دانستنی‌های سلامتی

غذایی که روی آن مگس نشسته را به هیچ عنوان نخورید!

مضرات مگس

هنگامی که در حال غذا خوردن هستید اگر یک مگس روی لقمه ایی از غذای شما بنشیند هرگز نمی توانید احساس خوبی داشته باشید، به احتمال زیاد همان طور که تحقیقات جدید در این زمینه نشان می دهد، از این پس به احتمال زیاد شما آن را در سطل آشغال خواهید انداخت.

۴+

هنگامی که در حال غذا خوردن هستید اگر یک مگس روی لقمه ایی از غذای شما بنشیند هرگز نمی توانید احساس خوبی داشته باشید، به احتمال زیاد همان طور که تحقیقات جدید در این زمینه نشان می دهد، از این پس به احتمال زیاد شما آن را در سطل آشغال خواهید انداخت.

تحقیقات جدید منتشر شده در گزارشهای علمی نشان می دهد که دو مگس خانگی و سبز، قادر به حمل صدها باکتری مختلف هستند. مگس ها زاییده مدفوع و مواد پوسیده اند، بنابراین جای تعجب ندارد که برای انسان مضر باشند. اما این اولین مطالعه دقیق برای تجزیه و تحلیل محتوای روده این حشرات است و توانایی مگس برای حمل و جابجایی میکروب ها را ارزیابی می کند. همانطور که ما می دانیم مگس ها آویزان انسان ها هستند، بنابراین این یافته ها ممکن است کمی شما را منزجر کنند.

دونالد بریانت استاد دانشگاه پن استیت (Pen State) در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما بر این باوریم که  این مطالعات، مکانیسم انتقال بیماری ها را نشان می دهد و این توسط مقامات بهداشت عمومی نادیده گرفته می شود و مگس ها ممکن است به انتقال سریع  عوامل بیماری زا در هنگام شیوع یک بیماری کمک کنند.

محققان برای مطالعه، میکروبیوم تعداد ۱۱۶ مگس خانگی و سبز  از سه قاره مختلف را تجزیه و تحلیل کردند. آنها علاوه بر شناسایی و مشخص کردن میزان میکروب های موجود در معده مگس، به بررسی محتوای میکروبی اجزای بدن آنها نیز پرداختند و دریافتند که پاهای مگس مسبب بیشترین انتقال باکتری ها از یک سطح به سطح دیگر هستند.

94/5000 توزیع و فراوانی 33 گونه باکتری مشترک در دو گونه مگس مورد مطالعه

۹۴/۵۰۰۰
توزیع و فراوانی ۳۳ گونه باکتری مشترک در دو گونه مگس مورد مطالعه

Stephan Schuster، درباره نتایج این مطالعه میگوید: ” بیشترین تنوع میکروبی در پاها و بال های مگس مشاهده می شود، که نشان میدهد باکتریها از مگس به عنوان وسیله ایی برای جابجایی استفاده میکنند.” باکتری ها در این جابجایی ممکن است برای بقا زندگی کنند، رشد کنند و به سطح جدیدی بروند. در واقع مطالعه این را نشان می دهد که: هر مسیری که یک مگس از آن عبور می کند به محلی برای تجمع میکروب ها تبدیل می شود.

در ۱۵ مورد بیماری هلیکوباکتر پیلوری، که باعث ایجاد زخم در روده انسان می شود، نشانه هایی از مگس سبز پیدا شد که منشا آنها از برزیل بود. پیش از این مطالعه، دانشمندان هرگز مگس ها را حتی به عنوان یک عامل احتمالی برای این بیماری به شمار نمی آوردند.

مو های ریز مگس ها جایگاه مناسب باکتری ها هستند

مو های ریز مگس ها جایگاه مناسب باکتری ها هستند

محققان همچنین پی بردند که مگس های سبز و مگس های خانگی از  لحاظ محتویات معده بسیار شبیه هم هستند و بیش از ۵۰ درصد از میکروبیوم های خود که ترکیبی از جانوران کوچک و میکروسکوپی اند  را با هم به اشتراک می گذارند. جالب است که بدانید، مگس هایی که از مزارع جمع آوری شدند، دارای میکروب های کمتری نسبت به مگس هایی هستند که از محیط های درون شهر جمع آوری شده بودند.

پرفسور بریانت همچنین گفت: “این واقعا باعث می شود که شما دو بار در مورد خوردن سالاد سیب زمینی که در پیکنیک بعدی با خود می برید فکر کنید.”شاید بهتر این است که برای  پیک نیک به جنگل، دور از محیط های شهری و نه دریک پارک مرکزی بروید.”

منبع

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا