ادبیات ایران

فرصت دوباره به قلم گلی ترقی

فرصت دوباره به قلم گلی ترقی
۲+

گلی ترقی را می‌توان از نویسندگانی دانست که صاحب سبک ویژه‌‌ی خود است و همین ویژگی باعث اعتبار وی در ادبیات داستانی ایران شده است. در ادامه با معرفی و بررسی کتاب فرصت دوباره اثر گلی ترقی با نت نوشت همراه باشید.

گلی ترقی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد و پس از تحصیل در دبیرستان و تمام کردن سیکل اول به آمریکا رفت تا در آنجا به ادامه تحصیل بپردازد. او پس از چند سال به ایران بازگشت و در دانشکده‌‌ی هنرهای زیبا به تدریس پرداخت. او در تمام این سالها در حال فعالیت در زمینه‌‌ی داستان نویسی بوده است. آثار گلی ترقی عبارتند از: من هم چه‌گوارا هستم، خاطره‌های پراکنده، جایی دیگر، فرصت دوباره ، خواب زمستانی، اتفاق و دریا پری، کاکل‌زری.

بیشتر بخوانید: تحلیل رمان بازگشت از گلی ترقی، دیگر میل به بازتابش نیست …

گلی ترقی - متولد ۱۳۱۸ در جشن رونمایی از آثارش

گلی ترقی – متولد ۱۳۱۸ در جشن رونمایی از آثارش

فرصت دوباره اثر گلی ترقی

شاید بتوان ادعا کرد که آثار گلی ترقی آثاری رئالیستی هستند. ترقی در داستان هایش صدای خود را حذف می‌کند و با جزء نگاری صحنه را عینی می‌کند. این نوع داستان‌ نویسی را شاید بتوان به نوعی داستان‌های همینگویی و یا کاروری دانست. اما تفاوتی که با آثار رئالیستی غربی در آثار گلی ترقی وجود دارد، سکوت شرقی آن است که این آثار را از دیگر آثار رئالیستی متمایز می‌کند.

می توان گفت داستان‌های ترقی طرح و پیرنگ دارد و همه‌ی اجزا در هدف رساندن پیام داستان است. کتاب فرصت دوباره اثر گلی ترقی مجموعه نُه داستان نیمه بلند است. به نظر می‌رسد در کتاب فرصت دوباره گلی ترقی باز هم به تنهایی انسان در عصر مدرن می‌پردازد.

در کتاب فرصت دوباره نیز مخاطب شاهد احساس نوستالژیک، بحران گم شدگی در دنیای پرسرعت امروز، میراث‌های مخرب جامانده از پدرسالار‌ها که سینه به سینه و نسل به نسل انسان را در پیله‌ای فرو می‌برد که تنها رنگ و بوی خوشبختی دارد و از مغز و طعم سعادت کامیابی خبری نیست.

شاید اگر با نگاهی کلی تر بخواهیم ناظر باشیم و نسل نویسندگان گلی ترقی را پژوهش کنیم به این نتیجه می‌رسیم که این نسل از نویسندگان ما با حسرتی مداوم همراه است. نسلی که وقتی از خانه امن خود بیرون آمد، قدرت انجام کاری را نداشت. ناچار شد بایستد تا تاریخ درباره‌‌اش تصمیم بگیرد، برایش انقلاب کند یا او را وادار به مهاجرت. این در واقع وضعیت کتاب فرصت دوباره است.

بیشتر بخوانید: معرفی رمان چهل سالگی اثر ناهید طباطبایی

طرح جلد رمان فرصت دوباره اثر گلی ترقی

طرح جلد رمان فرصت دوباره اثر گلی ترقی

بیشتر بخوانید: تحلیلی بر کتاب سووشون اثر سیمین دانشور

شرایط، او را در جامعه فرانسوی تنها رها می‌کند؛ جامعه‌یی که هر چند وقتی در رمان‌‌ها می‌ خواند، دوستش دارد اما اکنون توان همسویی با آن را ندارد. ترقی در داستان ‌هایش از واقعیت فرار می‌کند و سعی می‌کند واقعیتی را در مقابل واقعیت جهان قرار دهد تا لحظه‌یی زندگی را تحمل‌ پذیرتر کند.

در آثار ترقی و به ویژه در کتاب فرصت دوباره مجموعه بسیار متنوعی از ژانرهاست که به موضوعات مختلفی تقسیم می‌شود. این موضوعات اغلب شامل روایت هایی داستانی درباره زندگی همه طبقات و گروه‌های انسانی است.

از جمله‌‌ی روایت‌های داستانی که در قالب رمان و داستان کوتاه عرضه می‌شود، روایات شهری است که شامل داستان هایی درباره زندگی شهرنشینان، ماشینیسم، مصرف زدگی ، ولگردی ها، مفاسد شهری، آشفتگی و ناپایداری زندگی خانوادگی و اجتماعی کارمندان، روشنفکران و پوچی و جنون آنان است.

شاید اگر به سالهای فعالیت داستان نویسی گلی ترقی نگاه کنیم به نظرمان برسد که ترقی نویسنده‌‌ی پرکاری نیست اما در حقیقت او همواره نویسنده‌ای جدی تلقی شده و انتشار آثارش -در آن حدی که در ایران معاصر ممکن و مقدور است- اتفاق ادبی مهمی بوده و دست‌کم چند وقتی روی گفت‌وگوهای محفل‌‌های ادبی و گپ و گفت‌‌های جمع‌‌های خصوصی -در همان حدی که در ایران معاصر ممکن و مقدور است- اثرگذار بوده است.

متن پشت جلد رمان فرصت دوباره اثر گلی ترقی

متن پشت جلد رمان فرصت دوباره اثر گلی ترقی

بیشتر بخوانید: پاییز فصل آخر سال است , رمانی قابل لمس برای دهه شصتی ها

او خود در صحبت هایش همیشه عنوان می‌کند که در نوشتن آثار خود بسیار دقیق است تا جایی که ممکن است یک داستان کوتاه را پنجاه بار بازنویسی کند پس از چنین نویسنده‌ای انتظار می‌رود که گزیده کار نیز باشد. گلی ترقی در آخرین اثر خود یعنی فرصت دوباره، همچون دیگر مجموعه داستان‌ هایش از تکنیک داستان‌ نویسی به جا بهره می‌گیرد.

همانند مجموعه داستان‌‌های دیگر علیرغم پایبندی به فرم، مضمون را به پای فرم قربانی نمی‌کند. بیشترین حجم داستان روایت گونه و از دیالوگ‌‌های کمتری در داستان استفاده شده که این ویژگی‌ها این مجموعه داستان را خواندنی و جذاب می‌کند.

کتاب فرصت دوباره گلی ترقی در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات نیلوفر عرضه گردیده است.

گلی ترقی - متولد ۱۳۱۸ - نویسنده

گلی ترقی – متولد ۱۳۱۸ – نویسنده

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا