دانستنی‌های سلامتی

وزوز گوش: علت و راه‌های تشخیص و درمان زنگ زدن گوش

وزوز گوش
۷+

حتما وزوز گوش برای شما هم پیش آمده است. وقتی شب به رختخواب می‌روید و سر بر روی بالشت می‌گذارید صداهای عجیب و غریبی از گوش‌تان می‌شنوید.

برخی از افراد این صدا را به وز وز تشبه کردند و برخی می‌گویند گویا گوشم به شدت سوت می‌کشد حتی ممکن است این صداها شبیه به یک موسیقی یا آواز باشد که به صورت کلی تمامی این مشکلات به “زنگ گوش ” معروف است.

امروز می‌خواهیم بدانیم که علت وزوز گوش و درمان آن که برخی از آن شکایت می‌کنند چیست.

علت وزوز گوش

زنگ گوش و گوش درد زمانی رخ می‌دهد که تغییراتی در جریان خون به خصوص در عروق خونی ایجاد شده باشد. این تغییرات در قسمت‌هایی مانند شریان‌ها، رگ‌های گردن، پایه جمجمه و درون گوش رخ می‌دهد.

زنگ گوش علل مختلفی دارد که شاید بتوان گفت اصلی ترین علت وزوز گوش ، عفونت گوش است. در برخی از حالات زنگ گوش یک صدای شلوغ با ریتم به سرعت ضربان قلب شنیده می‌شود که این حالت بیشتر مربوط به صدای گردش خون است.

فرد می‌تواند با هماهنگ کردن صدا و نبضش به این مسئله پی ببرد. برخی از زنگ گوش‌ها نیز دارای ریتم و ضرب آهنگ خاصی هستند که یک منبع فیزیکی دارد.

افزایش جریان خون

هنگامی که خون به سرعت جریان پیدا می‌کند همانند زمان ورزش‌های سنگین و شدید یا دوران بارداری، زنگ گوش بیشتر شنیده می‌شود.

کم خونی نیز می‌تواند علت وزوز گوش باشد. کم خونی شدید یا مشکلات تیروئید سبب افزایش جریان خون شده و باعث ایجاد صدا در گوش می‌شود.

افزایش جریان خون موضعی علت وزوز گوش

زنگ گوش و گوش درد زمانی رخ می‌دهد که تغییراتی در جریان خون به خصوص در عروق خونی ایجاد شده باشد

زنگ گوش و گوش درد زمانی رخ می‌دهد که تغییراتی در جریان خون به خصوص در عروق خونی ایجاد شده باشد

گاهی ممکن است جریان خون فقط در یک یا تعدادی از عروق افزایش یابد. حتی تومورهایی که در سر و گردن وجود دارد نیز منجر به ایجاد عروق خونی غیر طبیعی می‌گردد که این عوامل سبب بروز سرگیجه شدید خواهند شد و بیشتر تومورهای خوش خیم، زنگ گوش ایجاد می‌کنند. به این معنا که این تومورها به احتمال بسیار بالا سرطانی نیستند.

آشفتگی جریان خون

آترواسکلروز یا سفتی شریان‌ها سبب ایجاد اختلال در عروق خونی می‌شود. این حالت منجر به جریان خون نا منظم و خونریزی می‌گردد. این یک علت وزوز گوش است.

حساسیت دلیل وزوز گوش

در صورتی که فردی از بیماری‌های گوش و کم شنوایی رنج می‌برد ناچار به استفاده از اوتیت ثانویه یا چسب گوش است. این افراد بیشتر از دیگران از صداهای داخل بدن‌شان مطلع می‌شوند.

همچنین افرادی که حساسیت‌های فوق العاده‌ای در مسیر شنوایی خود دارند به این معنا که مدام به صداهای طبیعی رگ‌های خونی خود گوش می‌دهند کم و بیش دچار زنگ گوش می‌شوند و معمولا آن را نادیده می‌گیرند.

فشار خون داخل قدامی علت وزوز گوش

وضعیتی به صورت پرفشاری خون داخل مغزی وجود دارد که یا خوش خیم است یا ایدوپاتیک، که می‌تواند سبب آسیب‌های جدی به مغز شود. همچنین سردرد و مشکلات بینایی نیز به همراه دارد.

به صورت دقیق مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد این بیماری می‌شود. اما زنان جوان و میانسال که وزن اضافه دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری و زنگ گوش هستند.

تشخیص علت وزوز گوش

جهت تشخیص زنگ گوش چند سوال را باید به پزشک خود پاسخ دهید. این که آیا صدای گوش مداوم است یا خیر؟ در هر دو گوش شنیده می‌شود یا یکی از گوش‌ها ؟ و این که تاثیرات آن بر زندگی فرد چه میزان است ؟

در صورتی که علائمی دیگر مانند کم شنوایی یا مصرف داروهای خاصی را دارید می‌بایست به پزشک خود اعلام کنید.

افراد مبتلا به زنگ گوش ضربان دار برای تشخیص علت وزوز گوش و درمان آن به احتمال زیاد بعد از معاینات پزشک آزمایش‌هایی همانند MRI یا اسکن اولتراسوند نیز باید انجام دهند تا رگ‌های خونی را به خوبی بررسی کنند و فشار داخل سر را کنترل کنند.

درمان وزوز گوش

کم خونی می‌تواند با دارو یا در موارد خاص با تزریق خون درمان شود. حتی ممکن است زنگ گوش از عفونت دندان حاصل شده باشد که به کمک یک لوله تمپانوستومی درمان می‌شود. تنگی شریان نیز قابل درمان است.

در صورتی که علت وزوز گوش ناشی از یک رگ خونی خاص باشد که پزشکان توانایی درمان آن را نداشته باشند فرد می‌تواند از طریق چند روش خود مراقبتی از رنج این حالت رها شود.

صدا درمانی

صدا درمانی یا غنی سازی صدا در اصل یک نوع از حواس پرتی توسعه یافته است. بسیاری از افراد مبتلا به زنگ گوش زمانی که در یک محیط آرام قرار می‌گیرند علائم بیشتری از زنگ گوش را حس می‌کنند. بنابراین گوش دادن به صداهای دیگر می‌تواند درمان خوبی برای این حالت باشد.

استفاده از یک رادیو، باز کردن پنجره و گوش سپردن به سر و صدای بیرون، استفاده از برنامه‌های پر سر و صدای گوش‌های هوشمند و . . . راه‌های درمان از طریق صدا درمانی می‌باشد.

آرامش برای رفع وزوز گوش

تغییرات بسیار مثبتی زمانی که شما در آرامش به سر می‌برید در بدنتان رخ می‌دهد. از جمله کاهش ضربان، کاهش فشار خون و بسیاری از فعالیت‌های مغز.

تکنیک‌های آرامش بخش مانند تنفس‌ها، تمرکز، مراقبه همه و همه می‌تواند مانع شنیدن زنگ گوش شوند.

درمان وزوز گوش با روغن زیتون

برای درمان وزوز گوش از روغن زیتون می‌توان استفاده کرد

برای درمان وزوز گوش از روغن زیتون می‌توان استفاده کرد

علاوه بر درمان آسیب دیدگی‌های گوش، برای درمان وزوز گوش نیز از روغن زیتون می‌توان استفاده کرد. این روغن تا حد زیادی به درمان وزوز گوش می‌پردازد و به دلیل این که میزان بالایی آنتی اکسیدان در آن وجود دارد مشکلات ناشی از التهابات گوش را نیز می‌تواند برطرف کند.

آموزش ترنیتیت TRT

آموزش ترنیتیت درمانی TRT که نوعی درمان هدفمند است می‌تواند کار ساز باشد. در این نوع آموزش فرد جهت مدیریت تاثیر صدا بر روی زندگی‌اش تلاش می‌کند و از راهنما و مشاوره کمک می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: عفونت گوش: علائم و درمان‌های خانگی گوش عفونی شده

منبع + +

۴ دیدگاه

4 دیدگاه

  1. Avatar

    مصطفی

    ۲۰ مهر ۱۳۹۶ at ۲۲:۳۳

    سلام..اول از همه باید تشکر کنم بابت مطالب خیلی خوب شما..اما وز وز گوش.من یکی از آدمهایی هستم که وز وز گوش دارم.علتش اینه که مدت زیادی هدفن استفاده میکردم وقت ورزش و یک بار یک ترقه جلوی صورتم ترکید و وزوز گوش نمایان شد.پیش چندین دکتر متخصص رفتم و همه با لحن بی رحمانه ای میگفتن درمان نداره.وزوز گوش خیلی اذیت کننده هست به شدت.آخرین دکتری ک رفتم بهم قرص بتاسرک داد.اون تونست منو سازگار کنه.الان مشکلی ندارم و خیلی وقتا حسش نمیکنم بجز زمانی ک قهوه میخورم .البته بیشترین عاملش دود سیگار هست ک وزوزرو شدید میکنه.

    ۱+
    • شکوفه آزادگان

      شکوفه آزادگان

      ۲۱ مهر ۱۳۹۶ at ۱۸:۱۵

      سلام دوست عزیز و خواننده گرامی
      ممنون که مطلب را پیگیری و مطالعه فرمودید. بله همان طور که فرمودید داروی Betahistine یا با اصطلاح عامیانه بتاسرک درمان کننده اختلالات شنوایی و درد گوش و یا وزوز گوش می باشد. قهوه و سیگار هم احتمال زیاد به دلیل بالا بردن فشار خونتان سبب وزوز گوش می شود.

      ۰
  2. Avatar

    Ali

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ at ۱۳:۴۰

    سلام و احترام
    بنده گوش سمت چپم به شدت صدا میدهد
    در طرف سمت چپ فک احساس کشیدگی ونیز بعضی
    وقت ها تقی صدا میدهد و احساس خورده شیشه میکنم
    ولی اگر به فک خود توسط صورت فشار وارد کنم صدا قطع
    میشود یا اگر گردن خود را تا اخر به سمت راست یا چپ
    بچرخانم صدا قطع میشود یا اگر از بالا سر خود را محکم فشار
    بدهم صدا قطع میشود
    پیش دکترهای گوش حلق و بینی تهران رفتم گفتند گوش
    مشکلی ندارد طبق ازمایش هایی که انجام دادند
    پیش دکتر جراح فک رفتم گفت شاید بخاطر رگ های عروقی
    باشد
    از شما تقاضا دارم بیشتر من را راهنمایی کنید
    ممنون

    ۰
    • شکوفه آزادگان

      شکوفه آزادگان

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ at ۱۶:۴۵

      سلام دوست گرامی . اگر پزشک مشکلی در گوش شما نمی بیند پس احتمالش هست که دچار فشار خون باشید که طبق نظر جراح فک و صورت مرتبط با رگ های خونی است.

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا