دانستنی‌های سلامتی

چرا چشمانم قرمز می‌شوند؟آیا نشانه بیماری خاصی است؟

علت قرمزی چشم

از آن‌جا که عوامل متعددی در قرمزی چشم می‌توانند دخیل باشند، نمی‌توان به راحتی دست بر روی یک مورد گذاشت و آن را علت قرمزی چشم دانست. جسیکا لی، استادیار بخش جراحی ویترئورتینال بخش چشم پزشکی در یکی از درمانگاه‌های نیویوک، در باب قرمزی چشم این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگر چشم‌ها به رنگ قرمز دیده شوند به سبب آن است که رگ‌های خونی چشم متورم و یا گسترده شده‌اند و این امر خود می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد».

۰

از آن‌جا که عوامل متعددی در قرمزی چشم می‌توانند دخیل باشند، نمی‌توان به راحتی دست بر روی یک مورد گذاشت و آن را علت قرمزی چشم دانست.

جسیکا لی، استادیار بخش جراحی ویترئورتینال بخش چشم پزشکی در یکی از درمانگاه‌های نیویورک، در باب قرمزی چشم این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگر چشم‌ها به رنگ قرمز دیده شوند به سبب آن است که رگ‌های خونی چشم متورم و یا گسترده شده‌اند و این امر خود می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد».

اگر به دنبال علت قرمزی چشم تان هستید با نت‌نوشت همراه باشید.

۸ علت قرمزی چشم و درمان آن

۱- آلرژی:

آلرژی نه‌ تنها موجب سوزش و خارش چشم می‌شود بلکه می‌تواند قرمزی چشم را نیز به همراه داشته باشد. دکتر لی در این باب می‌گوید: «آلرژی زمانی بروز می‌یابد که سیستم ایمنی بدن بیش از حد کار کرده و یا به یک محرک بی ضرر، واکنشی بیش از اندازه داشته باشد. تقریباً هر چیزی می‌تواند موجب ایجاد آلرژی شود اما عموماً گرد و غبار، مواد شوینده و حیوانات خانگی بیش از دیگر چیزها موجب آلرژی می‌شوند».

آلرژی زمانی می‌تواند از میان برود که انسان دیگر در معرض عامل آن نباشد. اما از میان رفتن آلرژی، بسته به شدت آن، می‌تواند اندکی به طول انجامد. برای افزایش سرعت از میان رفتن آلرژی، می‌توانید چشم‌ها را شستشو دهید و یا از کمپرس سرد بر روی آن‌ها استفاده کنید. مصرف آنتی هیستامین‌ها نیز در درمان آلرژی مفید است. دکتر لی توصیه می‌کند که از علت آلرژی خود مطلع شوید تا باری دیگر با آن تماس نداشته باشید.

۲- ورم ملتحمه (چشم صورتی):

دکتر لی می‌گوید چشم صورتی اصطلاحی غیر پزشکی برای ورم ملتحمه است. ورم ملتحمه موجب عفونت ویروسی، باکتریایی و یا آلرژی می‌شود و می‌تواند سبب قرمزی، سوزش و خارش یک یا هر دو چشم شود. برای درمان ورم ملتحمه مراجعه به پزشک ضروری نیست و می‌توان با استفاده از کمپرس سرد قرمزی و خارش چشم را کاهش داد. اما اگر مطمئن نیستید که مشکل شما ورم ملتحمه است، حتماً با پزشک مشورت کنید. فقط به خاطر داشته باشید که این بیماری مسری است و به راحتی می‌تواند به دیگران نیز انتقال یابد. لذا از حوله و دیگر وسایل شخصی به صورت عمومی استفاده نکنید.

۳- مصرف زیاد الکل:

مصرف زیاد الکل می‌تواند روز بعد سبب قرمزی چشم شود. برای کاهش قرمزی چشم ناشی از مصرف الکل می‌توان از قطره‌های چشم بهره جست.

۴- کم‌خوابی:

چنان‌که می‌دانید، کم‌خوابی موجب خستگی چشم‌ها می‌شود و خستگی چشم‌ها نیز قرمزی آن‌ها را به همراه دارند. در واقع، کم‌خوابی موجب کاهش میزان اکسیژنی که به چشم‌ها می‌رسد شده و این امر ایجاد رگ‌های خونی در چشم را به همراه دارد و به همین سبب چشم‌ها قرمز به نظر می‌رسند. 

بهترین درمان برای قرمزی چشم ناشی از کم‌خوابی، خوب خوابیدن است. هر چند می‌توان از کمپرس سرد نیز بهره جست.

۵- گل مژه:

گل مژه، یک برآمدگی کوچک قرمز است که بر روی مژه‌ها و یا لبه‌ی بالایی چشم تشکیل می‌شود. گل مژه معمولاً ناشی از باکتری است و اغلب خود به خود از میان می‌رود. به مانند تمامی جوش‌ها، دست زدن به گل مژه نیز می‌تواند موجب بدتر شدن آن شود.

۶- لنزهای تماسی:

دکتر لی می‌گوید لنزهای تماسی مانع از رسیدن اکسیژن کافی به چشم‌ها ‌می‌شوند. اگر لنزها، برای مدت طولانی حتی هنگام خواب نیز، در چشم باشند می‌توانند قرمزی چشم و حتی زخم قرنیه را سبب شوند.

بنابراین همواره به تمیزی لنزها توجه کنید و هنگام خواب نیز آن‌ها را بیرون آورید. در عین حال، استفاده از قطره‌های چشمی می‌تواند برای رفع قرمزی چشمِ ناشی از لنزهای تماسی مفید باشد.

قرمزی چشم

۷- خونریزی زیر ملتحمه:

زمانی که رگ‌های خونی در زیر سطح چشم شکسته می‌شوند، خونریزی زیر ملتحمه اتفاق می‌افتد. این اتفاق نادر نیست و خطری نیز برای بینایی چشم به همراه ندارد. خونریزی زیر ملتحمه می‌تواند بر اثر بلند کردن اجسام سنگین، چه در کار و چه در باشگاه، و حتی عطسه یا سرفه‌ی شدید ایجاد شود. قرمزی‌ای که بر اثر خونریزی زیر ملتحمه در چشم ایجاد می‌شود معمولاً پس از چند هفته از بین می‌رود.

۸- گلوکوم (آب سیاه):

گلوکوم نیز از جمله عواملی است که می‌تواند علت قرمزی چشم باشد. این بیماری خطرناک است و در موارد متعددی سبب نابینایی چشم شده است. لذا حتماً فرد مبتلا می‌بایست تحت نظر پزشک روند درمان را آغاز کند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا