دانستنی‌های سلامتی

سرطان مجاری ادرار: علت‌هایی که حتما باید به آن ها توجه کنیم

سرطان مجاری ادرار
۲+

سرطان مجاری ادرار هرچند بیشتر در مردان بالای ۵۵ سال شایع است ولی در گروه های دیگر هم مشاهده می شود. علل مختلفی برای این سرطان وجود دارد که مهم ترین آن ها سن و ژنتیک و استعمال سیگار و دخانیات و آلودگی های شیمیایی است. با توجه به افزایش سرطان در جامعه امروز در نت نوشت علت سرطان مجاری ادرار را بررسی می کنیم تا هر چه بیشتر مراقب سلامتی تان باشید.

علت سرطان مجاری ادرار

سن، جنس و نژاد

سه شاخص سن، جنس و نژاد از فاکتورهای مهم ابتلا به سرطان مجاری ادرار محسوب می شود. مردان سفید پوست نسبت به سیاه پوستان دو برابر بیشتر در معرض این سرطان هستند. سن هم عامل بسیار مهمی است.

به همین دلیل در مردان سفید پوست بالای ۶۰ سال خطر ابتلا به این سرطان بسیار بالا است.

تحقیقات نشان داده است مردان سفید پوست ۳ درصد، مردان سیاه پوست و زنان سفید پوست ۱ درصد و زنان سیاه پوست نیم درصد خطر ابتلا به این سرطان را دارند. بنابراین یک مرد سفید پوست بالای ۵۵ سال دو برابر بیشتر از یک زن احتمال دارد تا به سرطان مجاری ادرار مبتلا شود.

بیشتر بخوانید: علت تکرر ادرار در شب یا نوکتوریا چیست؟

سیگار کشیدن یک عامل مرگ آور سرطان مجاری ادرار

سیگار عامل ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان مجاری ادرار است

سیگار عامل ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان مجاری ادرار است

اعتیاد به سیگار یکی از اصلی ترین علت های سرطان مجاری ادرار است. در میان مردان سیگاری ۲ تا ۵ برابر خطر ریسک ابتلا به این سرطان افزایش می یابد.

تحقیقات نشان داده است در مردانی که سیگار را ترک می کنند ۲ تا ۴ سال خطر ریسک به این سرطان را به تعویق می اندازند.

بیشتر بخوانید: درمان طبیعی عفونت ادراری بدون دارو

آلودگی با مواد شیمیایی

کار در محیط های صنعتی که از مواد شیمیایی استفاده می شود مثل صنایع لاستیک سازی یا سالن های زیبایی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

تنفس بوی رنگ های ساختمانی، رنگ مو، اگزوز اتومبیل، و به طولی کلی تنفس انواع بوهای آمین Amines یا آریلامین ها Arylamines ها باعث ابتلا به سرطان مجاری ادرار می شود.

شاید به این دلیل است که بسیاری از پزشکان به زنان توصیه می کنند موی خود را رنگ نکنند. یکی دیگر از این مواد شیمیایی Polycystics است که در صنایع وابسته به کربن مورد استفاده قرار می گیرد.

آرسنیک نیز از دیگر مواد شیمیایی است که ورود آن به بدن باعث تجمع آن در بافت های بدن و سمی شدن آن می شود. اگر ناچار هستید در محیط هایی که مواد شیمیایی وجود دارد کار کنید حتما از برنامه های سم زدایی ریه، سم زدایی کبد، سم زدایی بدن که بارها در نت نوشت نوشته ایم استفاده کنید.

تاریخچه خانوادگی

در افرادی که یکی از اعضا خانواده مثل پدر و مادر یا اجدادشان به سرطان  مبتلا بوده اند امکان بروز سرطان مجاری ادرار بیشتر است.

در صورتی که هر نوع سرطانی در خانواده سابقه ارثی داشته باشد شخص باید بررسی های لازم را توسط پزشک متخصص به منظور جلوگیری از این سرطان انجام دهد.

معاینه های دوره ای باید جزو برنامه های زندگی تان باشد.

بیشتر بخوانید: رنگ ادرار شما چه رنگی است؟ علت رنگی بودن ادرار چیست؟

بیماری های مجاری ادرار

در صورتی که شخص به بیماری های مجاری ادرار Urology حتی یک عفونت مبتلا می شود که هر از گاهی دوباره به سراغش می آید خطر ابتلا به سرطان مجاری ادرار بیشتر است.

چند بیماری مهم مجاری ادرار که باید حتما تحت درمان قرار گیرند عبارتند از:

  • شیستوزمیازیس
  • سندرم لینچ
  • داروی پیوگلیتازون

شیستوزمیازیس Schistosomiasis یا تب حلزون نوعی عفونت که در نتیجه ورود انگل ها به مجاری ادرار بروز می کند. متخصصان اعتقاد دارند افرادی که این انگل به مجاری ادرارشان وارد شده باید به طور کامل مداوا شوند در غیر این صورت این انگل می تواند باعث سرطان مجاری ادرار شود.

سندرم لینچ Lynch Syndrome نوعی بیماری ژنتیکی است که شخص را در معرض سرطان های مختلف از جمله سرطان مجاری ادرار قرار می دهد.

داروی پیوگلیتازون Pioglitazone برای کنترل قند خون برای افراد مبتلا به دیابت تجویز می شود از جمله داروهایی است که خطر ابتلا به سرطان مجاری ادرار را افزایش می دهد. به همین دلیل افرادی که از این دارو استفاده می کنند باید دوره درمان محدود و تحت نظر پزشک متخصص باشند تا خطری آن ها را تهدید نکند.

همیشه گفته می شود پیشگیری بهتر از درمان است. پس همیشه حتی بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد و بیماری که دارید یا داروهایی که مصرف می کنید همیشه مواظب سلامتی خود باشید و چکاپ های دوره ای را دست کم نگیرید.

بیشتر بخوانید:خون در ادرار: علت وجود خون در ترشحات بدن چیست و چه موقع نگران کننده است؟

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا