دانستنی‌های سلامتی

مصرف بیش از حد روی (Zinc) چه عوارضی برای بدن دارد؟

مصرف بیش از حد روی

روی از جمله ضروری‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است. با وجود آن که این ماده در غذاهای مختلفی وجود دارد، اما آن را به عنوان مکمل نیز مصرف می‌کنند. در عین تمام مزایایی که این ماده‌ی معدنی برای بدن به همراه دارد، در صورت مصرف بیش از اندازه‌ی آن، یا به عبارت بهتر در صورت دریافت مصرف بیش از حد روی ، عوارضی ناخواسته ممکن است بروز کنند.

۸+

روی از جمله ضروری‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است. اما در صورت مصرف بیش از حد روی عوارضی ناخواسته ممکن است بروز کنند. با ما در نت‌نوشت همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر عوارض جانبی مصرف بیش از حد روی

بیشتر بخوانید: مصرف بیش از حد منگنز با خطر عفونت قلب همراه است!

کاربردهای روی

رشد بدن، فراهم شدن شرایط تولید مثل، تقویت سیستم ایمنی، عملکرد تیروئید، عملکرد انسولین و حتی حس بویایی و چشایی و بینایی همگی به روی نیاز دارند. افزون بر این کمبود این ماده‌ی معدنی در بدن می‌تواند موجب بروز برخی اختلالات از جمله مشکلات پوستی، کاهش اشتها، کند شدن فرآیند بهبود زخم، اختلالات سیستم ایمنی و آشفتگی روانی شود.

اما می‌توان رژیم غذایی را سرشار از روی کرد، آن هم با مصرف مواد غذایی همچون: صدف، گوشت قرمز، مرغ، برخی غذاهای دریایی مانند خرچنگ، غلات کامل، لوبیا، آجیل و لبنیات. افرادی که قادر به دریافت رویِ کافی از این مواد غذایی نیستند، می‌بایست مکمل مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: خواص منیزیم برای بدن

عوارض جانبی مصرف بیش از حد روی

مصرف بیش از اندازه‌ی هر چیزی ممکن است خطرناک باشد. این ماده‌ی معدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین با مصرف بیش از حد روی ممکن است برخی اختلالات در بدن رخ دهند، اختلالاتی که در صورت ادامه‌ی افزایش میزان روی در بدن ممکن است پایدارتر و شدیدتر شوند. برخی از این اختلالات عبارت اند از:

  • تب
  • خستگی
  • دل‌درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • احساس طعم فلز در دهان
  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • از کف دادن تناسب عضلانی
  • عدم تحمل الکل
  • توهم
  • کم خونی
  • سرفه

در ادامه مفصل‌تر درباره‌ی برخی از این موارد صحبت خواهیم کرد.

۱- تغییر طعم در دهان و احساس تهوع:

مصرف بیش از حد روی ممکن است موجب تغییر طعم دهان و همچنین احساس تهوع شود. محققان پس از تحقیقات خود دریافتند که مصرف قرص روی، جهت بهبود سرماخوردگی، تغییر طعم دهان، یعنی احساس طعم فلز در دهان، را موجب می‌شود.

۲- اختلال در دستگاه سیستم ایمنی:

روی، اگر به میزان مناسب مصرف شود، موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. اما در صورتی که بیش از اندازه دریافت شود، به واسطه‌ی محدود کردن فعالیت سلول‌های T و گلبول‌های سفید ممکن است موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی گردد.

۳- افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات:

نتیجه‌ی یک مطالعه نشان از آن دارد که مصرف بیش از حد روی ممکن است موجب دو برابر شدن خطر ابتلا به سرطان پروستات شود. در این مطالعه، ۴۷ هزار مرد در طی یک دوره‌ی ۱۴-۱۵ ساله مورد بررسی قرار گرفتند. دریافته شد که پیوندی محسوس میان رژیم غذایی حاوی روی و همچنین مصرف کوتاه مدت مکمل‌های روی با سرطان پروستات وجود ندارد. اما آن چه که موجب افزایش خطر سرطان پروستات می‌شود، مصرف طولانی مدت مکمل روی است.

۴- کاهش قدرت بویایی:

یک تحقیق نشانگر آن است که استفاده از ژل روی برای باز کردن مجاری بینی، موجب کاهش قدرت حس بویایی می‌شود. به همین سبب سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأکید دارد که از ژل روی و همچنین اسپری آن برای بینی استفاده نشود.

۵- کاهش قدرت جذب مس:

کمبود مس در میان کسانی که از مکمل‌های روی مصرف می‌کنند گزارش شده است. در واقع، میان جذب روی و جذب مس به نوعی رقابت وجود دارد. هر اندازه که روی در بدن بیشتر شود از قدرت جذب مس کاسته می‌شود.

محدود کردن مصرف روزانه‌ی روی به میزان توصیه شده

برای مردان بالغ توصیه شده که روزانه ۱۱ میلی گرم از این ماده‌ی معدنی و برای زنان بالغ توصیه شده که ۸ میلی گرم از این ماده‌ی معدنی دریافت شود. البته این ۸ میلی گرم در دوران بارداری و شیردهی به ۱۱ تا ۱۲ میلی گرم می‌رسد. با همه‌ی این احوال، آن اندازه و حدی که می‌بایست از آن دوری شود، یعنی اندازه‌ای که موجب بروز عوارض جانبی می‌شود، ۴۰ میلی گرم و بیشتر می‌باشد.

منبع: curejoy

۱ دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar

    عرفان

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ at ۲:۱۳

    سپاس فراوان امیدوارم همیشه موفق و شاد باشید ممنون از مطالب مفید و خوبتون

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا