیچ چیز لذت بخش تر از یک دوش آب گرم نیست. ولی گاهی بعد از حمام درحالی که می‌خواهید میهمانی بروید، دوباره عرق می‌کنید. راه های جلوگیری از عرق کردن بعد از حمام را بخوانید.

۳+

عرق کردن بخصوص در طی فعالیت بدنی یا روزهای گرم تابستان طبیعی است. ولی علت عرق کردن بعد از حمام چیست؟ اگر شخص به بیماری هیپروهیدروز یا هایپرهیدروسیس Hyperhidrosis مبتلا نیست علت های مختلف برای عرق کردن بعد از حمام وجود دارد. مسلما هیچ چیز بهتر از یک دوش آب گرم بعد از فعالیت های بدنی و هوای گرم تابستان حال آدم را جا نمی‌آورد ولی اگر قرار باشد بعد از دوش گرفتن سرکار یا میهمانی بروید عرق کردن بدن تمیز چندان خوشایند نخواهد بود. علت های مختلف عرق کردن بعد از حمام و دوش گرفتن را در نت‌نوشت امروز بخوانید تا بتوانید با راهکارهای ساده ای آن را کنترل بگیرید.

بیشتر بخوانید: سم زدایی بدن در حمام

علت های عرق کردن بعد از حمام

رطوبت

اگر کلا آدمی هستید که به گرما حساس هستید، مسلما با کمی رطوبت بدن تان به سرعت عرق می‌کند. رطوبت حمام یکی از دلایل عرق بعد از حمام است. بخصوص اگر از آب گرم استفاده کنید.

از آب ولرم مایل به سرد استفاده کنید. در صورتی که هوا خیلی سرد نیست پنجره حمام را باز کنید تا بخار هوا خارج شود.

بیشتر بخوانید: خواص بخور اکالیپتوس ، اکالیپتوس را به دوش حمام آویزان کنید تا شگفت زده شوید

آب داغ

عرق کردن بعد از حمام

علت های عرق کردن بعد از حمام

خیلی ها به دلایل مختلف دوش گرفتن با آب گرم را در هر فصلی از سال ترجیح می‌دهند. ولی گرفتن دوش آب گرم بخصوص در فصل های گرم سال باعث بالارفتن درجه حرارت بدن و عرق کردن بعد از حمام می‌شود.

پس حداقل در روزهای گرم سال برای دوش گرفتن از آب ولرم یا نسبتا خنک استفاده کنید.

حوله

باورش کمی سخت است چون به هر حال شما به حوله نیاز دارید تا بدن خود را خشک کنید. ولی بعضی از افراد به اصطکاک بین حوله و بدن حساس هستند. بخصوص در روزهای گرم و بعد از دوش آب گرم این علت بیشتر باعث عرق ریزی بعد از حمام می‌شود.

در روزهای گرم سال می‌توانید یک پارچه نخی را تهیه و به عنوان حوله استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راه های نظافت حوله و استفاده از انواع حوله در منزل

لباس زیاد

بعضی ها بخصوص در هوای سرد عادت دارند به محض حمام کردن لباس های زیادی بپوشند که منجر به عرق کردن بعد از حمام می‌شود. بخصوص اگر دوش آب گرم یا داغ هم گرفته باشید و لباس های تان را در حمام تن کنید.

راهکار این علت هم ساده است. بعد از خشک کردن کامل بدن از لباس های نخی استفاده کنید. اگر بتوانید که با حوله لباسی از حمام خارج شوید بهتر است در اتاق لباس های تان را بپوشید تا کاملا بدن تان خشک شده باشد.

جلوگیری از عرق کردن بعد از حمام

عرق کردن یک واکنش بسیار طبیعی بدن برای خارج کردن سموم و جلوگیری از بالارفتن درجه حرارت بدن هنگام فعالیت های ورزشی و قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم است. ولی اگر به طور کلی عرق کردن باعث ناراحتی شما می‌شود راهکارهای ساده زیر را به کار ببندید تا میزان عرق کردن را بخصوص بعد از حمام  کاهش دهید.

افزایش تدریجی درجه حرارت

وقتی می‌خواهید دوش بگیرید ناگهان زیر آب داغ نروید. از حرارت مطابق با حرارت بدن تان شروع کنید و پس از آن که بدنتان کاملا به آن عادت کرد درجه حرارت آب را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان دوش گرفتن چه موقعی است؟

نحوه خشک کردن بدن

حوله را روی بدن تان نکشید. هر چند به نظر می‌رسد این کار بهتر بدن را خشک می‌کند ولی همان طور که گفته شد باعث ایجاد اصطکاک بین پوست و حوله می‌شود. حوله یا پارچه نخی را به آرامی روی بدن تان بگذارید تا آب را جذب کند. یکی دیگر از مزایای این روش خشک کردن بدن جلوگیری از چروک و پیری زودرس پوست می‌باشد.

کنترل رطوبت

مسما آب و هوا شهر و منطقه را نمی‌توانید تغییر دهید. ولی داخل حمام باید کاری کنید تا هوای فضای حمام همیشه جریان داشته باشد. می‌توانید یک فن در حمام نصب کنید. حرکت جریان هوا بخصوص در آب و هوای گرم و شرجی روش خوبی برای کنترل رطوبت حمام است.

بیشتر بخوانید: سم زدایی پوست بدن قبل از حمام

پودر بچه یا پودر تالک

پودره بچه یا پودرهای بدن یکی از روش های خوب کنترل رطوبت و عرق کردن بعد از حمام است. بعضی از این پودرها حتی حاوی موادی است که در روزهای گرم سال بدن شما را خنک نگه می‌دارد. حتما یکی از آن ها را امتحان کنید. موقع خرید حتما از نوع مرغوب و مطمئن خریداری کنید.

لباس نخی

اگر از عرق کردن بیزارید، به هیچ وجه از لباس هایی که الیاف نایلونی یا پلی استر دارد استفاده نکنید. لباس های نخی و لینن linen بهترین انتخاب است. حتی لباس های زیر، تاپ، تی شرت را نخی انتخاب کنید.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا