روانشناسی و موفقیت

علت قضاوت کردن در مورد دیگران چیست؟ چه کسانی مدام دیگران را قضاوت می‌کنند؟

قضاوت کردن

در خیابان در مورد کسی که از کنارمان رد می شود یا در مورد همکاری که سخت مشغول کارکردن است یا هر شخص دیگری که به نحوی با او در ارتباط هستیم. مدام هر روز و هر ساعت در مورد دیگران قضاوت می کنیم ولی وقتی نوبت به خودمان برسد و در موردمان قضاوت شود معمولا خیلی ناراحت می شویم.

۱+

قضاوت کردن کار خوبی نیست. این را همه می‌دانند ولی تقریبا کسی پیدا نمی‌شود که در مورد دیگران حرف نزند و قضاوت نکند. قضاوت کردن هم بیشتر غریزی است تا آگاهانه. آن قدر هم تکرار می‌شود که به صورت یک عادت همیشگی در می‌آید. فرقی نمی‌کند کجا هم باشیم. در خیابان در مورد کسی که از کنارمان رد می‌شود یا در مورد همکاری که سخت مشغول کارکردن است یا هر شخص دیگری که به نحوی با او در ارتباط هستیم. مدام هر روز و هر ساعت در مورد دیگران قضاوت می‌کنیم ولی وقتی نوبت به خودمان برسد و در موردمان قضاوت شود معمولا خیلی ناراحت می شویم.

نت‌نوشت امروز بخوانید تا ببینید مردم به چه دلایلی در مورد دیگران قضاوت می‌کنند.

خود را بهتر از شما می‌دانند!

این دیدگاهی است که شخص فکر می‌کند خودش خیلی کامل است و از هر نظر امروزی و بهتر از دیگران. چنین شخصی اعتقاد دارد که از نظر رفتار، لباس پوشیدن، خانه داری، نحوه برخورد و هر چیزی که فکرش را بکنید از شما بهتر است. به همین دلیل وقتی کسی در خیابان از کنارش رد می‌شود حتی نسبت به طرز لباس پوشیدن آن شخص اظهار نظر می‌کند. در صورتی که نه او را می‌شناسد نه نسبت به زندگی و وضعیت او آگاهی دارد. این رفتار وقتی زیاد تکرار شود خودشیفتگی به دنبال دارد. شخص فکر می کند تافته جدا بافته ای است که خدا مثل او را روی زمین خلق نکرده است. به همین دلیل به خودش اجازه می دهد در مورد همه چیز و همه کس بدون در نظر گرفتن احساسات مردم قضاوت کند.

شما را بهتر از خودش می‌داند!

قضاوت کردن

 

بیشتر افراد در این دسته قرار می گیرند که با نوعی حسادت و عقده خود کم بینی هم همراه است. چنین فردی از این که ببیند همکاری، دوستی، همسایه ای یا هر کس دیگری مثل همان فرد غریبه ای که در خیابان از کنارش رد می شود به هر علتی از او بهتر است دست به قضاوت او می زند. مثلا می گوید نگاه کن چه طوری لباس پوشیده؟ بدون آن که به موقعیت یا فرهنگ شخص توجه کند.

یا نگاه کن چه قدر کار می کنه؟ بدون آن که از وضعیت شغلی و مسوولیت آن فرد اطلاعی داشته باشد.

با یک بررسی دقیق تر و عمیق تر در زندگی چنین فردی متوجه خواهیم شد که به احتمال زیاد کمبودهایی دارد که با قضاوت کردن در مورد دیگران سعی در جبران آن دارد.

همیشه قبل از قضاوت کردن از خودتان بپرسید!

قبل از آن که در مورد کسی قضاوت کنید همیشه از خودتان بپرسید اگر کسی در مورد من این طور فکر کند چه می شود؟ به احتمال زیاد رنجیده خاطر می شوید. خوب هیچ کس دوست ندارد در موردش قضاوت اشتباهی بکنند. صادقانه خودتان را بررسی کنید آیا نسبت به دوستی که اخیرا پیشرفت شغلی داشته احساس حسادت می کنید؟ آیا در زندگی خود کمبودی دارید؟

پرسش دیگری که باید از خودتان بپرسید این است: اگر من جای او بودم چه می کردم؟ آیا این رفتار را می کردم؟ آیا این طور لباس می پوشیدم؟ هر چند قراردادن خود به جای هر کس دیگری بالاترین تکامل فکری است و رسیدن به آن مشکل است ولی بد نیست آن را امتحان کنید.

[rml_read_more]

نگرش مان را عوض کنیم

روان شناسان دانشگاه هاروارد اعتقاد دارند وقتی می خواهیم در مورد کسی قضاوت کنیم یا خودمان مورد قضاوت قرار بگیریم بهتر است سعی کنیم همیشه تاثیرگذار خوبی باشیم. این که آیا انسان قابل اعتمادی هسیم؟ آیا انسان قابل احترامی هستیم؟

وقتی این دو پرسش را مدام از خودتان بپرسید به تدریج عادتی را در خودتان نهادینه می کنید که هم دیگران را قضاوت نمی کنید و هم به دلیل رفتار گرم، انسان دوستانه و قابل احترامی که از خود نشان می دهید مورد تحسین قرار می گیرید.

عادتی که به جای آن که تهدیدی برای شما و دیگران باشد، شما را قدرتمندانه به تحسین خود و دیگران وا می دارد.

منابع :

curiosity.com

 

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا