دانستنی‌های سلامتی

فلج صورت : علائم فلج بل و درمان های طبیعی که نجاتتان میدهد

فلج صورت علائم فلج بل

بروز فلج صورت علت های مختلفی دارد. وقتی این بیماری به وجود می آید فرد قادر نیست با اراده خود عضلات صورت را به حرکت در بیاورد. در عین حال به دلیل فلج شدن عضلات بخشی از صورت مثل گوشه سمت راست یا چپ پایین می افتد. ولی این بیماری را می توان با روش های طبیعی تقویت عضلات صورت تقویت کرد و چهره را به حالت طبیعی برگرداند.

۸+

بلز پالسی Bell’s Palsy یا فلج صورت بیماری موقتی فلج شدن عضلات صورت است که در نتیجه از کار افتادن و صدمه دیدن اعصاب صورت اتفاق می افتد. با بروز فلج بل مغز قادر نیست پیام های همیشگی را به عضلات صورت بفرستد تا تحت کنترل فرد عضلات حرکت کند. در نتیجه عضلات ضعیف و فلج می شوند. از آن جا که این بیماری در نتیجه سکته های قلبی یا مغزی، دیابت، تصادف، بیماری های لنف، فشار خون بروز می کند. نت نوشت علائم فلج بل و ۱۰ راه حل درمان طبیعی فلج صورت معرفی می کند.

علائم فلج بل

  • شروع ضعف یا فلج در یک طرف صورت که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد
  • افتادن پوست صورت در یک گوشه دهان
  • تغییرات در ترشح بزاق دهان و تراوش آن از دهان
  • حساسیت  شدید به صدا
  • سردرد
  • درد فک
  • درد پشت گوش ها
  • کاهش حس چشایی
  • تغییر در میزان ترشح اشک
  • عدم توانایی در بستن پلک ها

درمان های طبیعی فلج صورت

ماساژ

وقتی اسم ماساژ می آید ایرانی ها کمتر به ماساژ صورت و تاثیرات آن بر روی سلامت جسمی و روحی آشنا هستند. ولی ماساژ عضلات صورت به میزان زیادی علائم فلج بل را برطرف می کند. چون با ماساژ درست مثل یک ورزش، عضلات صورت تقویت و قوی می شوند، التهابات، استرس و اضطراب کاهش پیدا می کند. این کار باید توسط یک شخص حرفه ای و باتجربه صورت گیرد. کایروپراکتیک روش جدیدی در طب است که متخصصان آن ماساژهای درمانی را زیر نظر پزشک متخصص این رشته انجام می دهند.

بیشتر بخوانید: ماساژ صورت ژاپنی به روش تاناکا شما را جوان نگاه می دارد!

طب سوزنی

فلج صورت علائم فلج بل

درمان های طبیعی فلج صورت

تحقیقات و تجربه های فردی بیماران مبتلا به فلج صورت نشان می دهد با طب سوزنی علائم فلج بل برطرف و درمان سریع تر شده است.

بیشتر بخوانید: ماساژ سنگ داغ : با خواص ماساژ با سنگ داغ آشنا شوید

ویتامین B6

این ویتامین با سلامت چشم و اعصاب بدن ارتباط مستقیم دارد. غذاهای حاوی ویتامین B6 مثل آووکادو، سیب زمینی، تخمه آفتابگردان و دانه کنجد بیشتر باید در برنامه غذایی گنجانده شود. احتمالا پزشک هم ویتامین B6 را به عنوان مکمل دارویی برای درمان علائم فلج بل تجویز کند.

مدیتیشن

مدیتیشن باید تحت نظر یک مربی کارآزموده یوگا آموزش داده شود. انجام حرکات یوگا و تکنیک های تنفس عمیق یوگا نیز باعث آزاد شدن ماهیچه ها و کاهش استرس فرد می شود که به میزان زیاد در رفع علائم فلج بل و بیماری فلج صورت موثر است.

روی

این ماده معدنی با قوی کردن سیستم ایمنی بدن باعث می شود دوران نقاهت کوتاه شده و فلج صورت سریع تر درمان شود. از غذاهای حاوی روی مثل اسفناج، لوبیا چیتی، دانه کتان و تخمه آفتاب گردان باید بیشتر استفاده شود تا روند بازسازی عضلات و بافت ها سریع تر شود و علائم فلج بل از بین بروند.

روغن کرچک

روغن کرچک باعث تسهیل بهتر جریان خون و تقویت عضلات شده ، مانع از رشد باکتری ها می شود. برای این کار مقداری روغن کرچک را که گرم کرده اید روی یک پارچه تمیز ریخته و روی عضلات فلج شده بگذارید.  می توانید یکی دو قطره از روغن گرم شده را روی عضله فلج شده گذاشته و به آرامی ماساژ بدهید. بعد با حوله روی آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپوشانید. کمپرس روغن کرچک می تواند روزی دو بار باید انجام شود.

ورزش عضلات صورت

احتمالا پزشک فیزیوتراپی را تجویز می کند. در این صورت فیزیوتراپ بعد از اتمام جلسات فیزیوتراپی چند ورزش مخصوص صورت فرد بیمار را برای تمرین در خانه آموزش می دهد که شامل خندیدن، بالا کشیدن ابروها، اخم کردن است.  در صورتی که فیزیوتراپی برایتان انجام نمی شود می توانید با مراجعه به یک فیزیوتراپ ورزش های مورد نیاز عضلات صورت را از او یاد بگیرید. چون این نوع ورزش ها باید توسط او آموزش داده شود تا از درست انجام دادن آن در خانه مطمئن شود.

گیاه آقطی

گیاه آقطی را می توانید به صورت دم کردن مثل چای، روغن، شربت و قرص تهیه و مصرف کنید.

کمپرس گرم

برای رفع علائم فلج بل و درمان فلج صورت مقداری روغن های رایحه درمانی مثل اسطوخودوس، بابونه، محمدی را در آب داغ بریزید. کمی که درجه حرارت آب پایین آمد، حوله ای در آن بگذارید و آب اضافه آن را بگیرید. سپس حوله را روی عضلات فلج شده صورت به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید.

منابع:
NIH
Mayo Clinic
John’s Hopkins Medicine
University of Maryland Medical Center
Wellness Mama
Organic Facts
University of Maryland Medical Center

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا