رپرتاژ آگهی

غذاهای ممنوع و مضر برای خرگوش‌ها را می‌شناسید؟

۵+

تغذیه خرگوش نقش مهمی در سلامتی و طول عمر این حیوان دارد، به همین دلیل دانستن این موضوع که چه غذایی برای خرگوش مضر است و نباید به خرگوش بدهیم از بروز انواع مشکلات و بیماری‌ها در خرگوش جلوگیری می‌کند.

خرگوش‌ها جزء حیوانات خانگی محبوب هستند و بسیاری از افراد علاقه زیادی به نگهداری خرگوش دارند. تغذیه یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری خرگوش است و تاثیر مستقیمی روی سلامتی و طول عمر خرگوش دارد. با این‌حال، بسیاری از صاحبان خرگوش اطلاعات کافی در مورد غذای خرگوش ندارند و ممکن است نادانسته غذاهایی به خرگوش خود بدهند که برای او سمی و مضر باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم غذاهای مضر و ممنوعه برای خرگوش‌ها را به شما معرفی کنیم که حتی می‌توانند باعث مرگ و تلف شدن حیوان شوند.

 

سیب‌زمینی برای خرگوش‌ها سمی است!

ما انسان‌ها قادر به هضم سیب‌زمینی خام نیستیم و فقط به صورت پخته می‌توانیم سیب زمینی بخوریم. اگرچه خرگوش‌ها ممکن است توانایی هضم سیب زمینی را داشته باشند؛ اما به این معنی نیست که غذای مناسبی برای خرگوش هم هست. در واقع، قسمت‌های سبز رنگ سیب زمینی حاوی ماده‌ای سمی به اسم سولانین است که می‌تواند برای خرگوش‌‍‌ها کشنده باشد.

حتی اگر سیب زمینی کاملا رسیده‌ای داشته باشیم که قسمت‌های سبز نداشته باشد باز هم مواد مغذی این گیاه برای خرگوش‌ها چندان مناسب نیست. سیب زمینی بیش از هرچیز حاوی کربوهیدرات به صورت نشاسته‌های پیچیده است که می‌تواند تاثیر منفی بر باکتری‌های مفید روده خرگوش بگذارد و منجر به مشکلات گوارشی برای خرگوش شود.

غلات و محصولات تهیه شده از غلات

تمامی انواع نان، بیسکوئیت، شیرینی، پاستا، برنج، گندم و جو و …نه تنها مملو از کربوهیدرات هستند، بلکه می‌توانند باعث انسداد در دستگاه گوارش خرگوش نیز بشوند. با این حال، بسیاری از خرگوش‌های خانگی ممکن است به نان، شیرینی و مانند آن علاقه نشان بدهند؛ اما وظیفه صاحب خرگوش است که به هیچ وجه چنین مواد غذایی را به خرگوشش ندهد.

انواع لوبیا و حبوبات

هرکسی که تا به حال لوبیا خورده باشد با عوارض شایع آن که ناراحتی‌های گوارشی و نفخ است آشنایی دارد. اگرچه این مشکلات برای انسان‌ها چندان جدی و خطرناک نیست، اما می‌تواند برای خرگوش‌ها مرگ‌آور و کشنده باشد. نخود نیز چون عضو خانواده حبوبات است می‌تواند منجر به نفخ و انسداد در دستگاه گوارش خرگوش شود و به همین دلیل جزء غذاهای مضر برای خرگوش به حساب می‌آید.

غذاهای شیرین، خوشمزه‌های خطرناک!

هر غذا و ماده غذایی که حاوی شکر و قند باشد همگی جزء غذاهای ممنوعه برای خرگوش هستند و به هیچ وجه نباید به خرگوش‌ها داده شوند. البته اکثر خرگوش‌ها طعم شیرین را دوست دارند و به غذاهای شیرین علاقه زیادی نشان می‌دهند؛ اما مشکل این است که خرگوش‌ها نمی‌توانند بین قند مفید و طبیعی (مثلا قند میوه‌) و قند مضر و مصنوعی را تشخیص بدهند. بنابراین هر غذای شیرین و شیرینی و کیک را از دسترس خرگوش دور نگه دارید و به هیچ وجه آن‌ها  را وارد رژیم غذای خرگوش نکنید.

غذاهای پخته برای خرگوش‌ها مضر است!

شاید به نظرتان عجیب برسد، اما غذاهای پخته شده نیز جزء غذاهای ممنوعه برای خرگوش هستند. خرگوش‌ها گیاهخوارند و در طبیعت انواع گیاهان را به صورت خام می‌خورند و توانایی هضم میوه‌ها و سبزیجات خام را دارند. اما این توانایی باعث شده آنزیم لازم برای هضم و گوارش غذاهای پخته شده را نداشته باشند. بنابراین، غذاهای پخته می‌توانند تاثیر بدی بر باکتری‌‌های روده خرگوش بگذارند و منجر به ناراحتی‌ها و مشکلات جدی دستگاه گوارش خرگوش بشوند.

خوشبختانه خود خرگوش‌ها نیز علاقه‌ای به غذاهای پخته ندارند و اکثر آن‌ها بعد از بو کردن و بررسی غذا از خوردن آن خودداری می‌کنند.

شکلات، جذاب و وسوسه کننده اما مرگ‌بار

شکلات یکی از غذاهای ممنوعه برای اکثر حیوانات خانگی از جمله خرگوش است و حتی می‌تواند باعث مرگ حیوان شود. شکلات حاوی دو نوع متیل گزانتین به شرح زیر است که فوق العاده برای خرگوش‌ها مضر هستند:

  1. تئوبرومین
  2. کافئین

هرچقدر مقدار کاکائو بیشتر باشد این مواد مضر نیز بیشتر وجود دارند. به عنوان مثال حتی خوردن مقدار کمی شکلات تلخ می‌تواند سلامتی و جان خرگوش را به خطر بیندازد. حتی شکلات سفید هم می‌تواند منجر به واکنش‌های شدید در حیوان شود. برخی از علائم مسمومیت با شکلات در خرگوش‌ها عبارتند از:

  • اسهال و استفراغ
  • ضعف و بیحالی
  • درد شکم
  • لرز و نفس نفس زدن
  • تب

از آنجا که در بسیاری از منازل، همیشه ظرفی پر از شکلات روی میز وجود دارد، لازم است برای نگهداری خرگوش و مراقبت از سلامتی او، هر نوع شکلات را از دسترس خرگوش دور کنید.

آجیل و مغزیجات

غذای خرگوش باید حاوی مقادیر زیاد فیبر و کربوهیدرات باشد و مقدار پروتئین و چربی باید بسیار اندک باشد. آجیل و مغزیجات سرشار از چربی هستند و می‌توانند باعث مشکلات گوارشی برای خرگوش شوند و در صورت بروز هرگونه انسداد در دستگاه گوارش خرگوش، برای او مرگ آور و کشنده باشند. به همین دلیل آجیل نیز در لیست غذاهای مضر و ممنوعه برای خرگوش قرار می‌گیرد.

پیاز و سیر و سایر اعضای خانواده آلیوم

پیاز، سیر، موسیر و هر گیاهی از خانواده آلیوم‌‌ها که بوی تندی دارند جزء غذاهای مضر برای خرگوش‌های خانگی هستند. خرگوش‌ها آنزیم لازم برای هضم و گوارش این گیاهان را ندارد و با خوردن آن‌ها دچار مشکلات گوارشی شدید می‌شود. البته لازم نیست خیلی نگران این مواد غذایی باشید؛ چرا که خود خرگوش‌ها هم به محض حس کردن بوی پیاز و سیر از آن‌ها دوری می‌کنند.

ریواس، گیاهی سمی برای خرگوش‌ها

اگرچه ریواس گیاهی پراستفاده برای ما انسان‌هاست؛ اما هر قسمتی از این گیاه (برگ‌ها، ساقه، ریشه) برای خرگوش‌ها سمی و خطرناک است و یکی از غذاهای ممنوعه برای خرگوش ها هستند. ریواس حاوی مواد معدنی و مولکول‌های پیچیده‌ای است که خاصیت ملین در انسان‌ها دارد؛ اما خرگوش‌ها به هیچ وجه قادر به هضم و گوارش آن نیستند.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین

همه ما با عوارض ناشی از خوردن حجم زیاد قهوه آشنا هستیم؛ تپش قلب، اضطراب و بیخوابی از جمله عوارض شایع مصرف زیاد کافئین در انسان‌ها هستند. خرگوش‌ها موجودات حساسی هستند و افزایش تپش قلب ناشی از خوردن چای و قهوه می‌تواند برای آن‌ها مرگبار و کشنده باشد. به همین دلیل تمامی نوشیدنی‌های حاوی کافئین جزء لیست غذاهای مضر برای خرگوش‌ها هستند.

آووکادو، میوه ممنوعه برای خرگوش‌ها

اگرچه در سال‌های اخیر، آووکادو به میوه‌ای محبوب و پرطرفدار برای ما تبدیل شده؛ اما این میوه به دلیل چربی بالا و مواد مضر دیگر برای خرگوش‌ها اصلا مناسب نیست. بنابراین، با اینکه بسیاری از میوه‌ها را می‌توان به خرگوش داد اما آووکادو نمی‌تواند در برنامه غذای خرگوش قرار بگیرد.

 

دانه و هسته میوه‌ها

بسیاری از میوه‌ها، مثل سیب و هندوانه برای خرگوش‌ها مفیدند و اتفاقا خرگوش‌ها نیز عاشق طعم آن‌ها هستند؛ با این‌حال هسته و دانه آن‌ها برای خرگوش‌‌ها سمی و خطرناک است. بنابراین قبل از اینکه به خرگوشتان میوه بدهید تمامی هسته‌ها و دانه‌های آن را با دقت جدا کنید و بعد میوه را به تکه‌های کوچک برش بزنید و آن را در اختیار خرگوش قرار دهید.

کشمش برای خرگوش ممنوع!

یکی دیگر از غذاهای مضر برای خرگوش‌‌ها کشمش است که هم حاوی قند بالایی است و هم هضم آن برای خرگوش‌ها دشوار است. علاوه بر این، در صورتی که مقدار زیادی کشمش توسط خرگوش خورده شود ممکن است منجر به انسداد دستگاه گوارش شود.

مشکل اینجاست که اغلب خرگوش‌ها علاقه زیادی به کشمش نشان می‌دهند و شاید همین موضوع باعث شود فکر کنیم حتما کشمش برای آن‌ها مضر نیست. اما به دلایلی که گفتیم به هیچ وجه به خرگوش خود کشمش ندهید و از میوه‌ها و سبزیجات مفید و بی‌ضرر که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید.

خرگوش‌ها چه غذاهایی می‌توانند بخورند؟

تا اینجا در مورد غذاهای مضر و ممنوعه برای خرگوش‌ها صحبت کردیم. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که پس چه غذایی می‌توانیم به خرگوش بدهیم. در ادامه به لیست مواد غذایی اشاره می‌کنیم که لازم است حتما در برنامه غذای خرگوش گنجانده شوند:

  • یونجه باکیفیت (یونجه تیموتی یکی از بهترین انواع یونجه برای خرگوش است)
  • غذای خشک یا پلت حاوی یونجه
  • سبزیجات برگ سبز
  • آب تازه و تمیز

 

موارد بالا جزء مواد غذایی ضروری برای خرگوش‌ها هستند. اما در ادامه به مواد غذایی دیگری اشاره می‌کنیم که استفاده از آن‌‌ها اختیاری است؛ اما می‌‌توانند تاثیر مثبتی بر سلامت خرگوش‌ها بگذارند:

  • پلت‌های حاوی فیبر بالا: معمولا ۲۵-۵۰ گرم در روز
  • سایر سبزیجات (کرفس، بروکلی، فلفل دلمه‌ای و …): در یک روز تنها در حد یک قاشق به ازای هر یک کیلوگرم وزن خرگوش
  • میوه‌ها: بهتر است هرچند وقت یکبار، در مقادیر کوچک و به عنوان تشویقی و جایزه به خرگوش داده شود

جمع بندی

در این مقاله راجع به غذاهایی صحبت کردیم که برای خرگوش‌ها مضر و خطرناک هستند و حتی می‌توانند جان حیوان را به خطر بیندازند. مطمئنا هیچ صاحب خرگوشی نمی‌خواهد به حیوان خانگی‌اش آسیب بزند؛ اما گاهی نداشتن اطلاعات کافی باعث می‌شود غذایی به خرگوش بدهیم که برای سلامتی او مضر است. در صورتی که هرگونه ابهام و سوالی در مورد غذای خرگوش دارید پیشنهاد می‌کنیم از دامپزشک و متخصص تغذیه، مانند دامپزشکان پت پرس سوال بپرسید تا خیالتان از بابت تغذیه حیوان خانگی‌تان راحت باشد.

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    هانیه

    ۵ مرداد ۱۴۰۱ at ۱۱:۳۷

    سلام. ببخشید میخواستم بدونم که میتونم به خرگوشم موز بدم؟

    ۱+
    • Avatar

      000

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ at ۱۸:۲۸

      بله

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا