زندگی و سلامت

چرا پشه فقط برخی افراد را می گزد و راه حل دور کردن آن‌ها چیست؟

علت پشه گزیدگی

همه افراد دچار حشره گزیدگی می شوند اما برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض نیش حشرات هستند. بدن بعضی از انسان ها نسبت به نیش حشرات حساسیت متفاوتی دارد واین طور است که در یک جمع همیشه یک یا دو نفر بیشتر از سایرین دچار پشه گزیدگی می شوند.

۰

برای شما هم پیش آمده که دچار پشه گزیدگی شده باشید. ولی جای سوال است، که چرا اطرافیان ما دچار این مسئله نمی شوند و علت پشه گزیدگی برای من چیست و چرا پشه ها بعضی از افراد را بیشتر از سایرین می گزند ؟!

این که چرا پشه ها سراغ یک سری از افراد می روند و برخی هرگز دچار گزیدگی نمی شوند !!! و همچنین این که چطور از پشه گزیدگی در امان بمانیم؟ و اگر دچار این مسئله شدیم چگونه آن را درمان کنیم موضوع این بار نت نوشت است.

علت علاقمندی پشه

طبق تحقیقاتی که از متخصصین به دست آمده است حشرات به برخی از ژنتیک ها علاقه بیشتری دارند.

هیستوپلاسمی یا سیتوپلاسمی ماده ای  است که در سلول های بدن انسان وجود دارد و حشره نسبت به آن جذب بدن می شود. یعنی دقیقا یک مسئله که مختص به  ژنتیک هر فرد است. این ماده با توجه به چگونگی تجمع غذاها در بدن،  پردازش هایی انجام می دهد که سبب انتشار بوی خاصی از بدن می گردد.

اصلا نمی توان گفت که  هیستوپلاسمی با تغییراتی در رژیم غذایی و یا کم و زیاد کردن مواد غذایی مختلف و یا عوض کردن صابون شستشوی بدن، تغییر می کند. چرا که یک واکنش کاملا ژنتیکی و منحصر به فرد است. این مسئله دقیقا مرتبط به دمای پوست و میزان  تولید دی اکسید کربن در خون شخص است.  و از آن جا که خون را نمی توان تعویض کرد، در هر شخص به نوعی خاص هیستوپلاسمی واکنش نشان می دهد.

به این ترتیب پشه ها نسبت به برخی از بوی بدن ها بیشتر علاقمند بوده و نسبت به برخی دیگر واکنشی نشان نمی دهند.

محافظت در برابر گزیدگی

پشه

بسیاری از اسپری ها و یا قرص های شیمیایی وجود دارند که به راحتی می توانند پشه ها  را از انسان دور نگه دارند. ولی مضرات این کالاها به قدری زیاد است که استفاده نکردن آنها عاقلانه تر می باشد. اسانس هایی که حاوی لیمو و اکالیپتوس هستند در محلی که حشرات وجود دارند می توانند تا حد زیادی آنها را دفع کنند. همچنین استفاده از دئودورانت ها یا روغن هایی که این عطر را داشته باشند زمانی که بر روی سطح پوست بدن قرار بگیرند می توانند موثر باشند.

پشه ها نسبت به بوی برخی از پوست ها علاقمندی بیشتری نشان می دهند و برخی دیگر کمتر. استفاده از پشه کش ها و قرص ها و حتی دستبند های مغناطیسی که دور کننده پشه هستند تنها کمی تاثیر مثبت می تواند داشته باشد. هر عاملی که بتواند بوی پوست را تغییر دهد تا حدی واکنش پشه را نیز می تواند عوض کند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا