دانستنی‌های سلامتی

علت فشار خون بالا و علائم آن چیست؟

علت فشار خون بالا

فشار خون بیماری مهلک و خاموشی است که بیشتر مبتلایان به آن از وجود این بیماری و علت فشار خون بالا بی اطلاع هستند با شناخت عوامل و درمانهای خانگی می توان از بروز عوارض مرگبار فشار خون پیشگیری کرد

۰

بسیاری از افراد دچار بیماری مهلک فشار خون هستند اما نه از علت فشار خون بالا خبر دارند و نه از این بیماری آگاهی کافی دارند و یا اینکه توجهی به آن ندارند. فشار خون کنترل نشده می تواند به بدن آسیب بزند و یا حتی سبب مرگ شود. کنترل و درمان این بیماری با روشهای خانگی و مواد غذایی طبیعی و از بین بردن علت فشار خون بالا راهی آسان و کم دردسر است. این بیماری معمولا بدون علامت است مگر اینکه شما مدام فشار خونتان را چک کنید. البته فشار خون اگر بسیار بالا باشد و به مرحله حاد برسد ممکن است علامت هایی را در بر داشته باشد اما نیمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا کاملا از آن بی اطلاع هستند. در ادامه در نت نوت درباره علائم و علت فشار خون بالا خواهیم گفت.

علائم فشار خون بالا

در مواردی که فشار خون شدیدا بالا رفته نشانه هایی همراه دارد از جمله : خون دماغ، خستگی، تاری دید، درد قفسه سینه،ضربان قلب غیر طبیعی

این علائم بسیار خطرناک بوده و درمان در این مرحله بسیار دشوار و حساس است.

آسیب های فشار خون بالا

فشار خون

اگر علت فشار خون بالا را نشناسیم و فشار خون بالا در صورتیکه درمان نشود می تواند آسیب های جدی به سیستم بدن وارد کند. آسیب به قلب و عروق کرونر که به صورت یک حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب، سخت شدن شریانها و بسیاری از بیماریهای قلب از دسته این آسیب ها هستند.

صدمه به کلیه، از دست دادن بینایی، آمبولی ریه ها، آنژین، از دست دادن حافظه و بسیاری مشکلات دیگر.

علت فشار خون بالا

از آنجایی که علائم فشار خون آشکار نبوده و به صورت هشدار برای شما نمایان نخواهد شد بهتر است با عوامل متعددی خودتان آنرا کنترل کنید.

سابقه خانوادگی، کهولت سن، وقفه تنفسی و چند مورد دیگر می تواند به شما در یافتن علت فشار خون بالا کمک کند. این سرفصلها نیز می تواند به شما کمک کند که دلایل بروز این بیماری مهلک را بشناسید.

چند علت فشار خون بالا

نداشتن فعالیت بدنی

ورزش به صورت منظم برای سلامتی شما بسیار مفید است و می تواند قلب سالم و سیستم گردش خون سلامت را تضمین کند. زندگی بی تحرک یک علت فشار خون بالا است که خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و حتی سکته مغزی را افزایش می دهد.

رژیم غذایی نامناسب

فست فودها که بخشی از تغذیه زندگی شهری شده اند و همچنین نوشابه دشمن بدن شماست و یک علت فشار خون بالا در جوامع امروزی است. با رژیم های سالم و طبیعی از بدن خود مراقبت کنید. قرار دادن میوه ها و سبزیجات و مواد مغذی فاقد چربی های اشباع شده می تواند یک رژیم مناسب باشد. نوشیدن مقادیر زیادی آب و اجتناب از چربی و نمک و شکر زیاد بسیار مفید خواهد بود.

مصرف الکل

الکل به طور چشمگیری منجر به افزایش فشار خون خواهد شد و یک علت فشار خون بالا به شمار می رود. همچنین می تواند به نارسایی قلبی، سکته های مغزی و قلبی و ضربان نامنظم منجر شود. اضافه وزنی که الکل ایجاد می کند سبب بالا رفتن تری گلیسیرید و سرطان شود.

جلوگیری از فشار خون بالا

فشار خون بر اساس سن، نژاد، قومیت متفاوت است. از اصلی ترین روشهای کنترل این بیماری کنترل مصرف نمک می باشد. فعالیت بدنی منظم، حفظ تعادل وزن، مدیریت استرس، دوری از الکل و سیگار نیز درمانهای بعدی هستند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف این سه ماده معدنی به طور طبیعی می تواند در افت فشار خون کمک کند. کلسیم، منیزیم، پتاسیم سه ماده معدنی مهم در کاهش فشار خون است که در غذاها و میوه جات و سبزیجات زیادی یافت می شود.

لوبیا سفید، کیوی، هلو، شلیل، موز، کلم پیچ، فلفل دلمه ای قرمز، سیب زمینی و آووکادو سرشار از این سه ماده معدنی است.

با رعایت نکات بالا و مصرف این غذاها می توانید از بروز فشار خون جلوگیری کنید یا اینکه اگر به این بیماری خاموش مبتلا باشید از عوارض آن دوری کنید.

 

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا