سینمای ایران

تحلیلی بر فیلم نگار ساخته‌ی رامبد جوان

تحلیلی بر فیلم نگار آخرین ساخته رامبد جوان

فیلم نگار آخرین ساخته رامبد جوان . شخصیتی با اختلالات عصبی. او به دنبال سرانجامِ یک اتفاقِ مبهمِ واضح است. یک مسئله ی به ظاهر ساده؛ فرامرز ولیان (علیرضا شجاع نوری) یک شکست اقتصادی خورده است و همین اتفاق باعث می شود تا او خودکشی کند.

۱+

فیلم نگار آخرین ساخته رامبد جوان . شخصیتی با اختلالات عصبی. او به دنبال سرانجامِ یک اتفاقِ مبهمِ واضح است. یک مسئله‌‌ی به ظاهر ساده؛ فرامرز ولیان (علیرضا شجاع نوری) یک شکست اقتصادی خورده است و همین اتفاق باعث می‌شود تا او خودکشی کند. و همین اتفاق باعث می‌شود تا او در بیستم آذر ماه خودکشی کند. و همین اتفاق باعث می‌شود تا او در یک شبِ سردِ زمستانی، راس ساعت ۱۰ خود کشی کند. روایت، روایتِ راویِ وهم آلودِ هوشیار به مخاطبِ داستان فیلم نگار است. اما نگارِ داستان نمی‌پذیرد و برای پیدایش نور و رهایی از مه به سمت روشنایی قدم بر می‌دارد. پرده به پرده پا پیش می‌گذارد. نه؛ به عقب می‌رود! تشخیص حرکت بدون گزافه گویی، بدون زیاده گویی، بدون زیاده خواهی با مخاطبِ شاهد بر ماجراست.

کجایی؟؛ با توام؛ نگار؛ نه؛ بیا بیا؛ زود باش دیگه؛ نه؛ صدامو می‌شنوی؟؛ نگار؛ نگار؛ نگار؛ شما اینجایین؟؛ بابا من رفتم؛ لطفا به دوربین نگاه کنید؛ یکم بگرد ببین اونجایی؟؛ نگار؛ ببخشید شما فندک دارین؟؛ بس کن؛ نگار؛ صدامو می‌شنوی؟

واقعیت این روایت چیه؟ کجایی! پدر. میدونم تو خودکشی نکردی، تو حتی نمردی، تو زنده ای. فقط بگو کجا! کجا باید بیام؟

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم سینمایی ساعت پنج عصر , مهران مدیری رکورد‌ها را جابجا می‌کند یا فیلمش؟

“تو میگی بیخیال شو؛ اما باید یه چیزی باشه که بیخیالش شم”

لذت یک انتقام و یا طمعی در وسعت بند آوردن نفس و ریختن خون.
عزیزم؛ از هرچیزی که دوست می‌داری بیزارم و تمام نفرتم را روی شقیقه ات قرار می‌دهم و رنگ لبات را تا انتهای غروب آفتاب فراموش نخواهم کرد. تو داشتی به صورتش لگد می‌زدی، من داشتم به جوراب سبزت فکر می‌کردم.

تکه هایی از پازل که دیگر توان ساخت یک کل را از دست داده اند. مسئله فیلم نگار مسئله‌‌ی یک ذهن مدرن، شلوغ، خاکستری و عفونت کرده است. دوربین از دکارت، ریاضی، تحلیل، معادله، مفهوم، منطق، مشتق فاصله می‌گیرد و تا به انتهای مرز وهم و واقعیت پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: تحلیل سارا و آیدا فیلمی از مازیار میری، رفاقتی زنانه یا اتفاقی، اتفاقی؟

نگار دختری است که به اختلالات ذهنی دچار است.
نگار دختری است که شاید به اختلالات ذهنی دچار باشد.
نگار دختری است که به اختلالات ذهنی دچار نیست.

چهارمین ساخته‌‌ی رامبد جوان با بازی نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، افسانه بایگان، فریبا کامران، علیرضا شجاع نوری، اشکان خطیبی و محمود کریمی است. فیلم نگار ، این روزها در سینماهای سراسر کشور اکران می‌شود و تا به این لحظه فروش گیشه خود را از مرز یک میلیارد تومان گذارنده است. فیلم نگار نامزد ۹ سیمرغ بلورین در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و همچنین برنده بهترین موسیقی متن فیلم جشنواره است. موسیقی این اثر ساخته‌‌ی کریستف رضاعی است.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم ملی و راههای نرفته‌اش آخرین ساخته‌ی تهمینه میلانی

نگار فیلمی از رامبد جوان محصول سال ۱۳۹۴

فیلم نگار از رامبد جوان محصول سال ۱۳۹۴

۲ دیدگاه

2 دیدگاه

  1. Avatar

    صادق

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ at ۱۰:۱۴

    این فیلم نامزد ۹ سیمرغ بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شدند نه برنده انها و فقط جایزه بهترین موسیقی متن را به دست آورد

    ۰
    • محمد حیدری

      محمد حیدری

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ at ۱۴:۰۰

      سپاس؛

      ۰

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های این هفته در نت‌نوشت

برو بالا