دانستنی‌های سلامتی

دردهای مداوم عضلات و مفاصل شاید نشانه این بیماری خطرناک باشد

فیبرومیالژیا

دردهای مداوم در عضلات، تاندون ها، مفاصل یا حتی بافت های نرم بدن که هر بار در یکی از اعضا بدن بروز می کند، فیبرومیالژیا نامیده می شود. شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. گاهی بیماری محو می شود نشانه ای از علائمش نیست و گاهی دوباره سروکله اش پیدا می شود.

۳+

دردهای مداوم در عضلات، تاندون ها، مفاصل یا حتی بافت های نرم بدن که هر بار در یکی از اعضا بدن بروز می کند، فیبرومیالژیا نامیده می شود. شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. گاهی بیماری محو می شود نشانه ای از علائمش نیست و گاهی دوباره سروکله اش پیدا می شود. این بیماری که بیشتر در زنان دیده می شود علاوه بر دردهای طولانی مدت در بعضی از نقاط بدن علائمی مثل خستگی، اضطراب، افسردگی را به دنبال دارد.

امروز در نت نوشت با نشانه های این بیماری کمتر شناخته شده آشنا شوید.

علائم بیماری فیبرومیالژیا

هر چند این بیماری هر بار در عضوی و به شکلی مشاهده می شود ولی نشانه های زیر متداول تر  است:

سردرد

بیشتر افراد مبتلا به فیبرومیالژیا از سردرد شکایت می کنند. سردردهایی که نه میگرن نه سردردخوشه ای و نه سردرد عصبی است.

مشکل خواب

مشکل در خوابیدن، و ضعیف شدن کارکردهای شناختی مغز از دیگر نشانه های این بیماری است. وقتی بیماری شدیدتر شود اضطراب و افسردگی هم بروز می کند.

در بعضی از افراد بی خوابی و بدخوابی ناشی از بیماری فیبرومیالژیا با مشکلات دیگر مثل آپنه تنفسی و سندروم پای بی قرار همراه است.

درد شکم

درد شکم در بسیاری از بیماری ها وجود دارد ولی در بیماری فیبرومیالژیا فراتر از چیزی است که در سایر شکم دردها دیده می شود. اسهال، یبوست، بالا آوردن، نفخ، بی خوابی از علائم دیگری است که با دردهای شدید شکم همراه است و بیمار را کلافه می کند.

فیبروفوگ Fibro Fog

کلیه مشکلات شناختی مثل ضعیف شدن حافظه، عدم تمرکز، ضعیف شدن قدرت تشخیص با هم همراه شده و مشکلاتی را فراهم می آورد که فیبروفوگ نامیده می شود.  با این بیماری کلیه عملکردهای شناختی مغز تحت تاثیر قرار می گیرد.

خشکی و سوزش مفاصل

کسانی که به فیبرومیالژیا مبتلا هستند صبح ها پس از بیدار شدن به اصطلاح بدن شان خشک است. در مفاصل احساس سوزش دارند و هنگام راه رفتن مفاصل شان صدا می کند.

حساسیت بیشتر

این افراد به عوامل طبیعی محیط مثل نور، صدا، بو، تغییرات آب و هوایی بیش از دیگر افراد حساس تر هستند.

نحوه تشخیص فیبرومیالژیا

هر چند این بیماری در سال های اخیر به دلیل رشد جمعیت در افراد بیشتری دیده می شود ولی به دلیل آن که درصد بسیار کمی از جمعیت به آن مبتلا هستند و علائم آن با بسیاری بیماری های دیگر مشابه است، در بیشتر مواقع حتی پزشک هم علائم آن را با بیماری های دیگر اشتباه می گیرد.

بهترین راه تشخیص این بیماری معاینه دقیق بیمار و فشار دادن ۱۸ نقطه بدن شامل گردن، شانه، سینه، بازوها، ران، کمر، باسن و زانو است.

علت بروز فیبرومیالژیا

متاسفانه علت آن ناشناخته است. در طب سنتی هم اعتقاد دارند به اصطلاح بادی در بدن می افتد و می رود و می آید و هر بار قسمتی از بدن را درگیر می کند و البته آن را بیشتر به حضور موجودات ماورالطبیعه یا شوک ناگهانی نسبت می دادند.

تحقیقات اخیر در پزشکی مدرن بر این باور است که علت این بیماری را باید در فرآیند پیام رسانی درد در مغز بررسی کرد.

ژنتیک، آلرژی یا حساسیت، ویروس ها، به هم خوردن تعادل هورمون های بدن و تغذیه نامناسب از جمله عوامل بروز این بیماری است. رشد بیش از اندازه باکتری های دستگاه گوارش (سیبو) و باکتری کاندیدا نیز از جمله عواملی است که پزشکی امروز علت بیماری فیبرومیالژیا می داند.

استرس هم مثل همیشه رد پای خود را در بروز این بیماری گذاشته است.

این بیماری در زنان نسبت به مردان سه برابر است. ولی در مردان عواملی مثل عفونت های ویروسی، ناراحتی های روحی، استرس در بروز بیماری دخیل است.

درمان

معمولا داروهای ضد تشنج NSAIDS و داروهای ضدافسردگی به خوبی از عهده کنترل این بیماری برمی آید. ولی از آن جا که این نوع داروها اثرات جانبی دارند بیشتر افراد ترجیح می دهد از راه حل های طبیعی و گیاهی برای درمان آن استفاده کنند.

درمان های خانگی

استفاده از مکمل های غذایی حاوی منیزیوم و ویتامین D3 تاثیر بسیار خوبی در کاهش علائم این بیماری دارد.

تجربه نشان داده است مثل بیشتر بیماری ها داشتن یک رژیم غذایی مناسب و احتراز از گلوتن ( فرآورده های گندم) نشانه های بیماری را به شدت کاهش می دهد و شخص بهتر می تواند بیماری را کنترل کند.

ورزش بخصوص ایروبیک یا ورزش های هوازی نیز از جمله راه حل های غیر دارویی و بسیار تاثیرگذار بر بیماری فیبرومیالژیا است.

منابع:
۱- Mayo Clinic
۲- Fibromyalgia Treatment Group
۳- Help For Headaches
۴- Bel Mara Health
۵- AFSA
۶- Mayo Clinic
۷- Healthline
۸- Fibromyalgia Treating
۹- Fibro Daze
۱۰- Web MD
۱۱- Mayo Clinic
۱۲- Mayo Clinic
۱۳- MBG
۱۴- AFC
۱۵- Web MD
۱۶- FDA
۱۷- NCBI

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    نیما

    ۲۴ دی ۱۳۹۶ at ۱۵:۴۲

    با سلام مرسی از مطالب سایتتون خیلی مفید بود من از قرض اکتوپین استفاده میکنم فقط ترجیحا با غذا بخورید که مشکلات گوارشی پیدا نکنید

    ۰
    • پوران ریاضی پور

      پوران ریاضی پور

      ۲۶ دی ۱۳۹۶ at ۱۳:۳۳

      ممنون از وقتی با ارزش تان که صرف مطالعه متن کرده اید. امیدوارم با مطالبی که در مورد درمان های طبیعی درنت نوشت گذاشته می شود به تدریج بتوانید این بیماری را کاملا مدیریت کنید. ممنون از راهنمایی و اظهارنظر شما. با نهایت احترام.

      ۱+

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا