علمی

فوران عجیب و جالب شراره‌های خورشیدی در هفته جاری

فوران شراره‌های خورشید

در روزهایی که طوفان هاروی و ایرما سرخط اخبار داغ رسانه‌های خبری مخصوصا آن طرف آبی‌هاست، ۱۵۰ میلیون کیلومتر آن طرف‌تر در ستاره زندگی بخشمان خورشید، خبرهایی است. دانشمندان ناسا خبر از فوران بی‌سابقه شراره‌های خورشیدی میدهند آن هم درست زمانی که خورشید در حال آرام گرفتن است!

۰

در حالی که این روزها طوفان هاروی و ایرما، آتلانتیک را در هم ریخته، خورشید نیز هفته فعالی را سپری کرده است. از دوشنبه هفته پیش تا کنون ۶ شراره یا زبانه خورشیدی که شامل عظیمترین آنها در چرخه جاری این ستاره بوده، فوران کرده که همگی پیرامون یک لکه خورشیدی شکل گرفته‌اند.

لکه‌های خورشیدی مناطقی تاریک و سرد (با دمای ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ درجه کلوین) در سطح خورشید هستند که فعالیتهای مغناطیسی شدیدی در آنها رخ میدهد، معمولا گرد هستند و اندازه‌ای بزرگتر از زمین دارند. هر ۱۱ سال یکبار، این لکه‌ها به دلیل ازدیاد حجم فعالیتهای مغناطیسی خورشید افزایش میابند.

مواد مغناطیسی خورشید همواره رو به سطح آن در حال حرکت هستد که در نهایت باعث عوض شدن قطب شمال و جنوب آن خواهند شد. به همین دلیل، خورشید همواره در یکی از دو حالت فعالیت حداکثری با بیشترین تعداد لکه و حالت حداقلی با کمترین تعداد لکه قرار دارد.

در حال حاضر فعالیت خورشید در جهت حالت حداقلی آن پیش میرود، اما به گفته ناسا این لکه‌ها هنوز هم میتوانند فورانهای قدرتمندی را سبب شوند. این رویداد، تهدیدی جدی برای زمین محسوب نمیشود ولی میتواند بر روی سیستمهای مخابراتی، برق و قدرت تاثیراتی داشته باشد.

شراره‌ها با پدیده‌ای تحت عنوان فورانهای پرجرم خورشیدی مرتبط هستند که در آن پلاسمای پرانرژی خورشید به فضای بیرون پرتاب میشود و وقتی به ما میرسند با میدان مغناطیسی زمین برخورد کرده و باعث طوفانهای ژئومغناطیسی شدیدی بر سطح سیاره ما میشوند که طی آن امکان اختلال در ماهواره‌های مداری و حتی تجهیزات الکترونیکی روی زمین وجود خواهد داشت.

بزرگترین شراره خورشیدی منشعب از این لکه فعال در ۶ سپتامبر اتفاق افتاده است و ظاهرا مشکل خاموش شدن رادیو که مسببش این فوران خورشیدی بوده از بین رفته است. در تصاویر ذیل که توسط تلسکوپ SDO یا Solar Dynamics Observatory گرفته شده، نمایش زیبایی از این فوران را مشاهده میکنید.

فوران شراره خورشید

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا