دانستنی‌های سلامتی

جوش صورت : راهنمای جامع رهایی از جوش ، علل و درمان طبیعی جوش

درمان طبیعی جوش صورت

جوشهای صورت سن و سال خاصی نمی شناسند در زیبایی و سلامتی اختلال ایجاد کرده و بهداشت را مختل می کنند اما راه حل هایی برای درمان طبیعی جوش صورت هست که دیگر دیده نشوند

۰

برای درمان طبیعی جوش صورت باید ابتدا علت آن را بدانید. جوشهای صورت و بدن یکی از معضلات و مشکلات دخیل در زیبایی هستند. جوشها و کورکها چه در صورت و چه در اندام نه تنها عامل بازدارنده زیبایی هستند حتی می توانند مشکلاتی در سلامت بهداشت نیز ایجاد کنند. گاهی جوشها بزرگ می شوند و درد به همراه خواهند داشت. این بار در نت نوشت به کسانی که از این مشکل رنج می برند کمک می کنیم که با درمان طبیعی جوش صورت از این معضل رهایی یابند.

بیشتر بخوانید : درمان جوش بدن : چگونه برای همیشه از شر جوش های بدن خلاص شویم؟

جوش چیست ؟

جوش یا کورک از یک فولیکول یا یک پیاز چرب مو یا حتی یک باکتری آلوده به وجود می آیند. جوش ها معمولا شکل ریز و کوچک دارند و از داخل با یک مایع پر می شوند. گذشت زمان و نوع عفونت می تواند در بزرگ و چرکی شدن جوش دخیل باشد. مناطقی در بدن و صورت هستند که به دلیل اصطکاک  و عرق و آلودگی مستعد جوش زدن می باشند.

بیشتر بخوانید : پمادهای طبیعی و خانگی برای درمان جای جوش

کورک چیست ؟

جوش بسته به محل قرار گیری در بدن و میزان آلودگی و عفونی بودنش دسته بندی می شود. کورک یا جوش عفونت پوست محسوب می شود که غده ای تشکیل شده از فولیکول مو می باشد. در حقیقت کورک یک نوع آبسه است. کورکها دردناک و حاوی میزانی چرک و عفونت باکتریایی هستند. کورکها معمولا در سطح پوست ایجاد قرمزی می کنند که این نشان دهنده میزان چرکی است که زیر پوست انباشته شده است. جوشها می توانند در فولیکول های مو یا هر نقطه از بدن شکل بگیرند. صورت، گردن، زیر بغل، نشیمنگاه و ران محل هایی هستند که بسیار شایع می باشد حتی در کانال گوش یا بینی نیز این اتفاق رخ می دهد.

 علائم پیدایش جوش را بشناسیم

تورم، توده قرمز عمیق در سطح پوست، درد به خصوص در هنگام لمس و گاهی پیدایش نقطه سفیدی در میان تورم از علائم پیدایش جوش می باشد.

گاهی جوشها عفونت های شدیدی دارند که همراه با تب و تورم غدد لنفاوی همراه است. پیدایش جوشها در افراد مختلف و بدنها متفاوت می باشد. افرادی هستند که بدنشان نسبت به دیگران بیشتر مستعد جوش زدن می باشد. ورزشکاران به دلیل استفاده از تجهیزات که ممکن است میزان آلودگی بیشتری داشته باشد. افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر از دیگران است مانند افراد دیابتی یا افراد مبتلا به اچ آی وی یا مصرف کنندگان یک سری داروها. افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، افرادی که مبتلا به بیماری های پوستی هستند. این دسته از افراد بیشتر از دیگران مستعد جوش در بدنشان می باشند.

بیشتر بخوانید: درمان جوش بدن

درمان طبیعی جوش صورت

شاید بسیاری از شما وسوسه شده باشید که جوش هایی که بسیار تورم دارند و دردناک هستند را تخلیه کنید. ولی باید گفت که این کار بسیار اشتباه است.

فشردن، شکستن، تخلیه و هر نوع دستکاری جوش عفونت آن را پخش و بدتر می کند. با یک سری درمانهای طبیعی و مقرون به صرفه می توانید از شر جوش هایتان رها شوید.

بیشتر بخوانید: علل و درمان طبیعی جوش صورت و راهنمای جامع رهایی از جوش

صابون های ضد باکتری

درمان طبیعی جوش صورت

صابون ها و کرم های ضد باکتری از مفیدترین راههای نظافت محل مستعد جوش و درمان طبیعی جوش صورت می باشد. این صابونها منطقه جوش را از هر گونه باکتری و قارچهایی که سبب پیدایش جوش می شود پاکیزه می کند. بعد از استحمام با این صابونها می توانید از کمپرس گرم به مدت ۲۰ دقیقه و البته سه الی چهار مرتبه در روز استفاده کنید. بعد از تخلیه شدن خود به خودی جوش می توانید محل آن را با صابون خوب شستشو دهید و از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان جوش های نشیمنگاه را به این ۹ روش بسپارید!

شکر را حذف کنید!

رژیم غذایی می تواند در بروز جوشها بسیار تاثیر گذار باشد. کاهش مصرف قند و شکر در این زمینه بسیار مفید است. اگر بدن یا صورت شما مستعد جوش یا کورک است برای درمان طبیعی جوش صورت مصرف قند و شکر و شیرینی جات را کم کنید.

مراقبت های بهداشتی از جوش صورت

برای جلوگیری از جوش زدن و یا مراقبت از پوستهای جوش دار و درمان طبیعی جوش صورت بهتر است بهترین نظافت را در پیش گیرید.

استفاده از صابونها و لوسیونهای پاک کننده که معمولا پزشک شما تشخیص می دهد بهترین راه است. همیشه پوست محل جوش را تمیز نگه دارید تا باکتری ها و قارچها رشد نکنند.

بیشتر بخوانید : خواص روغن کرچک برای پوست و مو

درمان دارویی

ممکن است در حالاتی که جوش بسیار عمیق و چرکین باشد درمان طبیعی جوش صورت جواب ندهد و پزشک شما داروهای آنتی بیوتیک تجویز کند. در این حالت طول درمان جوش از یک یا دو هفته به یکی دو روز کاهش پیدا می کند.

شناخت نوع باکتری فعال جوش و داروهای مرتبط بنا به تشخیص پزشک خواهد بود ولی باز در این حالت نیز شما باید مراقبت های بهداشتی را رعایت کنید. طول دوره جوش های معمولی و کورک بین یک الی دو هفته است. بهتر است در این مدت از پوست خود به خوبی مراقبت کنید. برای پیشگیری نیز مصرف قند و شکر را کاهش داده و بهداشت فردی را خوب رعایت کنید.

بیشتر بخوانید: چای ریحان برای جوش صورت معجزه می کند! خواص چای ریحان برای پوست و بدن

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا