موسیقی

غمنومه ی فریدون: ادای دینی به زبان عامیانه‌ که فراموش شده است!

غمنومه ی فریدون

داستان غمنومه ی فریدون از این قرار است که در یک آبادی، خندیدن بنا به خواست عده ای ممنوع می شود. در میان مردم آبادی پسر جوان خنده رویی که همچنین عاشق لبخندهای معشوق خود است و دست به اعتراض می زند.

۶+

داستان غمنومه ی فریدون از این قرار است که در یک آبادی، خندیدن بنا به خواست عده ای ممنوع می شود. در میان مردم آبادی پسر جوان خنده رویی که همچنین عاشق لبخندهای معشوق خود است و دست به اعتراض می زند.

این داستان به صورت یک اثر شنیداری داستانی-موسیقیایی ساخته شده است که بخش آهنگسازی آن توسط “حسین علیزاده” موسیقیدان مطرح کشور ساخته شده است. نویسندگی و کارگردانی غمنومه ی فریدون را “پیمان قدیمی” بر عهده داشته است.

بیشتر بخوانید: نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر ؛ نُت هایی برای ایران

غمنومه ی فریدون

بیشتر بخوانید: حسین گل گلاب و روح الله خالقی و سرودی به پهنای یک کشور ؛ ای ایران ای مرز پر گهر

این اثر ترکیبی موزون از موسیقی و نمایش است که در هفت فصل به اجرا و ضبط رسیده است.

بازیگران آن امیر جعفری (میرغضب)، صابر ابر (فریدون)، فرهاد اصلانی (آمیز قشم شم)، ژاله علو (بی بی)، حبیب رضایی (یارو)، فاطمه معتمد آریا (راوی)، آیدا شاملو (راوی کلاژ های احمد شاملو) و زنده یاد مرتضی احمدی (کدخدا) هستند و همچنین “پوریا اخواص، داریوش کاظمی و علیرضا برنجیان آوازهای غمنومه ی فریدون را اجرا کرده اند.

“غمنومه ی فریدون” را شاید بتوان به نوعی یک اپرای ایرانی دانست. این اثر به لحاظ اینکه از همنشینی چند نسل از هنرمندان برجسته ی ایران خلق شده، میتوان آن را اثری منحصر به فرد و شاخص دانست.

جالب است بدانید که این اثر آخرین اثری است که هنرمند محبوب و مردمی، زنده یاد مرتضی احمدی در آن به ایفای نقش پرداخته است.

غمنومه ی فریدون را می توان به نوعی تحت تاثیر آثار اپرایی “زینگ اشپیل” آلمان به شمار آورد و البته این اثر از لحاظ روایت به “اپرا بوفا” ی ایتالیا شباهت دارد. این اپرا نیز داستانی قهرمانی دارد که حول مسائل اجتماعی می گردد.

بیشتر بخوانید: مرتضی احمدی ؛ صدایی که بی شک هیچ گاه خاموش نخواهد شد!

غمنومه ی فریدون

شایان ذکر است که این اثر با یک زبان ساده و محاوره ای می تواند در دل هر ایرانی جای باز کند زیرا که برگرفته از روح و فرهنگ قدیمی ایران است. غمنومه ی فریدون اثری است که نه متعلق به قشر خاص و یا حتی فقط برای کتاب خوان ها نیست به طوری که حسین علیزاده آهنگساز اثر معتقد است آلبوم صوتی «غمنومه فریدون» ادای دینی به زبان عامیانه‌ای است که فراموش شده و در واقع نسخه به‌روز شده «شهر قصه» است.

بیشتر بخوانید: آثار محمدرضا شجریان مرتب شده بر حسب دستگاه آوازی ؛ آماده برای لذت بردن و یاد گرفتن

این اثر خوش ساخت با هنرمندی هنرمندان عرصه ی موسیقی و نمایش برای همه ی مردم است که البته استقبال مردم هم از این اثر کم سابقه بوده است به طوری که در هفته ی اول انتشار اثر، این محصول در صدر پرفروش ترین های موسیقی قرار گرفت.

این اثر در ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ رونمایی شد و هم اکنون در مراکز فروش معتبر محصولات فرهنگی در دسترس مخاطبین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آلبوم ایران من ساخته‌ی همایون شجریان و سهراب پورناظری؛ بر دشت من، باران توئی

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    S.afsar

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ at ۵:۵۳

    کاربسیارزیبایی است غمنامه فریدون مرتضی احمدبسیارباشکوه صحنه راترک کرد همانطورکه همیشه بود روحش شادخانم علوخانم معتمداریا اقایان امیرجعفری واصلانی وبقیه هنرمندان حاضردراین اثرواقای علیزاده شاهکارافریدید سپاس

    ۱+
  2. Avatar

    مجتبی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ at ۲۱:۴۵

    خیلی شبیه مملکتمونه
    آمیز غشمشم اومده خوف جهنم اومده،
    بساط غم علم کنید

    ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا